۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۲۲:۰۳
کد خبر: 81644997
T T
۰ نفر
پرداخت هزار و 250 ميليارد ريال تسهيلات به شركت هاي دانش بنيان

بجنورد - ايرنا - رييس صندوق نوآوري و شكوفايي گفت: اين صندوق هزار و 250 ميليارد ريال تسهيلات به 396 شركت دانش بنيان در 14 ماه اخير پرداخت كرده است.

به گزارش ايرنا بهزاد سلطاني عصر شنبه در نشست با مديران كارخانه هاي فعال و علاقه مندان به سرمايه گذاري در استان خراسان شمالي، گفت: تسهيلات پرداخت شده به اين شركت هاي از 300 ميليون تا 50 ميليارد ريال بوده است.

وي افزود: درخواست اين تعداد شركت دانش بنيان براي دريافت تسهيلات از صندوق دو هزار ميليارد ريال بوده است.

به گفته وي تسهيلات پرداخت شده به 266 شركت دانش بنيان به صورت قرض الحسنه و بقيه به صورت سرمايه در گردش، توليدي صنعتي و به صورت ليزينگ بوده است.

وي با اشاره به اين كه صندوق نوآوري و شكوفايي از سال 93 با تزريق اعتبار سه ميليارد ريال از سوي دولت فعال شده است، گفت: اكنون اين صندوق حدود شش ميليارد ريال سرمايه در اختيار دارد و از شركت هاي دانش بنيان با هدف تجاري سازي نتيجه تحقيق و توسعه، حمايت مي كند.

سلطاني همچنين با بيان اين كه ايجاد صندوق نوآوري و شكوفايي مصوب سال 89 است، افزود: اين صندوق قرار بود با سرمايه اوليه 30 هزار ميليارد ريال ظرف سه سال از محل نيم درصد بودجه عمومي كه دولت پرداخت مي كند، فعال شود كه اين حمايت تا سال 93 به دلايل مختلف انجام نشد.

به گفته وي يكي از دلايل حمايت نشدن مالي صندوق، وضعيت نامناسب مالي دولت بوده ولي با وجود اين، دولت در سال گذشته سه ميليارد ريال كمك كرد.

رييس صندوق نوآوري و شكوفايي افزود: مجلس شوراي اسلامي هم سال 91، شش ميليارد ريال كمك به صندوق را مصوب كرد ولي عملي نشد.

وي گفت: اكنون در سطح كشور هزار و 503 شركت دانش بنيان وجود دارد كه از اين تعداد 891 شركت دانش بنيان نوپا، 572 شركت دانش بنيان معمولي (توليد و طراحي) و 40 شركت دانش بنيان صنعتي هستند.

سلطاني افزود: تا پايان سال پيش بيني مي شود شركت هاي دانش بنيان در سطح كشور به رقم دو هزار و 500 شركت افزايش يابند.

وي اكنون بزرگترين ضعف شركت هاي دانش بنيان را آشنا نبودن با فعاليت وحمايت صندوق نوآوري و شكوفايي است.

به گفته وي صندوق به صورت قرض الحسنه تا سه ميليارد ريال براي توسعه طرح هاي نمونه سازي صنعتي و فعاليت هاي قبل از توليد تا 100 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت مي كند.

رييس صندوق نوآوري و شكوفايي افزود: دوره بررسي طرح شركت دانش بنيان در اين صندوق سه ماه است و پرداخت تسهيلات هم به صورت تدريجي با نظارت و هزينه كرد، است.

سلطاني در خصوص سهم استان خراسان شمالي از صندوق نوآوري و شكوفايي گفت: سهم اين استان نسبت به هزار و 503 شركت دانش بنيان در سطح كشور، چهار دهم درصد است.

وي افزود: همچنين ميزان تسهيلات تصويب شده توسط اين صندوق در حمايت از طرح هاي دانش بنيان استان نسبت به كل كشور 23 صدم درصد است.

وي گفت: اين صندوق از شركت هاي دانش بنيان در استان هايي همچون خراسان شمالي نگاه ويژه دارد تا از ظرفيت هاي موجود در چنين استان ها حمايت كند.

به گفته وي در استان خراسان شش شركت دانش بنيان وجود دارد كه سه شركت آن موفق به دريافت تسهيلات از اين صندوق شده اند.

در اين نشست شماري از صاحبان واحدهاي صنعتي استان خراسان شمالي در خصوص نحوه همكاري با اين شركت و ارايه تسهيلات صندوق نوآوري و شكوفايي سووالاتي كردند و خواستار حمايت از واحدهاي توليدي و سرمايه گذاران اين استان توسط صندوق نوآوري و شكوفايي شدند.

استان خراسان شمالي طبق سرشماري نفوس و مسكن سال 90، 867 هزار نفر جمعيت دارد و عمده امرار معاش ساكنان اين خطه از طريق كشاورزي و دامپروري است. ك/2

6204/ 6042
۰ نفر