۷ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۵
کد خبر: 81625619
T T
۰ نفر
زندگی در اماكن شلوغ و پرصدا عامل چاقی

تهران - ایرنا - مطالعات محققان موسسه تحقیقاتی كارولینسكای سوئد نشان می دهد كه زندگی در مكان های شلوغ و پر سر و صدا مانند نزدیكی فرودگاه، ریل راه آهن، بزرگراه و جاده، سبب افزایش شاخص توده بدنی و چاقی می شود.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا و به نقل از هلث، این مطالعه كه به مدت چهار سال (بین سال های 2002 تا 2006 میلادی) و با بررسی بیش از پنج هزار داوطلب 44 تا 66 ساله صورت گرفته، نشان می دهد كه زندگی در مكان های پر سر و صدا، سبب افزایش سایز دور كمر می شود.

محققان احتمال می دهند كه ارتباط بین چاقی و زندگی در جاهایی كه آلودگی صوتی دارد، به دلیل افزایش میزان هورمون استرس، كورتیزول، و اختلال خواب است.

اختلال خواب یكی از مهمترین دلایل دیابت، بیماری های قلبی و چاقی است.

در بخشی از این گزارش محققان می گویند احتمالا عوامل دیگری نیز در ارتباط چاقی با زندگی در مكان های پر سر و صدا وجود دارد‎‎؛ برای مثال می توان نتیجه گرفت افرادی كه خانه هایشان در جاهای شلوغ شهر قرار دارد، معمولا از نظر مالی در سطح پایینی هستند و به احتمال زیاد شیوه زندگی و تغذیه این افراد نادرست است.

معمولا افرادی كه هنگام استراحت در معرض آلودگی صوتی قرار دارند، از چاقی در ناحیه مركزی بدن رنج می برند. منظور از چاقی در ناحیه مركزی، دور كمر بیشتر از 88 سانتی متر برای زنان و 102 سانتی متر برای مردان و نسبت كمر به باسن 0.85 به بالا برای زنان و 0.90 به بالا برای مردان است.

علمی (6) ** 9259**1599
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه