۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۵۶
کد خبر: 81611087
T T
۰ نفر
13 استان كشور جراح كودكان ندارد

تهران-ایرنا-رییس بیست و سومین كنگره انجمن جراحان كودكان ایران گفت: 13 استان كشور جراح كودكان ندارد و برای جبران این كمبود باید تعداد متخصصان این رشته به سه برابر افزایش یابد.

دكتر احمد خالق نژاد طبری روز یكشنبه در حاشیه بیست و سومین كنگره سالانه انجمن جراحان كودكان ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه تعداد متخصصان این رشته در كشور حدود 80 نفر است كه از این تعداد نیز فقظ حدود 70 نفر فعال هستند، افزود: این تعداد به نسبت جمعیت كشور بسیار اندك است .

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به منظور رفع این كمبود مجوز ورود برخی جراحان عمومی به دوره فوق تخصصی كودكان را از شهریور ماه امسال داده است.

خالق نژاد طبری افزود: دوره فوق تخصصی جراحی كودكان یك دوره تخصصی طولانی است زیرا فارغ التحصیلان هر دوره پس از طی هر مقطع، باید یك دوره طرح حدود یك تا سه سال را در مناطق محروم سپری كنند و همین موضوع سبب طولانی تر شدن این رشته شده است.

وی افزود: به همین دلیل بسیاری از متخصصان جراحی عمومی تمایل به ادامه تحصیل در رشته جراحی كودكان ندارند .

این فوق تخصص جراحی كودكان و نوزادان خاطرنشان كرد: از این رو وزارت بهداشت برای تشویق جراحان عمومی به آنها اجازه داده است كه بدون گذراندن دوره طرح وارد رشته تخصص كودكان شوند تا بخشی از این كمبودها جبران شود.

خالق نژاد طبری ادامه داد: علاوه بر طولانی بودن دوره تحصیلی جراحی كودكان، میزان تعرفه های این رشته بسیار پایین است اما دولت یازدهم در كتاب ارزش نسبی خدمات سلامت این مشكل را تا حدی برطرف كرده و تعرفه خدمات جراحی كودكان را افزایش داده است.

وی افزود: با ایجاد تغییراتی كه در قالب طرح تحول سلامت در كتاب ارزش گذاری نسبی خدمات پزشكی برای رشته جراحی كودكان صورت گرفته جای امیدواری است كه تمایل به ادامه تحصیل در رشته فوق تخصصی جراحی كودكان افزایش یابد و این سیاست وزارت بهداشت نیز بتواند تعداد متقاضیان ورود به این رشته را افزایش دهد.

خالق نژاد طبری اظهار كرد: یكی دیگر از دلایلی كه رشته جراحی كودكان متقاضیان بسیار كمی دارد، سخت و دشوار بودن این رشته است به گونه ای كه در سال های متمادی ظرفیت مراكز آموزشی برای این رشته ها پرنمی شد.

وی ابراز امیدواری كرد: با اجرای سیاست های تشویقی اتخاذ شده، كمبودهای رشته جراحی كودكان برطرف شود و تعداد جراحان كودك در كشور به حدنصاب لازم برسد.

بیست و سومین كنگره سالانه انجمن جراحان كودكان ایران از 26 اردیبهشت ماه با حضور جمعی از متخصصان و جراحان كودكان و نوزادان در مركز همایش های رازی تهران آغاز به كار كرد.

در این همایش مباحثی همچون جراحی نقص تولد نوزاد، جراحی آنومالی تكاملی نوزاد، جراحی بیماری های اكتسابی نوزاد، نقش تشخیص و درمان پیش از تولد در آنومالی های تكاملی، جراحی جنین، نقش پرستاری در نوزادان بعد از عمل جراحی و نقش بخش مراقبت های ویژه نوزادان در جراحی نوزادان به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود.

این همایش پنج روزه 30 اردیبهشت ماه پایان می یابد.

علمی(4)1834**1599
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه