۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۲:۲۵
کد خبر: 81595482
T T
۰ نفر
جهانگیری:كارگروه رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در استان ها تشكیل می شود

مشهد - ایرنا- معاون اول رییس جمهوری از تصمیم دولت برای تشكیل كارگروه رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در استان ها در آینده نزدیك خبر داد.

اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اداری خراسان رضوی افزود: براساس این تصمیم دولت، قرار است كارگروهی در هر استان به ریاست استاندار و با حضور مسوولین استانی دستگاه های مرتبط و بانك ها برای رفع مشكلات واحدهای صنعتی و تولیدی تشكیل شود.

وی اظهار داشت: بی تردید نفس تشكیل كارگروه رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در استان ها حتی با اختیارات محدود، می تواند اثرات سازنده ای در برداشته باشد و این كه استاندار با مدیران رده اول استان هفته ای یك جلسه تشكیل دهد تا مشكلات واحدهای صنعتی را بررسی كند اتفاقی بسیار مثبت خواهد بود.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه مصوبه تشكیل این كارگروه به زودی به استان ها ابلاغ می شود، اظهار امیدواری كرد با تشكیل این كارگروه بخش زیادی از موانع واحدهای تولیدی و صنعتی شناسایی و رفع شود.

جهانگیری با یادآوری تلاش دولت در سال گذشته برای مهار تورم خاطرنشان كرد: دولت توانست ظرف 18 ماه تورم 40 درصدی را به 15 درصد كاهش دهد كه اتفاقی كم نظیر بود.



**دولت تصمیم گرفت كه منضبط باشد و به منابع بانك مركزی دست اندازی نكند

وی همچنین گفت: بالارفتن تورم به معنای این است كه از جیب ضعیف ترین قشر جامعه برداشته می شود و به بی نیازترین افراد جامعه داده می شود و این كه یك دولت شعار عدالت هم سر بدهد، باز فرقی نمی كند زیرا در هر صورت معنای بالا رفتن تورم فشار بر اقشار ضعیف تر جامعه است.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه در سال جاری دولت به دنبال رونق اقتصادی است، خاطرنشان كرد: امروز میلیون ها جوان جویای كار در كشور داریم كه ایجاد اشتغال برای آنها جز از طریق رونق اقتصادی و سرمایه گذاری میسر نیست.

جهانگیری تصریح كرد: دولت برای رسیدن به رونق اقتصادی چند اولویت درنظر گرفته كه یكی از آنها راه اندازی بخش تولید است و معتقد هستیم كه اگر واحدهای تولیدی موجود بتوانند با ظرفیت كامل فعال شوند، تعداد شاغلین موجود در كشور حفظ شود و درصورت بهبود فضای تولید، شاهد افزایش سرمایه گذاری و اشتغال زایی بیشتر در كشور خواهیم بود.

وی، یافتن بازار برای واحدهای تولیدی را از دیگر اولویت های دولت در سال 94 عنوان كرد و گفت: در این زمینه اولویت نخست دولت افزایش صادرات غیرنفتی است كه در این زمینه استان خراسان رضوی می تواند یكی از استان های پیشتاز باشد زیرا از مزایا و ویژگی های منحصر بفردی برخوردار است و در كنار آن با دو كشور همسایه نیز مرز مشترك دارد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: برای دولت قابل قبول نیست كه مدیری در یك استان بتواند مشكلی از مشكلات صادركنندگان را حل كند اما در این راه كوتاهی كند و برای ما یكی از راه های ارزیابی مدیران نیز همین است و انتظار داریم مواردی وجود نداشته باشد كه مدیری بتواند مانعی از پیش روی صادرات بردارد ولی در این زمینه اقدام نكند.

جهانگیری همچنین با تاكید بر لزوم حمایت از تولید داخلی، به بیانات رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته در این خصوص اشاره و تصریح كرد: تجربه نشان داده كشورهایی نظیر ژاپن كه امروز محصولات و كالاهای مرغوب و با كیفیت تولید می كنند، زمانی كه هنوز به این جایگاه نرسیده بودند و محصولاتشان از كیفیت فعلی برخوردار نبود، مورد حمایت جامعه خود بودند و مردم این كشور با افتخار كالاهای تولید داخل را خریداری می كردند.

