۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۳۵
کد خبر: 81644292
T T
۰ نفر

2هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج نشین

۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۳۵
کد خبر: 81644292
2هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج نشین

بجنورد - ایرنا - دبیركل شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور گفت: میزان سرمایه ایرانیان خارج از كشور حدود دو هزار میلیارد دلار برآورد می شود.

سیدجواد قوام شهیدی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار كرد: انتقال سرمایه های ایرانیان خارج نشین به داخل كشور می تواند زمینه ساز تحول بزرگی در حوزه اقتصادی باشد.

وی اضافه كرد: با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید در كشور رایزنی هایی با ایرانیان خارج از كشور برای سرمایه گذاری در داخل انجام شده و تا حدودی نیز این رایزنی ها نتیجه بخش بوده است.

وی افزود: این رایزنی ها باعث شده تا در سفرهای استانی رییس جمهوری و كاروان تدبیر و امید، تعدادی از سرمایه گذاران ایرانی خارج نشین نیز در همایش های سرمایه گذاری حضور یابند و از این طریق طرح هایی نیز در سطح استان ها در دست اجرا قرار دارد.

دبیركل شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور گفت: همچنین سازمان خصوصی سازی و سایر وزارتخانه ها بخصوص مدیران ارشد استانی نیز پیگیری هایی را برای جذب سرمایه های ایرانیان خارج از كشور دارند.

قوام شهیدی ایجاد پنجره واحد در استان ها، تسهیل در قوانین و مقررات و تجمیع برخی قوانین را راهكار مناسبی برای ترغیب در جذب سرمایه های ایرانیان خارج كشور به داخل دانست.

وی اضافه كرد: جذب سرمایه های خصوصی دشواری های خاص خود را دارد و باید تمام شرایط برای ترغیب سرمایه ها به داخل كشور فراهم شود.

وی همراهی سایر دستگاههای و سازمان های مرتبط خارج از حوزه دولت را دیگر راهكار برای ترغیب ایرانیان به سرمایه گذاری در داخل كشور دانست.

* استفاده از قدرت نرم لابی گری ایرانیان خارج از كشور

دبیركل شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور گفت: ایرانیان خارج از كشور علاوه بر توان اقتصادی، دارای توان لابی گری و قدرت نرم قابل توجهی در كشورهای محل اقامت خود هستند كه این قدرت نرم می تواند برای اقتدار نظام مورد استفاده قرار گیرد.

قوام شهیدی اظهار كرد: ما بر این باوریم كه با وجود تحریم های ظالمانه ای كه علیه كشور ما صورت گرفته ما می توانیم با بهره گیری از توان بالای سرمایه ایرانیان خارج كشور بر این تحریم های ظالمانه فائق آییم.

*ایران شش درصد جمعیت خارج نشین دارد

دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور گفت: براساس برآوردها حدود شش درصد از جمعیت ایران را خارج نشینان تشكیل می دهند كه جمعیتی حدود پنج میلیون نفر را شامل می شوند.

قوام شهیدی اظهار كرد: حدود 70 درصد از ایرانیان خارج از كشور در شبكه نخبگان ثبت نام كرده اند و مابقی نیز احتمالا به دلیل اینكه به داخل تردد نداشته اند در این شبكه نام ننوشته باشند.

وی گفت: تشكیل شبكه نخبگان ایرانی خارج از كشور در میانه راه است و از چند حوزه، بخصوص حوزه معاونت فناوری رییس جمهوری در دست پیگیری است و طرح های مطالعاتی آن نیز پیگیری می شود.

قوام شهیدی افزود: با تشكیل شبكه نخبگان ایرانی خارج از كشور، به دنبال ایجاد ارتباط مستمر این گروه با داخل كشور هستیم و این شبكه می تواند قدرتی را برای كشور از لحاظ هویتی و ترمیم هویت ایرانیان خارج نشین به دنبال داشته باشد.

وی اضافه كرد: به هر حال به دلیل حضور ایرانیان در موقعیت های جغرافیایی متفاوت از لحاظ فرهنگی یك تفكیك بین این گروه ها ایجاد شده كه این شبكه می تواند تمام افراد را در یك قالب جمع كند و آنان مشكلات خود را نیز از این طریق دنبال كنند.

به گفته وی با تشكیل شبكه نخبگان ایرانی خارج از كشور تمام مسوولیت ها به این گروه ها و یا نمایندگان آنها داده می شود و از داخل نیز حمایت های لازم از آنان صورت می گیرد.

قوام شهیدی افزود: تشكیل این شبكه بدون همراهی ایرانیان خارج از كشور نمی تواند موثر باشد و تمایلی نیز از سوی برخی گروه های ایرانی خارج از كشور برای تشكیل این شبكه وجود دارد. ك/3

6982/5132
۰ نفر