۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷
کد خبر: 81625687
T T
۰ نفر

جلفا، شهر درختان توت

۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷
کد خبر: 81625687
جلفا، شهر درختان توت

تبريز – ايرنا- يكي از جاذبه هاي شهر مرزي جلفا درختان توت كم ارتفاع يا سر به زير است كه به بخشي از هويت اين شهر تبديل شده است و در ايان تابستان گردشگران زيادي را مي توان ديد كه در سايه آنها آرميده و از ميوه هايش تناول مي كنند.

درختان كم ارتفاع توت در جلفا كه بارزترين مشخصه آنها سر به زير بودن و فراواني محصول است، چند سالي است مورد توجه همگان قرار گرفته و به عاملي براي گردشگرپذيري در فصول گرم سال تبديل شده است.

درختان سربه زير توت هاي شيرين و آبدار با تنوع رنگ سرخ، سياه و سفيد در پارك ها و حاشيه معابر پياده، فضاهاي سبز و حتي در حياط برخي از دانشگاه ها و مدارس شهرستان به وفور ديده مي شود.

خيابان هاي سرسبز و پر درخت جلفا كه زيبايي منحصر به فردي به ورودي و داخل شهر داده اند با درختان زيباي توت هاي سر به زير تزيين شده اند.

توت هاي سربه زير با تنوع زياد در بين درختان اين شهر جلوه گري مي كنند و ميهمانان و ساكنان جلفا از بهار تا تابستان از ميوه هاي پر خاصيت اين درختان بهره مند مي شوند.

بنا به تحقيقات علمي منتشر شده، آنتي اكسيدان موجود در اين ميوه (آنتوسيانيد) فوايد بسياري براي سلامتي دارد و موجب پيشگيري از سرطان، كاهش ميزان كلسترول بد خون و جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي مي شود.

در ريشه يابي وفور درختان توت در شهرستان جلفا بايد گفت كه اين امر ارتباط مستقيم با جايگاه تاريخي اين شهر به عنوان دروازه ارتباط جهاني ايران در سده هاي گذشته دارد.

در تبيين اين امر لازم به يادآوري است كه بر اساس تحقيقات تاريخي انجام شده، نام شهر از واژه 'جلفا' به معني بافنده، گرفته شده است و اين موضوع خود نيز با مقوله اي به نام پرورش كرم ابريشم در جلفا در ادوار مختلف تاريخ گره خورده است.

در واقع پرورش كرم ابريشم يا نوغانداري كه رونق و توسعه آن مستلزم وجود درختان توت در يك منطقه مي باشد، يكي از مزيت هاي نسبي تجاري جلفا از ايام قديم تاكنون بوده است و همين امر نيز موجب شده است كه كاشت اين گونه درخت در طول تاريخ در جلفا زياد شود.

شهر جلفا از زمان هاي دور همواره در مسير كاروان هاي تجاري مسير جاده ابريشم بوده است و تجار ايراني به جهت سود فراوان ابريشم و محصولات توليد شده از آن، درخت توت را به جلفاي امروزي آورده و صنعت توليد ابريشم را در آن رواج داده اند.

رونق صنعت نوغانداري در جلفا در طول تاريخ نه تنها به توسعه كارگاه هاي توليد نخ ابريشمي در اين شهر مرزي كشورمان منجر شده است، بلكه گسترش ورني بافي و قالي بافي را به دليل در دسترس بودن ابريشم به عنوان يكي از نيازهاي بافت آنها سبب شده است.

امروزه توليد ورني و قاليچه هاي ابريشمي در اين منطقه كه بارزترين توليد صنايع دستي است به جهت وفور ابريشم ارزش افزوده فراواني را در اين منطقه بوجود آورده است.

مردم جلفا همواره قبل از طلوع آفتاب هنگام پياده روي، هنگام گذر از پياده روها، شب ها در پارك ها و اماكن تفريحي از ميوه هاي توت تناول مي كنند.

با توجه به استقبال مردم و گردشگران از مصرف توت، شهرداري جلفا نيز در سال هاي اخير در سطح گسترده اي اقدام به كاشت انواع درخت توت در خيابان ساحلي ارس و بلوارهاي سطح شهر كرده است.

وفور درخت توت در جلفا و توت هاي رنگي متنوع آن به اندازه اي مشهود است كه گردشگران مسافر اين شهر به هنگام بازگشت از آن به دوستان و آشنايان سفارش مي كنند كه در سفر به جلفا، استفاده از اين نعمت خدادادي را فراموش نكنند.

شهر مرزي جلفا با 7 هزار نفر جمعيت در فاصله 130 كيلومتري تبريز مركز آذربايجان شرقي و در ساحل رودخانه ارس واقع شده و از طريق پل چوبي با جمهوري خودمختار نخجوان ارتباط دارد.

جلفا همچنين قلب تپنده منطقه آزاد ارس است كه در سال هاي اخير علاوه بر توسعه صنعتي به سبب احداث مراكز خريد بزرگ به يكي از مقاصد اصلي ايرانگردان از داخل و خارج كشورمان تبديل شده است.

7222/518

سرخط اخبار استان‌ها