۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۳۹
کد خبر: 81587585
T T
۰ نفر

هواشناسي از عوامل توسعه پايدار است

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۳۹
کد خبر: 81587585
هواشناسي از عوامل توسعه پايدار است

شاهرود - ايرنا - امروزه اهميت داده ها و اطلاعات هواشناسي به اندازه اي رسيد كه هواشناسي به يكي از عوامل توسعه پايدار تبديل شده و در برنامه ريزي اغلب پروژهها مورد استفاده قرار مي گيرد.

به گفته كارشناسان از اطلاعات هواشناسي در بخشهاي هوا نوردي، كشاورزي، جاده اي، معماري، پزشكي، آب شناسي و اقليم شناسي و ... استفاده مي شود.

در اين ميان باد يكي از عوامل طبيعي است كه مي توان با كمك اطلاعات و آمار هواشناسي سرعت، جهت و منطقه وزش را پيش بيني وبراي كاهش خسارت اطلاع رساني كرد.

عصرروز شنبه مناطق شرقي استان سمنان از جمله شاهرود شاهد وزش باد شديد همراه با گرد و خاك بود.

وزش باد با سرعت 93 كيلومتر خسارت هايي به محصول سردرختي، شبكه انتقال برق، گاز، چاههاي آب كشاورزي و فضاي سبز وارد كرد و روزيكشنبه تيم هايي براي برآورد خسارت تشكيل شد كه تاكنون آماري از ميزان خسارت وارده رسما ارائه نشد.

به گفته رييس اداره هواشناسي شاهرود جهت وزش باد از شمال غرب به سمت جنوب شرقي شهرستان بود.

محمدحسن محمدي علت وزش باد شديد را اختلاف فشار بين دو منطقه پر فشار و كم فشار ذكر كرد.

اين كارشناس هواشناسي با اشاره به اهميت اطلاعات دادهها و اطلاعات هواشناسي در برنامه ريزي ها از استقرار 33 ايستگاه مرتبط با آب وهوا در شهرستان شاهرود خبر داد.

محمدي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين ايستگاهها شامل 20 ايستگاه باران سنجي و شش ايستگاه اقليم شناسي است.

وي بقيه ايستگاهها را شامل دو ايستگاه هشدار سيل در 'مجن' و 'تاش '، دو ايستگاه سينوپتيك در شهرهاي شاهرود و بيارجمند و بقيه را ايستگاه هاي فرودگاهي، جاده اي و كشاورزي ذكر كرد.

وي مي گويد: آب و هوا از اصلي ترين عوامل محيطي است كه موجود زنده و غير زنده را تحت تاثير مستقيم و يا غيرمستقيم قرار مي دهد.

اين كارشناس مي گويد: اهميت هواشناسي به گونه اي است كه براي برنامه ريزي به اطلاعات نياز داريم و اعلام وضعيت آب و هوا يكي از خبرهاي مهم رسانه اي است.

محمدي ادامه داد: علاوه بر پيش بيني هاي هواشناسي شرايط اقليمي هر منطقه بر اساس آمار بلند مدت هواشناسي در گذشته مشخص مي شود.

به گفته رييس اداره هواشناسي شاهرود، به همين دليل اعلام شرايط آب و هوايي اهميت زيادي دارد، دانشمندان و كارشناسان رشته هاي مختلف با توجه به نيازهاي خود از آن در برنامه ريزي استفاده مي كنند.

محمدي يادآور شد: در اداره هواشناسي شاهرود و استان سمنان كارشناسان هواشناسي تحليل ها را به صورت روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه انجام مي دهند و كارشناسان ديگر بخش ها از جمله كشاورزي مي توانند از آن استفاده كنند.

ايستگاه هواشناسي شاهرود نخستين ايستگاه هواشناس استان سمنان است كه سال 1327 در اين شهر تاسيس شد.

