تهران - ايرنا - معاون آموزش، پژوهش، و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه مخترعين مشتري ندارند، گفت: متاسفانه در واحدهاي بزرگ صنعتي زنجيره‌ تامين فكري وجود ندارد تا از مخترعين حمايت شود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي ايرنا؛ علي‌اصغر توفيق روز يكشنبه در نشست گراميداشت روز جهاني مالكيت معنوي، افزود: واحدهاي بزرگ صنعتي بحثي به نام زنجيره تامين دارند كه روي آن كار فراوان انجام و مقاله‌هاي بسياري نوشته شده است.

وي با ذكر مثالي ادامه داد: مثلا ايران خودرو زنجيره تامين بسيار بزرگي دارد كه هر چيزي براي ساخت خودرو مانند لاستيك، ورق و... نياز است، در اين زنجيره قرار مي‌گيرد هرچند صنعت ما زنجيره‌اي به نام تامين فكر و انديشه ندارد و مديران فكر مي‌كنند كه عقل كل هستند.

وي ادامه داد: مديران فكر مي‌كنند كه هرچه مي‌گويند درست است، در حالي كه مدير هر مجموعه توليدي به انديشه‌هاي نو نياز دارد تا از تكنولوژي جديدتر و فرآيندي ارزان‌تر بهره ببرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه مخترعين در صورت تشكيل زنجيره تامين فكر در واحدهاي صنعتي انگيزه پيدا مي‌كنند، اظهار داشت: مخترعين مشتري ندارند و بازاري كه مشتري نداشته باشد، توسعه پيدا نمي‌كند، اين در حالي است كه بايد با ايجاد زنجيره تامين فكر در واحدهاي صنعتي كاري كنيم كه توليدات، اختراعات و انديشه‌هايمان وارد بازار شود.

توفيق با درخواست از مخترعين براي فروش طرح‌هايشان در بازار، افزود: اگر مخترعين ايده‌هايشان را به شركت‌هاي صنعتي و بنگاه‌هاي اقتصادي واگذار كنند، براي آنها سرمايه حاصل شده و موتور ايده‌هاي جديد فعال مي‌شود.

وي افزود: اگر اين ايده‌ها به فروش نرسد و از آنها بهره‌برداري نشود، مخترعين ديگران را از انجام ايده نو و ثبت اختراع منصرف مي‌كنند كه در آن صورت موتور ايده‌ هاي جديد كند مي‌شود.

توفيق با تاكيد بر اعتمادسازي به مخترعين، تصريح كرد: مخترعين و مبتكرين اطلاعات‌شان را كامل در اختيار واحدهاي صنعتي بگذارند و نگويند فوت كوزه‌گري را به اين واحدها اعلام نمي‌كنيم چون آنها بعد از تجاري‌سازي و استفاده از ايده‌هاي نو ديگر كاري با ما ندارند.

وي از واحدهاي صنعتي خواست تا بعد از فروش طرح‌هاي مبتكران و مخترعين، به آنها اطمينان خاطر دهند كه آنها را نيز در اين طرح‌هاي لحاظ مي‌كنند.

اجتمام**د.الف/9317**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد