۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۳۲
کد خبر: 81590040
T T
۰ نفر
نوردرمانی تومورها با نانو ذرات ؛ جدیدترین روش مقابله با سرطان ها

تهران-ایرنا- محققان با استفاده از نانو ذرات دی‌اكسید تیتانیوم، موفق به ارائه روش جدیدی از طریق نور درمانی برای از بین بردن سرطان در نواحی عمیق بدن شدند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نور از دیرباز برای درمان سرطان استفاده می‌شد؛ اما نور درمانی تنها زمانی مؤثر است كه بتوان نور را به سلول سرطانی رساند، بنابراین امكان نور دهی در نواحی زیرپوست وجود ندارد.

محققان دانشگاه واشنگتن به تازگی موفق شدند با نوردهی، بخش‌های بسیار عمیق بدن را مورد درمان قرار دهند؛ بخش هایی كه پیش از این امكان نوردهی به آنها وجود نداشت.

در این پژوهش محققان از رادیكال‌های آزاد حساس به نور استفاده كردند كه با تحریك نور سلول‌های سرطانی را از بین می برند.

ساموئل آچیلوف از محققان این پروژه می‌گوید: نوردرمانی كارایی بالایی دارد و اثرات جانبی بسیار كمی ایجاد می‌كند. اما تومورهای عمیق را نمی‌توان با این روش درمان كرد.

وی افزود: در این پروژه ما از مواد حساس به نور استفاده كردیم كه در اثر تابش نور، رادیكال آزاد ایجاد می‌كنند. این رادیكال‌های سمی، سلول‌های سرطانی را نابود می‌كنند.

منبع نور مورد استفاده در این پروژه، تابش سرنوكوف است. تابش سرنوكوف در دهه 1930 توسط پاول سرنوكوف كشف شد و سبب اعطای جایزه نوبل فیزیك به این دانشمند شد.

نتایج این پژوهش در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است.

علمی(1)**2038**1599
۰ نفر