مطالعه و بررسي جو هميشه مورد نظر دانشمندان ايراني بود، محمد بن زكريا رازي، ابن سينا، عمر خيام، ابوريحان بيروني، انوري شاعر ايراني در مورد پديده هاي جوي مطالبي در آثارشان به يادگار گذاشته اند.

مروري بر نقش هواشناسي در فعاليت هاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي

** هواشناسي و كشاورزي

كاشت، داشت و برداشت محصول كشاورزي بدون در نظر گرفتن پارامترهاي هواشناسي داراي بازده اندك و همراه با خسارت هاي احتمالي است .

هواشناسي علاوه بر تحقيقات در مورد سازگاري گونه هاي مختلف گياهي با آب و هوا در تعيين مناسب ترين زمان كاشت، داشت و برداشت محصول، سمپاشي ، كود دهي، ‌آبياري و كاهش خسارت جوي به ويژه سرمازدگي و پيش بيني آفات گياهي مي تواند مسوولان و كشاورزران را كمك كند.

** هواشناسي و توريسم

هر گردشگري علاقه مند به دانستن وضعيت آب و هواي منطقه مورد نظر خود قبل از مسافرت است و هواشناسي مي تواند اطلاعات مورد نظر را در اختيار گردشگران و مسئولان مناطق توريستي براي برنامه ريزي هاي لازم قرار دهد .

** هواشناسي و بهداشت عمومي

تغيير ناگهاني دماي هوا نظير سرد شدن و گرم شدن ناگهاني و نيز افزايش آلودگي شهرهاي بزرگ در نتيجه پديده وارونگي دما و ديگر پديده هاي جوي منجر به گسترش بعضي بيماريها و بروز خطرهاي جاني و ضررهاي مادي شهروندان مي شود.

هواشناسي مي تواند با آگاهي دادن به موقع به مردم و مسوولان اين آسيب ها را تا حد زيادي كاهش دهد.

** هواشناسي و انرژي هاي نو

آلودگي هاي ناشي از استفاده بي رويه از سوخت هاي فسيلي از يكسو و اتمام منابع چنين سوخت هايي در آينده نه چندان دور از سوي ديگر استفاده از انرژي هاي نو نظير انرژي باد، انرژي حاصل از امواج دريا و نظاير آن را اجتناب ناپذير كرده است.

استفاده درست از چنين انرژي هايي مستلزم داشتن اطلاعات آب و هوايي طولاني است و اطلاعات حاصل از ايستگاه و دانش هوا شناسي مي تواند دستيابي به چنين انرژي هاي را تسهيل كند.

** هواشناسي و كاهش بلايا

بسياري از بلاياي غيرمترقبه نظير سيل، توفان، آلودگي شديد هوا و سرماز دگي، آتش سوزي جنگل ها و ... ناشي از عوامل جوي است كه به كمك اطلاعات و آمار هواشناسي و نيز پيش بيني به موقع پديده هاي مخرب جوي مي توان خسارت هاي مادي و جاني از اين حوادث را به حداقل رساند.

** هواشناسي و هوا نوردي

صعود و فرود هواپيما در فرودگهاي مبدا و مقصد و پرواز هواپيما در آسمان بدون در دست بودن اطلاعات جوي اعم از اطلاعات به موقع و نيز پيش بيني هواي مسير پرواز و فرودگاه ها عملا غير ممكن است و در دسترس نبودن اين اطلاعات مي تواند به سوانح هوايي منجر شود.

به همين جهت در تمام فرودگاها و وجود ايستگاه هواشناسي سينوپتيك و در فرودگاه هاي اصلي علاوه بر ايستگاه ، وجود مركز پيش بيني هواشناسي ضروري است.

** هواشناسي و ترابري دريايي

امروزه كشتي هاي بزرگ و كوچك زيادي در بندرگاهها متوقف و يا در اقيانوسها و دريا مشغول حمل بار و مسافر اند و همين طور كشتي ها و قايق هاي ماهيگيري زيادي در درياهاي دور و نزديك كشورها مشغول فعاليت هستند.

