۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۸
کد خبر: 81620053
T T
۰ نفر
آنتی هیستامین ها را خود سرانه مصرف نكنید

زنجان - ایرنا - عضو انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: مصرف مداوم و خودسرانه آنتی هیستامین ها خطرناك است و عوارض متعددی به دنبال دارد.

دكتر عاكفه احمدی افشار روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینكه در فصل بهار عده‌ زیادی از مردم دچار حساسیت‌هایی در ناحیه چشم، بینی و دستگاه تنفسی می‌شوند، افزود: اغلب مبتلایان به آلرژی فصلی برای رفع حساسیت به درمان متعدد ازجمله مصرف آنتی هیستامین ها متوسل می شوند.

وی یادآوری كرد: شاید در مرحله نخست اینگونه به نظر برسد كه مصرف آنتی هیستامین علایم آلرژی را به طور موقت در افراد كاهش دهد اما به طور كامل آن را قطع نمی كند.

احمدی افشار با بیان اینكه داروهای آنتی هیستامین به اشكال مختلف قرص، قطره چشمی، شربت و اسپری بینی وجود دارند، افزود: در اغلب موارد این داروها در دو شكل اثر زیاد و با اثر تدریجی خود را نشان می دهند.

وی ابراز كرد: خواب آلودگی و اشكال در تفكر از عوارض مصرف آنتی هیستامین به شمار می رود كه مصرف كنندگان باید به این موضوع مهم توجه جدی داشته باشند.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی مركز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: موضوع مهمی كه در مورد آنتی هیستامین وجود دارد این است كه مصرف باید طبق تجویز و نظر پزشك انجام شود و به اصطلاح گاهی اوقات نباشد.

وی اظهار كرد: مصرف انواع آنتی هیستامین ها بر متابولیسم بدن تاثیر می گذارد و افرادی كه به طور همزمان چند داروی مختلف مصرف می كنند به عوارض و مشكلات احتمالی آن باید توجه جدی داشته باشند.

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران ادامه داد: بر این اساس توصیه می شود مبتلایان به حساسیت های فصلی با پزشك مربوطه در مورد استفاده از این نوع دارو مشورت های لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان كرد: برخی افراد نیز برای رفع حساسیت های فصلی به تزریق داروهای ضد حساسیت از قبیل دگزامتازون اقدام می كنند كه این نیز به نوبه خود عوارض دارد.

هیستامین یكی از مواد شیمیایی است كه هنگام واكنش پادتن‌ها (آنتی بادی ها) با مواد آلرژی ‌زا (حساسیت زا) در بدن آزاد می ‌شود و مسوول بسیاری از علایمی است كه در التهاب بینی ناشی از آلرژی دیده می‌ شود.

علایم آلرژی بینی، خارش و آبریزش، عطسه‌های مكرر و گرفتگی بینی است.

آلرژی در چشم یا ورم ملتهمه بهاره نیز با سوزش و خارش چشم و ریزش اشك همراه است.

نوع دیگر آلرژی، در قسمت تحتانی دستگاه تنفسی رخ می‌دهد كه علایم آن به صورت سرفه، خس خس و تنگی نفس ظاهر می‌شود.

گرده افشانی درختان در فصل بهار و گرده افشانی چمن و علف‌ها در فصل تابستان از عمده علل تشدید حساسیت های فصلی به شمار می رود.

6085/7320/1352
۰ نفر