۸ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۱۱
کد خبر: 81626644
T T
۰ نفر
كاهش 60 درصدي روان آبهاي كشور

اروميه - ايرنا - دبير ستاد احياي درياچه اروميه گفت: روان آبهاي كشور در 10 سال اخير بيش از 60 درصد كاهش يافته اند.

عيسي كلانتري شامگاه روز پنجشنبه با حضور در جمع دانشگاهيان و مسوولان هواشناسي كشور و آذربايجان غربي افزود: بخش كوچكي از اين كاهش ها مربوط به بارندگي ها و تغيير اقليم است و مساله اصلي اين است كه ما سفره هاي آب زيرزميني را خالي كرده ايم.

وي با بيان اينكه در حال حاضر همه كشور دچار بحران آب است گفت: بيش از 90 درصد از آبهاي سطحي در كشور مصرف مي شود اين در حالي است كه ميزان مصرف در ديگر كشورهاي جهان 40 درصد است.

كلانتري ادامه داد: توجه و مد نظر قرار دادن محورهاي توسعه پايدار موجب حل بخش وسيعي از مشكلات در حوزه آب مي شود.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه گفت: نظم اجتماعي، اقتصادي بودن، محيط زيست و حقوق نسلهاي آينده از مسايلي است كه در حوزه توسعه پايدار نيازمند توجه است.

وي اظهار كرد: هر چند كه توسعه پايدار زاييده سالها پيش است اما هنوز هم در قرن 21 توجهي به اين موضوع مهم نمي شود زيرا زاييده غرب است و قاعدتا نبايد به آن توجه شود.

كلانتري ادامه داد: ما در كشور به بهاي نابودي منابع، اشتغال ايجاد مي كنيم.

وي با بيان اينكه كسي حق ندارد حقوق نسل آينده را نابود و پايمال كند گفت: سياستهاي غلط عراق، سوء استفاده تركيه از آب فرات و سياستهاي زيست محيطي غلط عربستان همه بيانگر بي توجهي دولتهاي منطقه به مسايل زيست محيطي است.

** كمبود داده هاي هواشناسي از مشكلات حوضه درياچه اروميه است

معاون اجرايي پژوهشكده هواشناسي كشور نيز در اين جلسه گفت: كمبود داده هاي هواشناسي در حوضه درياچه اروميه از مشكلات مهمي است كه كشور و محققان با آن مواجه هستند.

علي رنجبر افزود: تامين حداقل تجهيزات براي دانشجويان و محققان بخش هواشناسي در حوضه درياچه اروميه و بخصوص ريزگردها از مسايلي است كه به سادگي نمي توان از كنار آن گذشت.

بحران كم آبي و خشكسالي از مهمترين مسايلي است كه اكنون كشور با آن مواجه شده است.

خشك شدن درياچه اروميه از پديده هايي است كه با بروز خشكسالي، در شمالغرب كشور رخ داده است.

روان آبها نقش مهمي در ذخيره آبي تالابها و درياچه ها ايفا مي كنند كه در سالهاي اخير ميزان استفاده از آنها نيز رشد يافته كه از عواقب آن مي توان به خشك شدن تالابها و خاك اشاره كرد.

7125/6008

سرخط اخبار استان‌ها