۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۷:۵۵
کد خبر: 81643677
T T
۰ نفر
درمان هاي رايج ديابت نوع 2، پاسخ مغز به مواد غذايي را تغيير مي دهد

تهران-ايرنا-مطالعات محققان دانشگاه VU‌ آمستردام نشان مي دهد كه برخي از درمان هاي رايج ديابت نوع 2، سبب تغيير پاسخ مغز به انواع غذاها مي شود.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس، زماني كه غذا مي خوريم، هورمون هاي مختلفي در بدن آزاد مي شوند. يكي از اين هورمون ها GLP-1 نام دارد كه اطلاعات غذا را براي سيستم عصبي مركزي ارسال مي كند تا اشتها تنظيم شود.

گيرنده هاي GLP-1، گروه جديدي از داروهاي ديابت هستند. اين دارو با تقليد از هورمون سوخت و ساز اينكرتين، قند خون را كاهش داده و سبب مي شود هورمون انسولين از لوزالمعده ترشح شود.

اين دارو ها با تحريك ناحيه پاداش در مغز، پيام سيري را سريعتر صادر مي كنند و از پرخوري جلوگيري مي كنند. چاقي به عنوان مهمترين عامل خطر ابتلا به ديابت نوع 2 شناخته شده است.

در افراد مبتلا به ديابت نوع 2، بدن از انسولين ترشح شده به شيوه صحيح استفاده نمي كند. انسولين در تبديل قند به انرژي نقش دارد و زماني كه بدن نسبت به آن مقاومت نشان دهد، پانكراس مجبور به توليد بيش از اندازه انسولين مي شود. عدم تعادل قند خون، سبب آسيب به اعصاب، كليه و قلب مي شود.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، 347 ميليون نفر در سراسر جهان مبتلا به ديابت هستند و پيش بيني مي شود كه ديابت هفتمين عامل مرگ و مير در سال 2030 خواهد بود.

علمي (6) **9259**1440
۰ نفر