۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۳۱
کد خبر: 81624800
T T
۰ نفر
تقابل با آمریكا؛ چین را به تغییر در راهبرد دفاعی واداشت

پكن - ایرنا - شورای اطلاع رسانی چین روز چهارشنبه سندی را منتشر كرد كه به استناد آن راهبرد دفاعی منفعل ارتش چین به راهبرد دفاعی فعال تبدیل می شود. این سند آشكارا بروز تقابل میان چین و آمریكا نشان می دهد.

این سند پس از آن منتشر شد كه تنش ها میان پكن - واشنگتن در دریای جنوبی چین بالا گرفته است.

بر اساس این سند، چین كه تا پیش از این در مرزهای خود قابلیت دفاعی را تقویت می كرد، برای حراست از منافع خود بخش دفاعی را به شكلی فعال در فراتر از مرزها مستقر خواهد كرد.

انتشار نخستین سند راهبرد نظامی چین در شرایطی كه این كشور با خطر رویارویی با آمریكا در دریای جنوبی چین مواجه است، بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از تحلیلگران به این باور هستند كه چین برای منازعه با آمریكا جدی تر شده است.

در سند راهبردی نظامی چین كه شورای اطلاع رسانی این كشور آن را منتشر كرد، اصول دفاع فعال تشریح شده و آمده است كه چین همكاری های امنیتی بین المللی را تقویت خواهد كرد.

بر اساس این سند، چین به كسی حمله نخواهد كرد، اما به محض آنكه به این كشور حمله شود، ضد حملات قوی را ساماندهی خواهد كرد.

در این سند تاكید شد: چین با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای نظامی تلاش خواهد كرد تا در نبردها پیروز میدان باشد.

بر این مبنا، چین می خواهد اطلاعات فوری و به اشكال مدرن را در اختیار ارتش قرار دهد تا نظامیان بلافاصله در عملیات ها از آنها استفاده كنند.

راهبرد دفاع از آب های ساحلی نیروی دریایی نیز بر اساس این سند از این پس به آب های ساحلی و حراست از آب های بین المللی تغییر خواهد كرد.

در این سند تشریح شده است كه چین یك نیروی سایبری قوی تشكیل خواهد داد تا در نبردهای شبكه جهانی اینترنت به این كشور مساعدت كرده و تهدیدهای اینترنتی را جوابگو باشد.

افزون بر این، چین در راهبرد نظامی جدید خود با مسابقه تسلیحاتی در فضا مخالفت كرده اما تاكید می كند كه از دارایی های فضایی خود حراست خواهد كرد.

اگر چه چین از سال 1998 میلادی تاكنون 9 سند دفاعی منتشر كرده اما این برای نخستین بار است كه یك سند راهبردی نظامی منتشر می كند.

محوریت سند جدید بر سیاست های امنیتی و نظامی و مشكلات و تهدیدهای نظامی پیش روی این كشور متمركز است.

در این راهبرد آمده است كه چین هرگز توسعه طلبی و سوء استفاده از سیاست قدرت را دنبال نخواهد كرد.

چین همچینن در این سند به طور تلویحی سیاست های جدید مداخله جویانه آمریكا را مورد انتقاد قرار داده است.

پكن اعلام كرده است با توجه به مشكلات موجود و رویارویی احتمالی این كشور با آمریكا در آسیا و اقیانوس آرام و تهدیدهای امنیتی دیگر و بر اساس نیازهای اقتصادی و نظامی خود ساخت ناوهای هواپیمابر را مورد بررسی قرار می دهد.

چین اكنون یك ناو هواپیمابر «لیایونینگ» را در اختیار دارد كه برای برنامه های آموزشی و نظامی از آن استفاده می كند.

آساق*1597**1545