۲ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۲۵
کد خبر: 81618157
T T
۰ نفر
صندوق كمك به زوج های نابارور ایجاد شود

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینكه تاسیس صندوقی برای كمك به زوج های نابارور در راستای سیاست های افزایش جمعیتی كشور ضروری است، افزود: با توجه به هزینه های بالای این زوج ها برای باروری،پیشنهاد راه اندازی این صندوق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ارایه شده اما هنوز اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

دكتر محمدمهدی آخوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار كرد: در شرایطی كه بیمه ها تنها دارو و اقدامات تشخیصی كمك باروری را تحت پوشش قرار می دهند و خدمات درمانی این حوزه پوشش بیمه ای ندارد، لازم است برای كمك به زوجین نابارور و رفع نیازهای مالی آنها، صندوقی در این زمینه راه اندازی شود.

وی افزود: به وزارت بهداشت پیشنهاد كرده ایم به جای پوشش بیمه ای این خدمات، صندوقی در این زمینه راه اندازی شود چراكه هر بودجه ای كه در این زمینه به بیمه ها داده شود، یك ساله تمام می شود و در سال های بعدی ادامه نمی یابد.

آخوندی ادامه داد: بنابراین پیشنهاد كردیم صندوقی تاسیس شود تا پولی كه اختصاص می یابد در آن صندوق گذاشته شود و از بانك ها نیز در این رابطه كمك گرفته شود تا زوج های نابارور پس از ثبت نام، بتوانند در مراكز مورد تایید این صندوق، هزینه درمان خود را پرداخت كنند.

وی افزود: همچنین پیشنهاد كرده ایم پس از راه اندازی این صندوق، هم به صورت وام و هم به صورت كمك مالی به زوجین نابارور برای تامین هزینه های درمانی كمك شود.

آخوندی با بیان اینكه هزینه های درمان ناباروری سنگین است، ادامه داد: یكی از اهداف ارایه پیشنهاد برای راه اندازی این صندوق این است كه زوجین به خاطر نداشتن پول درمان خود را به تعویق نیندازد چراكه به تعویق انداختن درمان و افزایش سن مادر، مشكلات ناباروری را چند برابر می كند.

رییس پژوهشگاه ابن سینا گفت: ناباروری با بیماری های دیگر متفاوت است؛ در ناباروری افراد دچار مشكلات روحی روانی زیاد و در مواردی با فشار خانواده ها و اجتماع روبه رو هستند كه برای آنها بسیار آزاردهنده است. در چنین شرایطی اگر از نظر مالی نیز توان پرداخت هزینه های درمانی را نداشته باشد، مشكلات آنها دوچندان می شود.

آخوندی اظهار كرد: این زوجین به خاطر فرار از انگ اطرافیان، نمی توانند مشكل خود را با آنها مطرح و از آنها كمك مالی دریافت كنند. بنابراین اگر حمایت ملی در این زمینه نباشد، باروری آنها نیز به دلیل مشكلات مالی به تعویق می افتد و مشكلات ناباروری در آنها به دلیل افزایش سن چند برابر می شود.

وی با بیان اینكه بهترین راه برای كمك به این زوج ها، تاسیس این صندوق است، ابراز امیدورای كرد كه این صندوق به زودی راه اندازی شود.

شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده پیشتر اعلام كرد: 15 تا 20 درصد زوج ها در كشور با مشكل ناباروری مواجه هستند.

علمی(4)1834**1599
۰ نفر