۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۲۴
کد خبر: 81594861
T T
۰ نفر
انتشار بیش از 500 اثر علمی در حوزه طب سنتی/عطاری ها از نگهداری غیر بهداشتی گیاهان دارویی خودداری كنند

تهران-ایرنا-معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت:از سال 86 كه دكترای تخصصی طب سنتی و داروسازی پزشكی و تاریخ پزشكی راه اندازی شده تا كنون بیش از 500 اثر علمی در حوزه طب سنتی چاپ شده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی، دكتر محمود خدادوست با اشاره به اینكه یكی از راه های شناساندن طب سنتی ایرانی به كشورهای دیگر از طریق مقالات است، افزود: انتشار اثر علمی بهترین راه شناخت دنیا از طب سنتی ایران است.

وی اظهار كرد: همچنین در دو سال گذشته نشست هایی با نمایندگان سازمان جهانی بهداشت برای معرفی طب سنتی داشتیم، از سوی دیگر ظرف این مدت در نشست های سازمان جهانی بهداشت كه در ماكائو چین كه در آن كشورهای منطقه به معرفی طب سنتی خود می پرداختند نیز حضور داشتیم.

خدادوست با بیان اینكه قابلیت های طب ایرانی تحت عناوینی مانند یونانی مدیسین (طب یونانی)، طب عربی و طب سینایی در دنیا شناخته شده است اظهار كرد: طب ایرانی را در دنیا بیشتر به عنوان طب یونانی می شناسند كه منابع آنها منابع طب ما است.



** ویزیت و مشاوره های طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند

وی درباره تحت پوشش بیمه قرار گرفتن طب سنتی ایرانی گفت: قدم اول این بود كه خدمات طب ایرانی را تعرفه گذاری می كردیم كه خوشبختانه سال گذشته با همكاری معاونت درمان وزارت بهداشت تعرفه گذاری برای طب ایرانی در كتاب ارزش نسبی خدمات صورت گرفت.

معاون طب سنتی افزود: در قدم بعدی این خدمات باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند كه این اقدام یك فرآیند پیچیده و زمان بر است اما بر اساس توافقی كه با سازمان های بیمه گر پایه مانند تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان انجام دادیم ظرف مدت زمان كوتاهی ویزیت و مشاوره های طب سنتی به زودی تحت پوشش بیمه خواهد گرفت.

خدادوست گفت: اما باید طب سنتی ایرانی را در نظام شبكه بهداشت و درمان، نظام سلامت و آموزش پزشكی كشور مانند كشورهای چین و هند ادغام كنیم.



** حمایت سازمان غذا و دارو از داروها و فرآورده های طبیعی

معاون طب سنتی درباره حمایت از تولید كنندگان دارو و فرآورده های طبیعی گفت: این فرآورده ها تحت پوشش سازمان غذا و دارو و اداره كل فرآورده های طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو است كه از طریق این سازمان حمایت می شود و در همین زمینه تسهیلات خاصی برای ثبت و بهره برداری داروهای سنتی و گیاهی در نظر گرفته شده است به عنوان نمونه اگر یك داروی سنتی در چند قرن متوالی در منابع معتبر طب سنتی آمده باشد، با همان فرمولاسیون به آن مجوز بهره برداری و تولید را می دهند.



** توسعه داروهای گیاهی به ایجاد اشتغال كمك می كند

وی گفت:داروهای گیاهی بر اساس عصاره گیری یا مواد مؤثره عمل می كنند و تفاوت آن با داروهای شیمیایی، در ماده مؤثره آن است همچنین نگاه مزاج شناسی در داروهای شیمیایی كه از مواد صنعتی و شیمیایی ساخته می شوند وجود ندارد اما داروهای گیاهی، قابل حمایت است زیرا به جای اینكه ماده اولیه از مواد شیمیایی باشد، از گیاهان استفاده می شود كه این موضوع به توسعه كشت گیاهان دارویی، ایجاد اشتغال نیز كمك می كند.



** نگهداری غیر بهداشتی گیاهان دارویی در عطاری ها

وی گفت: به عطاری ها نیز توصیه می كنیم كه به جای نگهداری از گیاهان دارویی درگونی ها و پستو های غیر بهداشتی گیاهان دارویی را در بسته بندی های بهداشتی توزیع كنند تا مردم با اطمینان بیشتر از آن استفاده كنند و اثر بخشی آن نیز افزایش پیدا كند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: تولید و عرضه گیاهان دارویی ارگانیك در بسته بندی های بهداشتی موجب اطمینان از عدم وجود سم و كود در این گیاهان و ارتقای سطح عطاری ها و سلامت مردم می شود.

خدادوست افزود: هماهنگی هایی با برخی تولید كنندگان گیاهان دارویی و همچنین بخش ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری داشتیم تا بتوانیم تولیدكنندگانی كه گیاهان دارویی را به صورت ارگانیك تولید می كنند را به سمت شركت هایی با مجوز بسته بندی سوق دهیم.

خدادوست افزود: برنامه ما برای سال 94، راه اندازی سلامتكده های طب سنتی در بخش دانشگاهی و خصوصی است و پیشنهاد ما این است كه در كنار این سلامت كده ها یك مركز ارائه فرآورده های طبیعی، سنتی و گیاهان دارویی داشته باشیم كه در آن، گیاهان دارویی با بسته بندی های بهداشتی عاری از میكروب و آلودگی و با رعایت ضوابط بهداشتی عرضه شوند.



** بومی گزینی رشته طب سنتی و عدالت در توزیع متخصصان

معاون طب سنتی بیان داشت: رشته طب سنتی از سال 86 راه اندازی شد و در حال حاضر 62 نفر فارغ التحصیل این رشته در كشور وجود دارد و آنها برای گذراندان تعهدات قانونی شان باید در كشور توزیع شوند.

وی ادامه داد: توزیع این فارغ التحصیلان تا بخواهد از كلان شهرها به استان های دوردست و شهرستان ها برسد زمان بر است اما برای حل این مشكل علاوه بر بومی گزینی به دانشگاه ها اعلام كرده ایم شرایط و تسهیلات خاصی را برای بورس كردن كسانی كه بخواهند در استان های محروم و مرزی بمانند فراهم آورند كه برا آنها ایجاد انگیزه كند.

خدادوست تأكید كرد: ظرفیت این رشته به خوبی افزایش یافته است به صورتی كه از 38 نفر در سال 91 به 120 نفر در سال 93 رسید.

وی یادآور شد: برای گسترش رشته طب سنتی با حمایت وزیر امیدوار هستیم امسال این رشته در قالب رشته های دستیاری یا رزیدنتی قرار گیرد كه این اقدام می تواند اقبال شركت كنندگان در این رشته را بیشتر كند.

علمی(1) ** 1201**1440
۰ نفر