۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۷:۰۲
کد خبر: 81645099
T T
۰ نفر

مخالفان اصلاحات سیاسی در هنگ كنگ به خیابان آمدند

۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۷:۰۲
کد خبر: 81645099
مخالفان اصلاحات سیاسی در هنگ كنگ به خیابان آمدند

پكن - ایرنا - گروهی از مخالفان اصلاحات سیاسی در هنگ كنگ در اعتراض به سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت این منطقه بار دیگر به خیابان آمدند.

به گزارش ایرنا، در این تجمع كه عصر شنبه در مركز شهر هنگ كنگ برگزار شد، معترضان خواستار بسته اصلاحات سیاسی شدند كه قرار است رای گیری در باره آن اواخر هفته آینده برگزار شود.

هنگ كنگ مهر ماه سال گذشته نیز به مدت حدود سه ماه شاهد تجمع و درگیری خیابانی مردم و پلیس منطقه بود و حضور مجدد آنها در خیابانها می تواند بار دیگر این منطقه را شاهد نآرامی میان مخالفان دولت و نیروهای امنیتی كند.

پلیس هنگ كنگ سال گذشته صدها تن از معترضان را در جریان تجمعات خیابانی بازداشت كرده بود.

تظاهركنندگان كه شامل دانشجویان و اعضای جنبش نافرمانی مدنی موسوم به «اشغال مركز» یا «جنبش چتر» بودند، از پكن می‌خواهند تا از برنامه‌هایش در راستای نظارت بر كاندیداهای انتخابات سال 2017 ریاست دولت محلی هنگ كنگ منصرف شود.

آنها خواستار انتخابات آزاد هستند. تاكنون رئیس دولت محلی بر اساس فرآیندی زیر نظر پكن انتخاب شده است.

روزنامه استریت تایمز روز یكشنبه در گزارشی تعداد تجمع كنندگان را صدها تن اعلام كرد و نوشت: معترضان طرفدار دموكراسی در هنگ كنگ خواستار تغییر اساسی در بسته اصلاحات سیاسی هستند كه از سوی دولت چین برای آنها تدوین شده است.

معترضین معتقدند كه اصلاحات سیاسی پیشنهادی از سوی چین به نوعی دست دولت این كشور را برای گزینش افراد مورد نظر خود در كابینه سیاسی این منطقه را باز می گذارد.

معترضان را در این تجمع كه بیشتر از گروه های كاتولیك بودند، فردی به نام «جوزف ژن» كه گفته شده اسقف این منطقه است و به صراحت لهجه شهرت دارد، رهبری می كرد.

این گزارش همچنین از اجرای نمادین نمایش به صلیب كشیده شدن حضرت مسیح (ع) از سوی معترضان حكایت دارد. مخالفان اصلاحات سیاسی در هنگ كنگ می گویند، با اجرای این نمایش سعی داشتند نشان دهند كه حضرت مسیح (ع) نیز در راه اجرای دموكراسی به صلیب كشیده شده است.

استریت تایمز به درگیری میان نیروهای امنیتی و پلیس با معترضان گزارشی منتشر نكرده است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند كه رهبران حزب كمونیست در پكن نگران این هستند كه جریان دموكراسی‌خواهی در هنگ كنگ به شهرهای دیگر در سرزمین اصلی چین كشیده شود.

معترضان هنگ‌كنگی خواستار آن هستند كه پكن دست از اصلاح قوانین انتخاباتی این منطقه كه در نهایت تنها به نامزدهای نزدیك به حكومت چین اجازه شركت می‌دهد، بكشد.

آنها می‌خواهند تا در انتخابات بعدی، به رئیس دولت اجرایی این منطقه، آزادانه از فهرستی باز از نامزدها رای دهند.

گروهی از معترضان همچنین بر خواسته خود بر استعفای دولت اجرایی فعلی كه ریاست آن را «لئونگ چون یینگ» بر عهده دارد، هستند.

بریتانیا در سال 1997، هنگ كنگ را با فرمول «یك كشور، دو نظام» به چین برگرداند.

آساق*231**1597

سرخط اخبار جهان