تبعات تحریم ها برای واشنگتن/ لغو شبكه تحریم ها علیه ایران چندان دشوار نیست

تهران- ایرنا- 'ریچارد نفیو' از مقامات پیشین وزارت خارجه آمریكا و كارشناس كنونی دانشگاه كلمبیا، گفت: تمایل واشنگتن به اعمال تحریم ها تبعات زیادی برای واشنگتن دارد.

بر اساس گزارشی در پایگاه اطلاع رسانی روزنامه انگلیسی 'گاردین'، نفیو كه در تدوین ساختار تحریم های جهانی علیه ایران نقش كلیدی ایفا كرد، همچنین هشدار می دهد ممكن است آمریكا در آینده دریابد تدابیر تحریمی مشابهی را نه تنها علیه دیگر كشورها بلكه علیه شركت ها، بانك ها و شهروندان خود نیز اجرا می كند.

وی كه اكنون كارشناس دانشكده روابط بین المللی دانشگاه كلمبیاست تحقیقی با عنوان 'آینده تحریم های بین المللی در اقتصاد بین الملل' منتشر و در آن استدلال كرده است كه آمریكا به عنوان تنها ابرقدرت جهان توانسته از برتری نامتقارن در اعمال تحریم های اقتصادی بهره ببرد اما این مزیت به زودی روبه فرسایش است و زمان بازنگری در این مورد فرا رسیده است.

نفیو در مصاحبه ای نیز گفت: سوال اصلی من این است، آیا ما با درك درستی از تبعات تحریم ها آنها را تدوین و اجرا می كنیم؟

وی در واقع كسی بود كه در كاخ سفید موضوع تحریم ها را طرح كرد و مسئول بخش ایران در شورای امنیت ملی بود كه دوره ای از توسعه شدید تحریم های آمریكا را علیه ایران اداره كرد و كارشناس اصلی تحریم های ایران در گروه مذاكره كننده آمریكا در مذاكرات هسته ای با ایران بوده است.

نفیو از فوریه 2013 تا زمان ترك دولت اوباما آخر سال 2014 مهم ترین هماهنگ كننده خط مشی تحریم ها در وزارت امور خارجه بوده است.

وی می گوید: من به عنوان یك مقام آمریكایی زمان زیادی را به مذاكره با شركت های خارجی در مورد تجارت نكردن با ایران اختصاص دادم و یك روز یك شركت خارجی به شدت از من ناراحت شد و گفت: شما چه می كردید اگر دولت ما همین توصیه را به شركت آمریكایی 'جنرال موتورز' می كرد؟ من فكر كردم، واقعا نمی دانم چه می كردم.

وی به سیاستمداران آمریكایی توصیه می كند در مورد تبعات هر یك از تحریم ها پیش از اعمال و اجرا به خوبی فكر كنند.

نفیو گفت: همواره به روسایم می گویم، اجازه بدهید نظام تحریم های فعلی را بررسی كنیم، اگر تحریم ها بیش از انگشتان دست و پای شماست كمی صبر كنید و ببنید آیا این همان مسیری است كه می خواهید طی كنید.

این كارشناس آمریكایی معتقد است حتی با در نظر گرفتن همه پیامدهای درازمدت تحریم، این راهكار می تواند بهترین خط مشی باشد و همواره نسبت به اقدام نظامی ترجیح دارد.

وی كه معتقد است مذاكرات هسته ای با ایران طی یك یا دو ماه بعد به نتیجه می رسد، می گوید لغو شبكه تحریم ها علیه ایران كه وی آن را تدوین كرده است چندان دشوار نیست.

این كارشناس آمریكایی افزود: لغو تحریم ها شامل اجازه سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی ایران، اجازه برای صادرات ایران و همه محصولات نفتی است. در صورتی كه ایران در مورد تعداد سانتریفیوژها، شفاف سازی و رآكتور آب سنگین اراك موافقت كند لغو همه این تحریم ها ممكن است.

اروپام**9157** 3404

سرخط اخبار سیاست خارجی