۵ خرداد ۱۳۹۴، ۷:۵۸
کد خبر: 81622503
T T
۰ نفر
پرداخت یارانه نقدی گام به گام محدود و یارانه تركیبی جایگزین خواهد شد

تهران - ایرنا - نایب رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهتمام دولت برای رونق اقتصادی كشور به نظر می رسد دولت به دنبال آن است كه گام گام پرداخت های نقدی را محدود و پرداخت یارانه را بر تركیبی از یارانه های انرژی، كالایی و آموزشی بهداشتی متمركز كند.

علی محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینكه پرداخت یارانه نقدی موقتی است، افزود: احتمال دارد، پرداخت یارانه ابتدا تعدیل شود و یكسری از دریافت كنندگان عزل شوند اما برنامه دولت این است كه به صورت پلكانی و گام گام این پرداخت نقدی را حذف و سایر روش های اعطای یارانه را جایگزین آن كند.

وی افزود: در بودجه سال آینده پیش بینی شده كه دولت تنها به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، بازنشستگان صندوق های كشوری و تامین اجتماعی و سرپرستان خانوار با درآمد زیر دو و نیم میلیون تومان یارانه پرداخت كند.

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه قشر متوسط كشور یارانه دریافت خواهند كرد، افزود: سخن رییس جمهوری در خصوص موقتی بودن پرداخت یارانه مربوط به این مقطع زمانی یا قشر متوسط نیست بلكه مربوط به برنامه های آتی و گام به گام دولت است.

وی افزود: به هر حال بسیاری بر این عقیده اند كه شیوه پرداخت یارانه اصل است اما اینكه پرداخت نقدی، مسیر درستی نیست؛ تجارب جهانی هم نشان می دهد كه در هیچ كشوری یارانه به شكل فراگیر پرداخت نمی شود و یارانه نقدی در دنیا عمدتا به گروههای نیازمند پرداخت می شود.

به گفته این نماینده مجلس؛ در فاز اول یارانه نقدی ادامه خواهد داشت اما احتمالا در سالهای آینده با توجه به اینكه پرداخت نقدی عوارضی مانند رشد نقدینگی، رشد تورم و حتی كاهش قدرت یارانه بگیر را به دنبال دارد، بر پرداخت كالایی و یا آموزشی و بهداشتی تاكید خواهد شد.

وی با بیان آنكه خیلی ها اصل موضوع پرداخت یارانه نقدی را توصیه نمی كنند، افزود: توانمندسازی از طریق یارانه نقدی صورت نمی گیرد بلكه توانمندسازی از طریق تركیبی از یارانه نقدی و غیرنقدی معنادار خواهد بود.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح كرد: اصل قانون هدفمندسازی یارانه ها اقدام خوبی بوده اما در اجرای روش ها اشتباهاتی داشتیم و تمام یارانه را محدود به یارانه نقدی كردیم كه این امر باعث رشد نقدینگی و افزایش تقاضا در جامعه شد و تولید نتوانست رشدی متناسب با 40 هزار میلیارد تومان داشته باشد به همین دلیل، قدرت خرید مردم كم شد و این مشكلات را ایجاد كرد.

لازم به ذكر است؛ رئیس جمهوری 15 بهمن درجمع علما، فضلا و طلاب ‌اصفهان با بیان اینكه پرداخت یارانه نقدی موقتی است، گفت: ملت ایران بدانند كه یارانه نقدی دوران موقتی دارد و برای این وضع شده كه حامل‌های انرژی به نرخ واقعی برسد تا به قشر آسیب‌پذیر كمك شود.

گفتنی است، براساس پیشنهاد تصویبی كمیسیون تلفیق كه جایگزین تبصره ۲۱ لایحه دولت شد، به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۹۴ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت كالا و خدمات، موضوع قانون مذكور را با استفاده از انواع روش‌های پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی به خانواده‌های هدف و نیازمند، توزیع كند.

اقتصام (4)1070**1558
۰ نفر