۱ خرداد ۱۳۹۴، ۲۰:۲۸
کد خبر: 81617910
T T
۰ نفر
موافقت اتحاديه اروپا با پرداخت وام دو ميليارد دلاري به اوكراين

مسكو - ايرنا - كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در اجلاس برنامه مشاركت شرقي در ريگا پايتخت لتوني با پرداخت وام دو ميليارد دلاري به اوكراين موافقت كردند.

به گزارش رسانه هاي روسيه، اجلاس ريگا از روز پنجشنبه آغاز و امروز (جمعه) با شركت رهبران كشورهاي اروپايي با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.

در بيانيه اجلاس ريگا خاطرنشان شده : وام دو ميليارد دلاري براي كمك به خروج اوكراين از بحران اقتصادي به اين كشور پرداخت مي شود.

اين وام بزرگترين كمك مالي است كه اتحاديه اروپا تا كنون به كشوري كه عضو اين اتحاديه نيست اهدا مي كند.

وضعيت اقتصادي اوكراين به شدت بحراني است و صندوق بين المللي پول براي كمك به خروج اين كشور از بحران تصميم به واگذاري 17/5 ميليارد دلار وام كرده است كه بخش نخست آن شامل 5 ميليارد دلار به كي يف پرداخت شد.

در اجلاس ريگا سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و كشورهاي عضو برنامه مشاركت شرقي در مورد توسعه همكاري هاي اتحاديه اروپا با كشورهاي عضو اين برنامه گفتگو كردند.

برنامه مشاركت شرقي در سال 2009 به ابتكار سوئد و لهستان مطرح شد و هدف از اجراي آن تقويت پيوند ها بين اتحاديه اروپا و شش كشور حاشيه شرقي اين اتحاديه است كه زماني بخشي از اتحاد جماهير شوروي بودند.

در حال حاضر كشورهاي ارمنستان، بلاروس، گرجستان، مولداوي، اوكراين و جمهوري آذربايجان در چارچوب برنامه مشاركت شرقي با اتحاديه اروپا همكاري مي كنند.

در بيانيه اجلاس ريگا همچنين بر موضع اتحاديه اروپا در مساله اوكراين و حفظ تماميت ارضي اين كشور تاكيد و الحاق منطقه كريمه به روسيه غيرقانوني خوانده شده است.

بلاروس كه با الحاق اين بند به بيانيه ريگا مخالفت كرده بود بيانيه جداگانه اي را در رابطه با مساله كريمه صادر كرد.

در بخش ديگر بيانيه اجلاس سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و برنامه مشاركت شرقي همچنين به علاقمندي كشورهاي شركت كننده در اجلاس براي ايجاد خط لوله گاز از درياي خزر و با گذر از كشورهاي قفقاز به سوي اتحاديه اروپا تاكيد شده است.

در بيانيه به نقش ويژه جمهوري آذربايجان در احداث خط لوله گاز اشاره شده است.

اتحاديه اروپا در بخش ديگري از بيانيه به كشورهاي گرجستان و اوكراين توصيه كرده است كه به اجراي تدابير ويژه براي ايجاد نظام بدون رواديد با اروپا ادامه دهند و در پايان سال جاري ميلادي با بررسي تدابير اجرا شده از سوي اين دو كشور از طرف كميسيون اروپا در مورد برقراري نظام بدون رواديد براي دو كشور ياد شده تصميم گرفته خواهد شد.

به گزارش رسانه هاي روسي، پترو پوروشنكو رييس جمهوري اوكراين به تصميم در مورد برقراري نظام بدون رواديد با اتحاديه اروپا در اجلاس ريگا اميد بسته بود اما با اطلاع از اين تصميم ناخرسند شده است.

پوروشنكو به مردم اوكراين وعده داده بود كه در اجلاس ريگا ، نظام بدون رواديد ميان اوكراين و اتحاديه اروپا برقرار خواهد شد.

اجلاس سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و برنامه مشاركت شرقي در ميان تدابير شديد امنيتي در پايتخت لتوني در منطقه بالتيك برگزار شد و صدها نيروي امنيتي ناتو از زمين و هوا تامين امنيت اين اجلاس را برعهده داشتند.

اروپام*1*391 ** 1095

سرخط اخبار جهان