۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81588057
T T
۰ نفر

آغاز همكاري جديد ايران با سازمان ثبت سرطان IARC

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81588057
آغاز همكاري جديد ايران با سازمان ثبت سرطان IARC

تهران - ايرنا - معاون پژوهشي مركز تحقيقات سرطان علوم پزشكي تهران از آغاز همكاري‌هاي جديد با سازمان ثبت سرطان IARC خبر داد و گفت: موسسه بين‌المللي تحقيقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهاني است و مسئوليت حمايت و توسعه برنامه‌هاي ثبت سرطان در دنيا را برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا از دانشگاه علوم پزشكي تهران، دكتر كاظم زنده دل در بازديد نمايندگان آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان (IARC) از مركز تحقيقات سرطان انستيتو كانسر و پژوهشكده گوارش و كبد دانشگاه افزود: با توجه به برنامه‌ريزي ملي كنترل سرطان در وزارت بهداشت يكي از مهم‌ترين الزامات اين برنامه جمع‌آوري شواهد و اطلاعات دقيق از وضعيت سرطان در كشور است.

وي افزود: بر اين اساس ثبت سرطان جمعيتي، از سال‌ها پيش در كشور آغاز شد اما هنوز نتوانسته است استانداردهاي بين‌المللي را كسب كند.

زنده دل از آغاز همكاري‌هاي جديد با سازمان ثبت سرطان IARC خبر داد و گفت: موسسه بين‌المللي تحقيقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهاني است و مسئوليت حمايت و توسعه برنامه‌هاي ثبت سرطان در دنيا را برعهده دارد و تاكنون بيش از 250 برنامه ثبت سرطان در كشورهاي مختلف دنيا مورد تأييد اين مركز قرار گرفته است.

مسئول برنامه ملي ثبت سرطان گفت :نخستين گزارش‌ ثبت سرطان ايران در سال 2013از استان گلستان مورد تأييد اين موسسه قرار گرفت كه اين تحقيق زير نظر دكتر ملك‌زاده و همكاران دانشگاه گلستان انجام شد.

وي ادامه داد: ويرايش دهم كتاب سيماي سرطان در 5 قاره (Cancer In Five Continents) كه به عنوان مرجع ثبت سرطان شناخته‌ مي شود به چاپ رسيد اين در حالي است كه تا آن زمان هيچ گزارشي از ايران تأييد نشده بود.

وي افزود: دكتر ملك‌زاده به عنوان مسئول برنامه ملي كنترل سرطان ايران، مركز تحقيقات سرطان انستيتوكانسر را به عنوان دبيرخانه هماهنگي ثبت سرطان در استان‌ها تعيين كرده است تا برنامه‌هاي ثبت سرطان در تهران و 10 استان كشور به صورت استاندارد اجراشده و به تأييد سازمان بهداشت جهاني برسد و براساس آن با وجود آمار دقيق وضعيت سرطان در ايران برنامه‌ريزي كنترل آن صورت گيرد.

زنده دل جمع‌آوري اطلاعات دقيق را لازمه برنامه‌ريزي موثر در زمينه كنترل سرطان دانست و افزود: به عنوان مثال در ثبت سرطاني كه انجام شده بود، ميزان شيوع سرطان ريه در رتبه ششم و هفتم قرار داشت ولي با اجراي دقيق برنامه ثبت سرطان در استان گلستان مشخص شد كه اين سرطان در رتبه دوم يا سوم قرار دارد لذا هرچقدر اطلاعات در اين زمينه دقيق تر باشد، بهتر مي‌توانيم اولويت‌هاي خود را تعيين و براساس آن منابع را به درستي صرف اولويت‌ها كنيم.

معاون پژوهشي مركز تحقيقات سرطان دانشگاه با اشاره به حضور نمايندگان آژانس بين‌المللي ثبت سرطان در دانشگاه گفت: در موسسه بين‌المللي ثبت سرطان، كشورها از نظر جغرافيايي به شش گروه تقسيم‌شده‌اند و قطب منطقه آسيا كه شامل ايران و ساير كشورهاي آسيايي مي‌شود نيز در هند قرار دارد.

در اين بازديد دكتر راجش ديكشيت مسئول قطب سرطان منطقه، دكتر فردي بري مسئول ثبت سرطان درIARC را همراهي مي‌كندو اميدواريم بتوانيم از تجربيات آنان در راه‌اندازي برنامه‌هاي ثبت سرطان در مناطق مختلف كشور استفاده كنيم.

وي از انعقاد تفاهم‌نامه همكاري مركز تحقيقات سرطان انستيتوكانسر و موسسه بين‌المللي ثبت سرطان خبر داد و گفت: در اين تفاهمنامه نحوه همكاري‌هاي آينده دو مركز روشن مي‌شود البته در زمينه كليات تفاهمنامه به توافق رسيده‌ايم ولي نكات جزئي باقي‌مانده كه در اين فرصت در مورد آن‌ها بحث خواهيم كرد.

زنده دل با اشاره به بخشي از مفاد اين تفاهمنامه گفت: بر اساس اين تفاهمنامه در نظر است مركز تحقيقات سرطان به عنوان مركز همكار سازمان بهداشت جهاني در زمينه ثبت سرطان اين برنامه را پيگيري كند.

در ادامه، دكتررضا ملك‌زاده معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي هدف اصلي اين بازديد را ايجاد نظام ثبت سرطان در كشور خواند و افزود: يكي از چالش‌هايي كه با آن مواجهيم اين است كه هنوز آمار دقيقي از سرطان در كشور وجود ندارد لذا هدف‌گذاري شده كه در 10 استان كشور برنامه ثبت سرطان مبتني بر جمعيت اجرا شود.

وي افزود: در اين بازديد با كارشناسان سازمان بهداشت جهاني به توافق رسيديم كه با كمك آنان نظام ثبت سرطان دقيق و كاملي را در كشور ايجاد كنيم.

دكتر فردي بري (Freddie Bray) مسئول ثبت سرطان در AIRC و دكتر راجش ديكشيت (Rajesh Dikshit) مسئول قطب ثبت سرطان در منطقه آسيا با حضور در مركز تحقيقات سرطان انستيتو كانسر و پژوهشكده گوارش و كبد دانشگاه از نزديك در جريان فعاليت‌هاي اين دو مركز در زمينه تحقيقات سرطان قرار گرفتند.

علمي **1354**1599
۰ نفر