۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۹
کد خبر: 81605507
T T
۰ نفر
شيوع بيماري سلياك يك به ازاي هر 100نفر جمعيت ايران است

تهران- ايرنا- دبير انجمن سلياك ايران گفت: در گذشته تصور مي شد كه بيماري سلياك در ايران يك بيماري نادر است اما در مقالات اخير، شيوع بيماري سلياك در ايران يك نفر از هر 100 نفر گزارش شده است.

به گزارش گروه علمي ايرنا از انجمن سلياك ايران، دكتر هانيه مرادي افزود: آمار ابتلا به سلياك و حساسيت به گلوتن در ايران مشابه آمار ساير كشورها است.

گلوتن نام عمومي يكي از پروتئين‌ هاي موجود در گندم، چاودار (گندم سياه) و جو است.

مبتلايان به سلياك به اين پروتئين حساسيت دارند و مصرف آن در مواد غذايي مانند نان و ساير محصولاتي كه حاوي آرد گندم است، سبب مسموميت و آسيب روده آنها مي شود.

اين آسيب ديدگي سبب كاهش جذب مواد غذايي ضروري مي‌شود و اگر بيمار درمان نشود، مي‌تواند منجر به سوءتغذيه و بروز بيماري هاي متعاقب آن مانند كم‌خوني، كمبود آهن، كاهش تراكم استخوان، كاهش وزن غيرارادي و كمبود ويتامين B12 شود.

وي در مورد بيماري سلياك توضيح داد: سلياك يك اختلال خود ايمني است كه روده كوچك را درگير مي كند. فرد مبتلا به بيماري سلياك با استعداد ژنتيكي اين بيماري به دنيا مي آيد و در اثر مصرف گلوتن، به مرور زمان علايم بيماري را نشان مي دهد.

مرادي با بيان اينكه در بسياري از افراد علايم بيماري در سنين كودكي يا جواني بروز مي كند، افزود: اما ممكن است علايم و نشانه هاي بيماري در بسياري از افراد مبتلا تا سنين ميانسالي و پيري به صورت واضح بروز نيابد بنابراين تا مدت هاي زيادي فرد و پزشك معالج پي به وجود بيماري نمي برند.

وي توضيح داد: به دليل اينكه تعداد زيادي از مبتلايان به سلياك به دليل اينكه بخش سالم روده كوچك آنها عمل جذب مواد غذايي را انجام مي دهد، تا سنين بالا با مشكل واضحي روبه رو نمي شوند.

مرادي ادامه داد: شايعترين علايم اين بيماري شامل نفخ، درد شكم، اسهال يا يبوست، كم خوني، اختلال رشد در كودكان، غيرطبيعي بودن آنزيم هاي كبد، نرمي و پوكي استخوان است.

به گفته وي، درمان اين بيماري رژِيم دقيق و كامل بدون گلوتن تا آخر عمر است. تشخيص ديرهنگام اين بيماري و شروع درمان آن با تاخير مي تواند منجر به ايجاد عوارض جبران ناپذير مانند سرطان روده كوچك، لنفوم و نيز تحميل هزينه هاي سنگين درماني بر خانواده ها و سيستم بهداشتي درماني شود.

مرادي گفت: با توجه به اينكه در محصولات توليد داخل هيچ مواد غذايي بدون گلوتن وجود ندارد، بيماران مشكلات زيادي در تامين مواد غذايي خود شامل نان، آرد و بيسكويت دارند.

وي افزود: بر اين اساس و به علت نياز مبرم بيماران به مواد غذايي فاقد گلوتن، پس از برگزاري نخستين همايش سلياك در سال 1392 و آگاه سازي مسوولان مربوطه در مورد مشكلات اين دسته از بيماران يك بخش خصوصي براي همكاري در اين زمينه اعلام آمادگي كرده و در نتيجه آن كارخانه اي به اين منظور راه اندازي شده است.

مرادي ادامه داد: اين بخش خصوصي با احداث كارخانه و رعايت تمام نكات مطابق استانداردهاي بين المللي، توليد مواد غذايي فاقد گلوتن را آغاز كرده است كه به زودي وارد بازار شده و در سطح كشور توزيع مي شود.

وي اظهار كرد: مراسم رسمي افتتاح اين كارخانه در روز پنجشنبه 24 ارديبهشت ماه جاري با حضور جمعي از مسوولان از جمله وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، معاونين غذا و داروي وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و علوم، تحقيقات و فناوري و چند نفر از مشاوران وزير بهداشت به همراه رييس و نائب رييس كميسيون هاي بهداشت، صنايع و معادن و كشاورزي مجلس شوراي اسلامي در محل اين كارخانه برگزار مي شود.

به گفته مرادي، همچنين رييس انجمن سلياك اصفهان، رييس و مديرعامل و دبير انجمن سلياك تهران، رييس و دبير انجمن متخصصين گوارش، رييس بخش گوارش بيمارستان شريعتي، رييس انجمن صنايع غذايي ايران، پدر صنايع غذايي ايران مهندس شاهرخ ظهيري، رييس و معاون اداره نظارت استان البرز، رييس بخش گوارش بيمارستان طالقاني و جمعي از پزشكان و متخصصان برتر كشور در اين مراسم حضور خواهند داشت.

علمي(1)1834**1599
۰ نفر