۱۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۲
کد خبر: 81633966
T T
۰ نفر
رييس انجمن علمي گياهان دارويي ايران: صادرات داروي گياهي نداريم

تهران-ايرنا-رييس انجمن علمي گياهان دارويي ايران با اشاره به اينكه صادرات داروهاي گياهي نداريم گفت:برغم توليد فراوان داروهاي گياهي در كشور هنور صادرات اين داروها شكل نگرفته و ازطرف ديگر شاهد واردات آنها نيز هستيم.

محمدباقر رضايي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا اظهار كرد: بازاريابي برخي از داروهاي گياهي اخيرا آغاز شده و اميدواريم با برنامه ريزي مدون و مناسب شاهد صدور داروهاي گياهي ايراني به كشورهاي منطقه و اروپا باشيم.

وي بيان كرد: هرچند تعداد بسيار اندكي از داروهاي گياهي با اقدامات اخير به برخي از كشورها صادر مي شود اما اين روند بايد با برنامه ريزي مناسب متوليان حوزه توسعه بيشتري پيدا كند.

رضايي برلزوم توزيع مناسب داروهاي گياهي در داخل كشور تاكيد كرد وگفت: با توسعه مراكزي مانند سلامتكده هاي طب سنتي، ضمن ارايه مناسب داروهاي گياهي، خدمات مشاوره اي در اين زمينه به علاقمندان ارايه خواهد شد.

رييس انجمن علمي گياهان دارويي ايران به مردم توصيه كرد از سبزيجات مانند ريحان، تربچه و نعناع در رژيم غذايي خود قرار دهند و حتما از آنها در هنگام خوردن غذا مصرف كنند تا از بروز برخي از بيماري ها پيشگيري شود.

وي بااشاره به اينكه سبزيجات از سبدغذايي خانوارهاي ايراني درحال حذف شدن است، اظهار كرد: در صورت ادامه اين روند شاهد شيوع برخي از بيماري ها در جامعه خواهيم بود.

رضايي به افزايش مصرف گياهان دارويي در اغلب كشورهاي پيشرفته دنيا اشاره كرد و گفت: مردم ايران نيز تمايل به استفاده از داروهاي گياهي دارند كه بايد با نحوه درست و صحيح فرهنگ استفاده از داروهاي گياهي را در جامعه نهادينه كنيم.

هزار و 283 داروي گياهي در كشور وجود دارد كه اين تعداد داروي گياهي داراي پروانه توليد بوده و همه آنها از طريق داروخانه ها در دسترس مردم است.

سهم داروهاي گياهي از سه دهم درصد به حدود پنج درصد رسيده كه اين موفقيت بزرگ و نشان دهنده علاقه مردم به مصرف اينگونه داروها است.

علمي(4) ** 1201 **1440
۰ نفر