۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۳
کد خبر: 81639184
T T
۰ نفر
توصیه برای مبتلایان به كم كاری تیروئید؛كلم ،شلغم و سویا راخام نخورید

تهران-ایرنا-متخصص تغذیه بالینی گفت:بیماران مبتلا به كم كاری تیروئید 'هیپو تیروئیدیسم' ازمصرف برخی صیفی جات و حبوبات مانند انواع كلم، شلغم، لوبیای سویا و بادام زمینی كه دارای تركیبات گواترزا (Goitrogens) هستند باید به صورت خام خودداری كنند.

غزاله اسلامیان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: هورمون هایی كه از غده تیروئید ترشح می شود برای سلامتی بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بر متابولیسم بدن اثر گذار است.

وی ادامه داد:اگر غده تیروئید مقدار مناسب از هورمون های تیروئیدی را آزاد كند، عملكرد سیستم بدن انسان روال طبیعی و مطلوب را خواهد داشت؛ اما در برخی موارد تیروئید، هورمون های كافی را تولید نمی كند كه سبب اختلال در تعادل واكنش های شیمیایی بدن می شود كه در این صورت به آن كم كاری تیروئید گفته می شود.

اسلامیان با اشاره به اهمیت تغذیه در مبتلایان به كم كاری غده تیروئید، افزود:در این بیماران میزان متابولیسم (سوخت و ساز ) پایه كاهش می یابد، لذا این بیماران علاوه بر دریافت دارو باید از مشاوره های متخصصان تغذیه نیز بهره مند شوند.

وی با بیان اینكه رژیم غذایی مناسب این بیماران از افزایش وزن آنها پیشگیری خواهد كرد، ادامه داد:بیمارانی كه مبتلا به كم كاری تیروئید هستند باید فعالیت بدنی كافی و تحرك روزانه داشته باشند.

متخصص تغذیه بالینی یادآور شد:مواد غذایی حاوی تركیبات گواترزا درصورتی كه به صورت پخته مصرف شوند، حرارت سبب غیر فعال شدن تركیبات گواترزا می شود.

به گفته وی این بیماران همچنین باید از نمك یددار در رژیم غذایی خود استفاده كنند تا اختلالی در سنتز حداقل هورمون های تیروئیدی كه غده تیروئید كم كار آنها می تواند سنتز كند، ایجاد نشود.

اسلامیان توضیح داد:در بیماران مبتلا به كم كاری تیروئید چون ناهنجاری های لیپیدی (هیپركلسترولمی و هیپرتری گلیسریدمی) بوجود می آید لذا توصیه های تغذیه ای جهت بهبود ناهنجاری های لیپیدی نیز داده می شود.

وی ادامه داد:هورمون های تیروئید سبب افزایش حركات روده می شود و در صورت كمبود این هورمون ها در بیماران مبتلا به هیپوتیروئیدیسم، ممكن است یبوست ایجاد شود.

اسلامیان با اشاره به اینكه پزشكان توصیه های تغذیه ای در زمینه پیشگیری و درمان یبوست به این بیماران تجویز می كنند، گفت: بهتر است این بیماران میزان فیبر رژیم غذایی خود را افزایش داده و با نوشیدن مایعات كافی (آب) از بروز یبوست جلوگیری كنند.

علمی **1354**1440
۰ نفر