۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۷
کد خبر: 81620253
T T
۰ نفر

زلزله بلا نيست - صفدر عليدوستي *

۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۷
کد خبر: 81620253
زلزله بلا نيست - صفدر عليدوستي *

پنجشنبه شب گذشته زلزله اي چهار و سه دهم ريشتري حوالي ساعت 22و 30 دقيقه خرم آباد مركز استان لرستان را لرزاند.

گرچه بزرگي زلزله به اندازه اي نبود كه خسارت قابل توجه اي داشته باشد اما وقوع زمين لرزه در عمق 4كيلومتري موجب شد تا بلافاصله يك ساعت بعد از وقوع زلزله ستاد بحران استان به رياست استاندار تشكيل شود و تمام مديران استاني كه عضو ستاد بودند فراخوانده شوند.

اغلب گزارش هاي مديران به جلسه حكايت از آن داشت كه قبل از آمدن به اين جلسه نيروهاي خود را براي مهار و امدادرساني در زمينه خسارت هاي احتمالي و يا بروز زلزله اي بزرگتر آماده كرده اند.

گزارش رييس ستاد بحران استان لرستان حكايت از آن داشت كه تجربه نشان مي دهد بدليل وقوع چند پس لرزه بعد از زلزله اوليه امكان وقوع زلزله بزرگتر كم شده است ولي باز هم براي اينكه نمي توان به تجربيات گذشته استناد كرد بايد براي 48ساعت در آماده باش كامل باشيم.

48 ساعت از زمان وقوع زمين لرزه و اينكه زلزله خسارت قابل توجهي نداشته است بايد گفت كه تشكيل جلسه و آمادگي براي مقابله با بلاياي طبيعي گرچه راهكار درستي است اما نبايد تمام اين تدابير فقط در حد چند روز باشد و همه چيز به زمان ديگري موكول شود.

بايد از هم اكنون در خصوص تهيه برخي از اقلام مورد نياز در مواقع اضطراري كه در گزارش رييس جمعيت هلال اجمر استان لرستان به آن اشاره شد و مورد تعجب استاندار قرار گرفت چاره انديشي شود.

بايد در خصوص استحكام بنا و ساخت اصولي ساختمان ها كه اقشار كم درآمد ساكن در برخي نقاط توان پرداخت آن را ندارند نيز چاره انديشي شود.

هزاران بايد كه ديگر شاهد اين نباشيم كه مردم پس از وقوع زمين لرزه چهار ريشتري خانه هاي خود را رها كنند و در خيابان و پارك ها بخوابند.

بايد بدانيم كه زلزله بلا نيست بلكه يك رويداد طبيعي است كه اگر براي مقابله با خسارت هاي آن چاره انديشي مناسبي نكنيم آنوقت دچار خسارت هاي سنگين مالي، جاني و اجتماعي خواهيم شد.

توجه به اينكه ايران كشوري زلزله خيز است وهرچند سال زلزله اي بزرگ در آن به وقوع مي پيوندد، ارتقاي مديريت خطر پذيري و مديريت بحران از طريق توسعه سازمان هاي تخصصي و جلوگيري از تداخل وظايف سازمان ها و ارگان هاي مربوطه را نيز مي طلبد.

*رييس ايرنا مركز خرم آباد
۰ نفر