۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۹:۲۷
کد خبر: 81595327
T T
۰ نفر
مالكيت فكري به توليد علم كمك مي كند

تهران - ايرنا - معاون حقوقي رئيس جمهوري در مراسم پاياني پنجمين همايش ملي حقوق مالكيت ادبي و حقوق مرتبط با بيان اينكه مالكيت فكري به توليد علم كمك مي كند گفت: يكي از اركان ارتقاي نهضت علم، حمايت از حقوق مالكيت فكر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا الهام امين زاده عصر دوشنبه افزود: بايد حقوق مالكيت فكري را به درستي اعمال و موازين آن را بشناسيم و همچنين به اصول بنيادين حقوق بشر احترام بگذاريم تا جامعه انساني تر و پيشرفته تر داشته باشيم.

وي اظهار كرد قبل از اينكه قوانين حمايت از مالكيت فكري و معنوي تصويب و مراحل نهايي را طي كند ما از فقدان قانون رنج نمي برديم البته نحوه اجرا و ضمانت آن براي ما بسيار مهم بود اما متاسفانه در عرصه داخلي و بين المللي چون پديدآورندگان ايراني حمايت كافي نمي شدند باعث شد كه نتوانند به رقابت كافي در عرصه بين المللي بپردازند.

وي در ادامه افزود: معتقدم، قانونگذار ايراني نا آشنا به حقوق مالكيت فكري نبوده است؛ قانون حمايت از مولفان و مصنفان مصوب سال 1348 و قانون ثبت علام تجاري مصوب سال 1386، قانون ترجمه و تكثير آثار صوتي مصوب سال1352، قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم افزارها مصوب سال 1379 و آيين نامه اجرايي آن، قانون تجارت الكترونيك مصوب سال 1382، از جمله قوانيني است كه نرم افزارهاي يارانه اي را خطاب قرار داده است.

امين زاده با اشاره به اينكه در رابطه با اين نرم افزارها كه ادعا مي شد ما به كنوانسيون برن ملحق نيستيم افزود: قوانين ايران متعارض با اين كنوانسيون نيست و در راستاي آن ها است.

معاون حقوقي رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه امروزه به دليل عدم حمايت از مالكيت فكري، فرش و نقوش منحصر به فرد ايراني به دليل مباحث بين المللي به سرقت رفته و با عناوين خارجي در عرصه بين المللي مطرح مي شود، تصريح كرد: در رابطه با پديدآورندگاني كه در خارج از كشور هستند اين امكان را نداريم كه رقابت لازم را داشته باشيم و جلوي سرقت آثار فاخر ادبي و هنري را بگيريم.

وي ابراز اميدواري كرد كه با لغو تحريم ها راه براي تعامل جدي، مستقيم و شفاف بين ادعا كنندگان ايراني و خارجي ايجاد شود و همگي مورد حمايت قرار بگيرند.

امين زاده يكي از اركان ارتقاي نهضت توليد علم كه مقام معظم رهبري در سياست هاي كلي نظام به آن اشاره كرده اند را حمايت هاي مالكيت فكري دانست كه مي تواند به نهضت توليد علم كمك كند.



** تجليل از برگزيدگان

پنجمين همايش ملي حقوق مالكيت ادبي، هنري و حقوق مرتبط با موضوع 'حمايت بين المللي از آثار ادبي و هنري؛ فرصت ها و چالش ها' با حضور وزراي فرهنگ و دادگستري و معاون دبير كل سازمان جهاني مالكيت از سوي معاونت حقوقي، امور مجلس و استان هاي وزارت ارشاد اسلامي صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در اين همايش اساتيد و كارشناسان حقوقي در نشست هاي تخصصي اين همايش به بررسي ابعاد الحاق ايران به معاهدات بين المللي پرداختند.

در اين همايش همچنين سه نشست علمي تخصصي برگزار شد كه در نشست اول آثار حقوقي توسعه قلمرو سرزميني حمايت از آثار ادبي و هنري، در نشست دوم هزينه ها و فايده هاي الحاق ايران به معاهدات بين المللي حق مولف و در نشست سوم ظرفيت معاهدات بين المللي حق مولف براي برقراري توازن بين منافع دارندگان حقوق و استفاده كنندگان و عموم مورد بررسي قرار گرفت.

در پايان نيز پايان نامه هاي برتر در حوزه كپي رايت كه از دانشگاه هاي تهران، علامه طباطبايي، تربيت مدرس، شهيد بهشتي و قم انتخاب شده بودند، معرفي و تقدير شدند.

علي عسگر نجف آبادي، مينا عبادي، غزال رضواني، نرگس زاهدي پور، مرضيه سرلك احمدي، ليلا فخاري، حسين مهديان، اميررضا وحيدي اول، سحر طالب نژاد، مريم كردي، زهره مظفري، هاجر باقري، ناهيد عطرچين، نويسندگان پايان نامه هاي برتر اين همايش بودند.

فراهنگ 1569

سرخط اخبار فرهنگ