۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۰۳
کد خبر: 81604044
T T
۰ نفر
تجویز غیرضروری ام آر آی سبب افزایش هزینه های درمانی می شود

تهران-ایرنا-مدیر انجمن تصویر برداری تشدید مغناطیسی در پزشكی گفت: موارد بسیاری زیادی از تجویز ام آر آی (MRI) در كشور غیرضروری و سبب افزایش هزینه های درمانی می شود.

حمیدرضا سلیقه راد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود:طولانی شدن دوره نقاهت، افزایش هزینه های درمانی، تشخیص غلط ، ایجاد استرس و اضطراب برای بیمار و خانوده آنان از جمله مضرات تصویربرداری با دقت ناكافی در حوزه پزشكی است.

وی توسعه آموزش های باكیفیت را مهمترین راهكار برای بهبود این شرایط دانست و گفت: توسعه فعالیت های پژوهشی وتحقیقاتی و ارایه آموزش های با كیفیت از تجویز MRI غیرضروری و بدون دقت جلوگیری خواهد كرد.

سلیقه راد از راه اندازی نمایندگی انجمن ام آر ای در حوزه پزشكی در ایران خبر داد و گفت:مجموعه انجمن ام آرای در حوزه پزشكی 10 نمایندگی در سراسر دنیا دارد كه نمایندگی آن در كشور راه اندازی شده است.

مدیر انجمن ایرانی تصویر برداری تشدید مغناطیسی در پزشكی گفت: وجود توانمندی و ظرفیت بالای كشور در حوزه پزشكی به خصوص در بالین اعم از علوم پایه و پرشكی سبب ایجاد نمایندگی این انجمن در كشور شده است.

وی به دفاتر فعال این انجمن در كشورهایی مانندآلمان، چین، كشورهای حوزه اسكاندیناوی اشاره كرد و گفت: نمایندگی این انجمن در ایران و هند همزمان ایجاد شده است و در كشور ژاپن نیز در حال راه اندازی است.



***افزایش تعامل و همكاری در زمینه تصویربرداری در حوزه پزشكی

وی به افزایش تعامل و همكاری در زمینه تصویربرداری در حوزه پزشكی با كشورهای منطقه اشاره كرد و گفت: برگزاری كارگاه های آموزشی با كیفیت مهمترین گام برای تحقق این موضوع مهم است.

سلیقه راد تاكید كرد: ارتباط موثر تصویربرداری در چند شاخه بالینی نظیر مغز و اعصاب و سرطان با كشورهای تركیه و كشورهای حاشیه خلیج فارس برقرار كردیم.

وی به بهره گیری از پنانسیل تجهیزاتی كشورهای منطقه اشاره كرد و گفت: كشورهای همسایه مانند تركیه، امارات و قطر از امكانات بسیار مناسب تصویربرداری برخوردار هستند كه می توان از امكانات آنها به نحو مطلوب استفاده كرد.

مدیر انجمن تصویر برداری تشدید مغناطیسی در پزشكی بیان كرد: توریست درمانی یكی از اقدامات كشور تركیه است كه با بهره گیری از این ابزار و امكانات پیشرفته موفق شده با این شیوه بیمارانی را از كشورهای دیگر جلب كند.

*** ارائه آموزش های با كیفیت و انجام تحقیقات هدفمند و مفید

وی ارایه آموزش های با كبفیت و انجام تحقیقات هدفمند و مفید را یكی از اهداف راه اندازی این مجموعه دانست و گفت: با تحقق این موضوع تصویربرداری در حوزه پزشكی با كیفیت مناسب و مطلوب انجام خواهد شد.

سلیقه راد، تشویق برای توسعه تحقیق در علوم پایه و بالینی، توسعه ارتباطات علمی و بهره گیری از آنها در حوزه سلامت، ایجاد پل میان جامعه پزشكی و سایر دانشمندان و ارتقا آگاهی عمومی مخصوصا بیماران در این زمینه را از دیگر اهداف این مجموعه برشمرد.

وی بر لزوم رعایت اخلاق پزشكی تاكید كرد و گفت: اخلاق پزشكی حكم می كند كه آنچه برای بیمار مضر است نباید انجام شود.

مدیر انجمن تصویر برداری تشدید مغناطیسی در پزشكی بیان كرد: خدمات این تكنولوژی پیشرفته و گران باید با دقت، كاربری موثر و راندامان بالا در اختیار بیماران قرار گیرد تا سبب تشخیص بهنگام و مدیریت بیماری شود.

سلیقه راد تعداد دستگاه های MRI فعال و با كیفیت در كشور را بین 120 تا 135 دستگاه اعلام كرد و گفت: این تعداد دستگاه برای ارایه خدمات مناسب، كافی نیست.

وی تاكید كرد: قبل از تهیه تجهیزات پیشرفته در این زمینه باید سطح دانش كاربران آنها را افزایش داد و با ارایه آموزش با كیفیت، سطح خدمات مطلوب را توسعه داد.

سلیقه راد به نقش رسانه ها در آگاه سازی مردم و استفاده صحیح از این تجهیزات اشاره كرد و گفت: رسانه ها با اطلاع رسانی صحیح و به موقع زمینه این هدف مهم و اساسی را فراهم كنند.

علمی (3) ** 1201 ** 1440
۰ نفر