۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۳۷
کد خبر: 81641332
T T
۰ نفر
پاركينسون، دومين بيماري شايع تحليل برنده سيستم عصبي

اهواز - ايرنا - يك پزشك متخصص مغز و اعصاب (نورولوژيست) گفت: بيماري پاركينسون پس از بيماري آلزايمر، دومين بيماري شايع تحليل برنده سيستم عصبي در انسان محسوب مي شود.

دكتر سيد احسان محمدياني نژاد چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در اين بيماري، بخشي از سيستم عصبي با عنوان جسم سياه دچار تخريب و تحليل پيش رونده مي شود.

وي افزود: مغز بيماران مبتلا به پاركينسون در توليد ماده دوپامين كه توسط جسم سياه مغز توليد شده دچار اشكال مي شود به صورتي كه وقتي اين ماده 60 درصد كاهش يابد علايم بيماري ظاهر مي شود.

دكتر محمدياني نژاد با اشاره به اينكه دليل اين بيماري مانند بسياري از بيماري هاي تحليل برنده سيستم عصبي به درستي شناخته نشده ادامه داد: برخي پزشكان معتقدند عواملي مانند رويارويي با برخي از سموم يا فلزات سنگين ممكن است در ايجاد بيماري نقش داشته باشند.

عضو هيات علمي گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: همچنين ضربه هاي مغزي مكرر و طولاني مي تواند منجر به بيماري پاركينسون شود كه به عنوان مثال بوكسورها را مي توان نام برد.

وي در خصوص علايم حركتي بيماري افزود: علايم بيماري از يك طرف بدن شروع شده و پس از مدتي به سمت ديگر گسترش مي يابد كه لرزش در اندامها به ويژه در دستها از جمله علايم اصلي اين بيماري است به صورتي كه لرزش در حالت استراحت و بي تحركي بيشتر نمايان است.

دكتر محمدياني نژاد افزود: كندي در حركات از ديگر علايم است به گونه اي كه كارهايي را كه قبلا در زمان كوتاهتري انجام مي شد با ابتلا به بيماري در زمان طولاني تري انجام مي شود.

اين پزشك متخصص مغز و اعصاب (نورولوژيست) اظهار كرد: به عبارت ديگر تعداد و دامنه حركات فرد مبتلا كم مي شود.

وي ادامه داد: كاهش تعداد پلك زدن در دقيقه نيز از جمله ديگر علايم بيماري است چون يك فرد طبيعي بين 12 تا 20 بار در دقيقه پلك مي زند در حالي كه فرد مبتلا به بيماري پاركينسون كمتر از 12 بار در دقيقه مي تواند اين كار را انجام دهد.

وي گفت: سفتي در اندام ها، قامت خميده در هنگام راه رفتن، تمايل به افتادن، توقف ناگهاني در هنگام راه رفتن يا چرخيدن و اختلال در حفظ ريفلكس هاي وضعيتي و تعادلي از جمله ديگر علايم اين بيماري است.

وي به علايم رفتاري و غير حركتي پاركينسون اشاره كرد و افزود: تعريق زياد، چرب شدن پوست، ترشح بيش از حد بزاق، افسردگي، توهم و هذيان و اختلالات رفتاري از جمله اين علايم به شمار مي رود.

وي در خصوص درمان اين بيماري اظهار كرد: هر چند بيماري پاركينسون ريشه كن نمي شود اما با درمان دارويي براي ساليان طولاني مي توان به كاهش قابل ملاحظه علايم بيماري و نيز افزايش كيفيت زندگي بيماران كمك كرد.

دكتر محمدياني نژاد گفت: امروزه درمان هاي دارويي متعددي در دسترس است كه با افزايش سطح ماده دوپامين مغز منجر به بهبودي علايم حركتي و غير حركتي بيماران مي شود.

اين پزشك متخصص مغز و اعصاب تاكيد كرد: فعاليت فيزيكي منظم روزانه شامل ورزش هاي هوازي به مدت حداقل يك ساعت در روز مي تواند تا حد زيادي به بهبودي اين بيماران و افزايش كيفيت زندگي منجر شود.

وي گفت: متاسفانه بسياري از بيماران مبتلا و خانواده هاي آنها فقط بر روي درمان دارويي متمركز مي شوند و از نقش درمان هاي فيزيكي و توانبخشي و فعاليت جسمي و ذهني مستمر و مفيد غفلت مي كنند.

دكتر محمدياني نژاد اظهار كرد: درمان هاي جراحي در بيماران مبتلا به پاركينسون مزمن و مقاوم به درمان هاي طبي نيز كاربرد دارد و بر خلاف تمايل برخي بيماران به عنوان اقدام نخست تلقي نمي شود.

اين پزشك متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: تا زماني كه بيمار به درمان دارويي پاسخ خوبي مي دهد به عمل جراحي نيازي ندارد.

3004/6037

سرخط اخبار استان‌ها