وی با انتقاد از ترویج این نگاه در سطح جامعه كه استفاده از كالای خارجی نوعی برتری تلقی می شود اظهار داشت: كالاهای تولید داخل در حقیقت حاصل تلاش و دست رنج جوانان و تولید كنندگان كشور است و ما باید پای تولیدات داخلی كشور بایستیم و از آن حمایت كنیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: دولت در این زمینه مصوبه ای دارد كه هیچ دستگاه و بخش دولتی حق ندارند یك كالای خارجی كه مشابه آن در كشور تولید می شود را خریداری كند و در این مصوبه تاكید شده كه ذی حسابان حتی با وجود دستور مدیران دستگاه هم حق پرداخت اعتبار برای خرید كالای خارجی را ندارند.

جهانگیری، حمایت و بها دادن به بخش خصوصی را مورد تاكید قرار داد و افزود: بخش خصوصی باید بتواند به سادگی با مدیران استان در ارتباط باشد و مشكلات خود را مطرح كند و مدیران نیز نباید از ارتباط و همكاری با بخش خصوصی واهمه داشته باشند.

وی با تاكید براین كه باید قدر بخش خصوصی دلسوز كشور را بدانیم و گرفتاری های آنها را رفع كنیم، خاطرنشان كرد: مقداری از مشكلات بخش خصوصی مثل نوسانات نرخ ارز و دسترسی نداشتن به تسهیلات و تامین سرمایه در گردش، ناشی از سیاست گذاری های دولتی است كه باید برای حل این مشكلات به بخش خصوصی كمك شود.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان كرد: البته در این میان برخی افراد تسهیلات بانكی دریافت كرده اند و می خواهند با گردن كلفتی از بازپرداخت آن امتناع كنند كه حساب این افراد از بخش خصوصی جداست و برخورد دولت با آنان قاطعانه خواهد بود.

جهانگیری با بیان این كه منابع داخلی كشور و منابع در اختیار ایرانی های مقیم خارج از كشور و نیز اعتبارات حاصل از فاینانس امكانات خوبی را در اختیار كشور قرار می دهد، گفت: البته اگر توافق هسته ای شكل گیرد شركت های خارجی نیز به بازارهای ایران هجوم خواهند آورد و ما از هم اكنون باید برنامه ریزی لازم را انجام دهیم تا در این صورت بازار كشور را به شكل رایگان در اختیار آنها قرار نداده و ایران را انبار كالاهای آنها نكنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه دولت برای واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی اظهارداشت: از نظر ما مدیر استانی موفق تر است كه بتواند طرح های بیشتری را به بخش خصوصی واگذار كند.

جهانگیری با اشاره به گزارش وزیر نیرو در خصوص طرح های نیمه تمام این وزارتخانه تصریح كرد: طرح های نیمه تمام وزارت نیرو اگر قرار باشد با بودجه فعلی كه در اختیار این وزارتخانه است اجرا شود بیش از سی سال زمان می برد و همین وضعیت به شكل بدتر در وزارت راه و شهرسازی نیز وجود دارد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه دولت از مجلس شورای اسلامی مجوز دریافت كرده كه طرح های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار كند، از مسوولین استانی خواست در این زمینه سخت گیری را كنار گذاشته و طرح های نیمه تمام و امور قابل واگذاری را به بخش خصوصی واگذار كنند.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود محدودیت جدی در منابع مربوط به هدفمند سازی یارانه ها اظهار داشت: در سال جاری ردیف های هزینه ای كه برای طرح هدفمندی دیده شده 54 هزار میلیارد تومان است كه دولت در بهترین شرایط با درنظر گرفتن 6 هزار میلیارد تومان بودجه و 31 هزار میلیارد تومان درآمد حامل های انرژی كه جمعاً به 37 هزار میلیارد تومان می رسد، رقمی در حدود 17 هزار میلیارد تومان كسری دارد كه این یعنی هم در بخش هزینه ها نیازمند كاهش هستیم و هم باید درآمدهای خود را افزایش دهیم.

معاون اول رییس جمهوری، برنامه ششم توسعه را برنامه ای مساله محور توصیف كرد و یادآور شد: دولت بنا دارد در این برنامه به چند موضوع پراهمیت و كلیدی كشور تمركز كرده و آن را حل كند.

جهانگیری گفت: یكی از این مسایل محدودیت منابع آب است كه دولت سال گذشته طرحی را در این زمینه تهیه كرد.

وی اضافه كرد: با مجوز از سوی مقام معظم رهبری قرار شد 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دریافت كند كه 8 میلیارد دلار آن صرف مهار آب های مرزی با رعایت حقوق همسایگان و 2میلیارد تومان آن صرف طرح های آب و خاك شود.

