۲ خرداد ۱۳۹۴، ۶:۲۹
کد خبر: 81618041
T T
۰ نفر
پناهجویان ایرانی استرالیا، از چاله به چاه افتادند

كوالالامپور – ایرنا – مقامات كامبوج خبر انتقال چهار پناهجوی استرالیا به این كشور كه براساس توافقنامه جنجالی بین دو كشور صورت گرفت را تایید كردند، تا براین اساس پناهجویان ایرانی پس از چاله جزیره نائورو در چاه كامبوج گرفتار شوند.

به گزارش ایرنا، 'هون سن' نخست وزیر كامبوج تایید كرد كه یك زوج ایرانی، یك مرد ایرانی و یك مسلمان روهینگیایی میانمار پناهجو كه قصد رفتن به استرالیا را داشتند به طور دائم در كامبوج زندگی خواهند كرد.

'خئو سوفیك' سخنگوی وزیر امور خارجه كامبوج نیز روز گذشته گفت زمان رسیدن این افراد به پنوم پن پایتخت این كشور مشخص نیست.

به نوشته روزنامه ساندی مورنینگ هرالد استرالیا، كامبوج با انعقاد یك توافقنامه به ارزش 40 میلیون دلار و دریافت كمك از كانبرا، گروهی از پناهجویانی را كه قصد رفتن به این كشور از راه های غیرقانونی را داشتند، می پذیرد.

براساس این توافقنامه كه سال گذشته در كامبوج منعقد شد این كشور حق وتوی كسانی كه از امید به اقامت به استرالیا صرفنظر كرده و خواستار اقامت در كامبوج هستند را دارد.

این زوج ایرانی و دو مرد مجرد تنها افرادی از مجموع صدها پناهجو در جزیره نائورو هستند كه با دریافت 15 هزار دلار هزینه اقامت یكساله، آموزش، هزینه های زندگی و هزینه های سفر به كامبوج حاضر به زندگی در این كشور فقیر حوزه جنوب شرقی آسیا شده اند.

'پیتر داتون' وزیر مهاجرت استرالیا پیش بینی كرد كه پس از رسیدن نخستین گروه از پناهجویان نائورو به كامبوج، افراد بیشتری خواستار اقامت در این كشور شوند.

رسانه های استرالیا از این وضعیت انتقاد كرده و نوشتند در صورتی كه هیچ پناهجوی دیگری برای رفتن به كامبوج موافقت نكند، مالیات پرداخت كنندگان استرالیایی در واقع برای هر یك از این چهار فرد بیش از 10 میلیون دلار پرداخت كرده اند.

هیاتی از كامبوج اوایل ماه گذشته میلادی با بازدید از جزیره نائورو به ارزیابی درخواست پناهجویان پرداختند.

مقامات كامبوج در دیدار خود از جزیره نائورو از این موضوع كه مقامات مهاجرتی استرالیا اعلام كرده بودند پناهجویان می توانند در كمتر از چند روز دیگر عازم كامبوج شوند، اظهار تعجب كرده بودند.

تونی ابوت نخست وزیر استرالیا در تعیین بودجه امسال استرالیا پیش از این اعلام كرده بود پرداخت كمك به كامبوج همچنان در دستور كار دولت است. اگرچه، كمك به برخی دیگر از كشورهای حوزه جنوب شرقی آسیا با محدودیت هایی مواجه شده است.

این چهار پناهجو پس از رسیدن به كامبوج توسط سازمان بین المللی مهاجرت، مراحل اقامت خود را در كامبوج طی می كنند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل با توجه به مخالفت احزاب مخالف دولت كامبوج با این توافقنامه، از پذیرش هرگونه مسئولیتی در جریان این انتقال ها خودداری كرده است.

كامبوج از نظر وضعیت حقوق بشر همواره با انتقادات جدی روبرو بوده است و از جمعیت فقیر خود نیز حمایت های كمی انجام می دهد.

بیش از 60 پناهجویی كه اكنون در این كشور زندگی می كنند از وجود تبعیض گسترده و انكار حقوق انسانی خود خبر داده اند.

ده ها پناهجو از كشورهای مختلف از جمله ایران ار فروردین ماه امسال به سیاست استرالیا برای انتقال آن ها از نائورو به كشور فقیر كامبوج اعتراض داشتند.

جمهوری نائورو كشور جزیره ای و 21 كیلومتر مربعی در اقیانوس آرام با پایتختی یارن و حدود 10 هزار نفر جمعیت است.

پیش از این دانیل تول، مدیر منطقه ای اقیانوس آرام و شرق آسیای یونیسف نیز در خصوص تصمیم پنوم پن و كانبرا برای انتقال پناهجویان از یك مركز تحت مدیریت استرالیا در نائورو به كامبوج ابراز نگرانی كرده بود.

كامبوج فقیر شهریورماه سال گذشته پذیرفت در ازای دریافت میلیون ها دلار كمك مالی از كانبرا پناهجویانی كه قصد رفتن به استرالیا را داشتند به این كشور منتقل شوند.

استرالیا در جزایر مانوس و نائورو بازداشتگاه هایی برای جلوگیری از ورود پناهجویان به خاك استرالیا تدارك دیده است كه در شرایط بسیار بدی اداره شده و واكنش جامعه بین الملل را بدنبال داشته است.

جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا اخیرا در سفر به تهران مساله پناهجویان ایرانی را در مذاكرات خود با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در میان گذاشته است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز گفت كه در خصوص سوء استفاده گروه های قاچاق انسان در انتقال شهروندان ایرانی به استرالیا و نحوه برخورد با آنان با بیشاپ مذاكره كرده است.

براساس آمار شبكه خبری ای.بی.سی استرالیا، بیش از سه هزار ایرانی منتظر رسیدگی به پرونده پناهجویی خود در استرالیا هستند و بیش از یك پنجم كسانی كه در بازداشتگاه های مهاجران غیرقانونی این كشور به سر می برند، ایرانی هستند.

انسان های سودجو طی سال های گذشته با سیاه نمایی های غرب، جوانان ایرانی را اغفال كرده و با بهشت نمایی كشورهایی مانند استرالیا آنان را در دام انداخته و تلاش كردند آنها را به صورت غیرقانونی به این كشورها منتقل كنند كه براساس قانون های سختگیرانه با مشكلات زیادی روبرو شده اند.

آساق**241**1611

سرخط اخبار جهان