دولت انگلیس از مسلمانان جاسوسی می كند/ ضرورت مقابله با اسلام هراسی

لندن - ایرنا - شماری از فعالان مدنی روز شنبه در كنفرانس 'مقابله با تهدید افراط گرایی' كه در لندن برگزار شد، با انتقاد از سیاست های دولت محافظه كار انگلیس در قبال مسلمانان، خواستار مقابله با لایحه نژادپرستانه 'پرونت' و رشد اسلام هراسی شدند.

به گزارش ایرنا، 'لروی لوگان ' افسر پیشین پلیس انگلیس در این كنفرانس كه با حضور شماری از فعالان انگلیسی و توسط كمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس برگزار شد، با بیان اینكه وظیفه پلیس ایجاد امنیت در جامعه از طریق همكاری با مردم است، گفت: اگرچه پلیس سیستم های نظارتی برای اعمال تدابیر امنیتی دارد اما همچنان به جامعه وابسته است.

وی با بیان اینكه مردم گوش و چشم پلیس هستند ، افزود: نیروی پلیس از طریق جمع آوری اطلاعات و همكاری نزدیك با مردم است كه می تواند امنیت را در جامعه ایجاد كند.

لوگان در ادامه با بیان اینكه 'رویكرد پلیس انگلیس در جریان مبارزه با افراط گرایی سیاسی و یك طرفه شده است'، افزود: اما لایحه پرونت یعنی ما (پلیس) دیگر مشكل را با شما حل نخواهیم كرد و حالا پلیس در خدمت قشر خاصی از جامعه - یعنی سفید پوستان و افراد مرفه - در آمده است.

این افسر پیشین پلیس انگلیس با انتقاد از آنچه دولت 'دفاع از ارزش های انگلیسی' می خواند، گفت: اما ارزش های انگلیسی تعریف مشخصی ندارد كه بتوان افراط گرایی را از آن تفكیك كنیم.

وی با ابراز انزجار از سیاست های جدید پلیس انگلیس كه منجر به كناره گیری وی از همكاری با این نیرو شد، خواستار اتحاد جوامع و نهادهای مدنی برای مقابله با گسترش و نهادینه شدن لایحه نژادپرستانه 'پرونت' شد.

دیگر سخنران این برنامه 'كری بولیوانت'، سخنگوی موسسه 'كیج' بود كه به گفته مقامات برگزار كننده این كنفرانس حضور وی در لیست سخنرانان سبب شد تا مكانی كه پیشتر برای برگزاری این نشست در نظر گرفته شده بود به صورت یكطرفه ملغی شود.

بولیوارت در سخنانش با اشاره به پرونده هایی كه موسسه اش (كیج) برای مبارزه با اسلام هراسی و دفاع از حقوق مسلمانان درگیر آن بوده است، گفت: آنها حتی به یك راننده تاكسی كه روزهای شنبه نیت كرده بود تا قرآن پخش كند، رحم نكردند و مجوز رانندگی او را كه تنها محل درآمدش بود باطل ساختند.

وی ادامه داد: یك خانم غیر مسلمان كه پس از شش ماه مرخصی بارداری به كارش بازگشته بود، پس از به تشرف به اسلام و اینكه حجاب بر سر داشت، افراط گرا خوانده شد و مورد بازخواست نیروهای پلیس انگلیس قرار گرفت.

وی از تمام اقشار مسلمان، نهادهای مدنی و ائتلاف ضد جنگ خواست در جریان مبارزه با افراط گرایی با هم متحد شوند.

'آرون كوندانی'، یك نویسنده و فعال مدنی با اشاره به تاریخچه شكل گیری لایحه 'پرونت' گفت: این طرح در ابتدا در سال 2006 میلادی توسط دولت كارگری مطرح شد به نحوی كه از سازمان ها و نهادهای مدنی انگلیسی خواسته شد تا در راستای مقابله با افراط گرایی به صورت داوطلبانه با دولت همكاری كنند و مظنونین افراط گرا را به مقامات امنیتی معرفی كنند.

وی با بیان انكه بسیاری از نهادهای انگلیس با اجرای این طرح مخالفت كردند، افزود: دولت محافظه كار دیوید كامرون در فوریه گذشته مجبور شد تا این طرح به صورت اجباری و الزام آور درآورد.

این فعال مدنی با تشریح دیدگاه دولت كامرون نسبت به مقوله تروریسم ، گفت: تروریسم یعنی وجود تفكر افراط گرایانه، افراط گرایی یعنی مخالفت با ارزش های انگلیس و از آنجا كه تنها منبع تفكر افراطی میان مسلمانان است پس می توان نتیجه گرفت كه اسلام مخالفت ارزش های انگلیسی است.

وی تصریح كرد: به همین خاطر است كه برخی از مسلمانان در فرودگاه ها بازجویی می شوند، به همین خاطر است كه تابعیت انگلیسی آنان با بهانه های ساختگی گرفته می شود، به همین خاطر است كه سازمان های اعتباری به آنها اعتبار نمی دهند و به همین خاطر است كه دولت علیه آنان جاسوسی می كند.

كوندانی با مشكل ساز خواندن لایحه پرونت، گفت: این لایحه قانونی برای اقشار افراط گرا یكسان نیست، یعنی دولت انگلیس به طور مسلم با یك غیر مسلمان همان رفتاری را كه با مسلمانان دارد، ندارد و این یعنی تبعیض.

وی ادامه داد: جاسوسی از مسلمانان به عنوان بخشی از خدمات حرفه ای نهادهای مدنی در انگلیس نهادینه شده است تا آنها را با قرائت دولت از افراط گرایی همسو سازند و دیدگاه دولت در جامعه از این طریق تزریق شود.

این فعال مدنی خاطر نشان ساخت: اگر چه اجبار دولت انگلیس برای جلب همكاری نهادهای مدنی علیه مسلمانان می تواند اقدامی خصمانه تلقی شود اما با اتحاد مسلمانان، افزایش آگاهی جامعه و نهادهای مدنی نسبت به ارزش های حقیقی اسلامی می توان تارهای سستی را كه این دولت بر آن تكیه زده است را از هم گسست.

مسعود شجره رییس كمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز در سخنانی در این كنفرانس، از شركت كنندگان خواست تا با اتحاد علیه مقاصد شوم بانیان اسلام هراسی، از نهادینه شدن آن در جامعه جلوگیری كنند.

اروپام**4**ن**1552

سرخط اخبار جهان