جهانگیری، مشكلات زیست محیطی را از دیگر مسایل اصلی كشور برشمرد و با اشاره به مسایل مربوط به كلانشهرها اظهارداشت: ریزگردها امروز به یك مشكل جدی برای كشور تبدیل شده كه باید برای حل این مسائل به صورت جدی برنامه ریزی كنیم.

وی همچنین از سواحل مكران بعنوان یك ثروت بزرگ در اختیار ملت ایران یاد كرد و گفت: در این دولت بنا داریم به توسعه سواحل مكران بعنوان یك موضوع جدی بپردازیم.

وی خاطرنشان كرد: میادین مشترك نفت و گاز نیز از موضوعات پراهمیت كشور است كه دولت قصد دارد به طور جدی به این موضوع بپردازد زیرا معتقد است میادین مشترك در حقیقت سرمایه ملت ایران است و تا كنون نیز دهها میلیارد دلار از پول این ملت به دلیل كوتاهی ما در برداشت از منابع مشترك از دست رفته است.

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشكلات امروز كشورهای جهان اسلام و جنایات بی سابقه كه در برخی از این كشورها بنام دین صورت می گیرد، به امنیت و آرامش حاكم در جمهوری اسلامی ایران كه كانون ثبات و امنیت منطقه است اشاره كرد و گفت: این ثبات و آرامش نه تنها به دلیل قدرت نظامی ایران بلكه مرهون یك پشتوانه قدرتمند و انسجام درونی به نام ملت ایران است كه باید قدردان این انسجام باشیم.

وی با تاكید براین كه باید از این سرمایه اجتماعی حراست كنیم و اجازه ندهیم سلایق سیاسی به این انسجام آسیب برساند، گفت: دولت تدبیر و امید اصرار دارد همه افراد با سلایق مختلف بتوانند در صحنه حضور داشته باشند و احساس كنند كه می توانند در توسعه كشور نقش آفرین باشند.



**امیدوارم به یك توافق عزتمندانه دست یابیم

جهانگیری در ادامه با یادآوری رویكرد دولت یازدهم برای تعامل سازنده با دنیا، به گفتگوی تیم مذاكره كننده كشورمان با شش قدرت بزرگ دنیا اشاره و خاطرنشان كرد: اینكه تیم مذاكره كننده ایران در برابر 6 قدرت بزرگ به گونه ای مذاكره كند كه از حقوق هسته ای ملت ایران دفاع شود و آنها مجبور شوند تا حقوق ما را بپذیرند بسیار خرسند كننده است و امیدوارم به یك توافق عزتمندانه دست یابیم و تحریم های ظالمانه از پیش روی توسعه كشور برداشته شود.

معاون اول رییس جمهوری با انتقاد از برخی سخنان مبنی بر اینكه دولت برای حل مشكلات نگاه به خارج دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی یكی از سیاست های كلی است كه دولت جلسات متعددی برای آن برگزار كرد و در جلسات شورای اقتصاد برای هر بند آن برنامه، اقدام عملیاتی و نحوه تامین منابع برای اجرا در نظر گرفته است.

وی اضافه كرد: دولت برای بدترین شرایط نیز برنامه دارد و خود را آماده كرده است زیرا در سیاست باید خوش بین بود اما برای حالت های مختلف برنامه داشت.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه استان خراسان رضوی از فرصت های توسعه بی نظیری برخوردار است،خاطرنشان كرد: یكی از مزیت های این استان بخش خصوصی قدرتمند و مردم با انگیزه است كه سرمایه بزرگی برای این استان است.

وی با اشاره به هم مرزی استان با دو كشور همسایه و كشاورزی، صنعت و معادن خوب در این استان افزود: البته استان محدودیت هایی هم دارد كه مهم ترین آن محدودیت منابع آب است كه برنامه های خوبی برای حل این محدودیت توسط وزارت نیرو طراحی شده است.

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری بخشی از مشكلات شهر مشهد نظیر بافت فرسوده و حاشیه نشینی تصریح كرد: متاسفانه حاشیه نشینی در كلانشهرها امروز به یك مسئله تبدیل شده كه امیدوارم با برنامه ریزی های صورت گرفته این مشكلات حل و فصل شود.

جهانگیری خاطرنشان كرد: تنها سفری كه رییس جمهوری به همراه كل اعضای هیات دولت تا كنون انجام داده سفر به استان خراسان رضوی بوده است كه در این سفر جلسه هیات دولت نیز در مشهد تشكیل شد و این نشان از اهمیت این استان برای دولت دارد.

سیام **2181**1336

سرخط اخبار استان‌ها