وقوع توفان هاي دريايي و ديگر شرايط جوي نامساعد خطر دائمي براي كشتي ها و مسافران و محموله آنهاست، اطلاعات جوي به موقع و صدور پيش بيني لازم مهمترين عامل براي كاهش خسارت هاي مالي و جاني بويژه در مورد ماهيگيران و قايق هاي تفريحي و امور كشتي راني است.

** هواشناسي و ترابري جاده اي

تهيه اطلاعات جوي لازم در مورد وضعيت جادهها براي تسهيل در امر ترابري جادهها، كاهش خسارت هاي احتمالي و نيز آسايش مسافران امري ضروري است.

اين امر بويژه در فصل سرما در مناطق كوهستاني كه جاده هاي آن برفگير، بهمن خيز و لغزنده است اهميت زيادي دارد.

صدور اطلاعات و پيش آگاهي هاي لازم براي مسئولان و مردم و تسهيل در امر رفت و آمد خسارت جاني و مالي حوادث جاده اي را در حد قابل توجه پايين مي آورد.

** هواشناسي و ورزش

هر ورزشي نيازمند آب و هواي خاص خود است در ورزش هاي زمستاني نظير اسكي، برفي بودن هوا، موج سواري، توفاني بودن دريا و در ورزش هاي نظير فوتبال و دو و ميداني صافي و آرمش هوا نقش دارد.

وجود فشار هوا، ارتفاع و تنوع آب و هوا تاثير فيزيكي خاص بر روي ورزشكاران دارد كه با سازگاري مي تواند ورزشكار را آماده رقابت كند.

هواشناس مي تواند با دادن اطلاعات جوي و پيش آگاهي هاي لازم ورزشكاران و مسئولان ورزشي و تماشگران را در انجام بهتر فعاليت هاي ورزشي كمك كند.

** هواشناسي و شهرسازي

بسياري از شهرها كه بدون توجه به مطالعات اقليمي ساخته شده يا گسترش يافته اند به طوري كه مشكلاتي نظير آلودگي هوا، تامين آب مورد نياز و سيل خيز بودن منطقه و نظاير اينها كه جملگي ناشي از عوامل جوي و اقليمي است در رنج هستند.

تنوع اقليمي در ساخت و ساز مكانها و ساختمانها و نوع گرم و سرد كردن آنها با هواشناسي رابطه مستقيم دارد.

استفاده از اطلاعات و آمار هواشناسي در طراحي و احداث شهر هاي جديد و نيز توسعه شهرهاي قديمي مي تواند اين عوارض را به حداقل برساند.

** هواشناسي و صنعت

بسياري از صنايع موجب آلودگي هستند و احتياج به مكان مناسب براي استقرار دارند بعضي از صنايع به عناصر جوي نظير رطوبت و دما حساس اند.

حتي بعضي از صنايع داروسازي احتياج به هواي تميز و عاري از آلودگي دارند .

ايجاد و گسترش هرگونه صنعتي نياز به اطلاعات هواشناسي دارد و داده هاي هواشناسي مي تواند با تعيين مكان مناسب ، ماشين آلات مناسب و صنايع مناسب براي هر ناحيه با بالا بردن راندمان توليد، خسارت هاي احتمالي صنايع را به حداقل برسانند.

** هواشناسي و توسعه پايدار

ايجاد هرگونه تاسيسات زيربنايي نظير سد، جاده، راه آهن، فرودگاه ،بندر، شبكه هاي آبياري، حفظ منابع آب و خاك، حفاظت جنگلها و منابع طبيعي، حفظ محيط زيست، جلوگيري از آلودگي هوا به اطلاعات هواشناسي نياز دارد.

دسترسي به انرژي هاي سالم و ارزان، توسعه منابع غذايي و عوامل لازم براي دست يافتن به توسعه پايدار داشتن اطلاعات و آمار و داده هاي هواشناسي و دسترسي و استفاده بهينه از اين اطلاعات و كاربردي كردن آن است. ك4

2047/

سرخط اخبار استان‌ها