۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۰۲
کد خبر: 81645117
T T
۰ نفر
بیانیه سوئیس فضای فراروی اقتصاد ایران را تا توافق نهایی، امیدبخش كرد

تهران - ایرنا- نایب رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بیانیه سوئیس، افق اقتصاد ایران را روشن تر و در مجموع فضای فراروی اقتصاد را حداقل تا حصول توافق نهایی، امیدبخش تر كرده است.

علی محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: این توافق سبب می شود هم تحریم های جدید وضع نشود و هم سرمایه گذاران یا كسانی كه دنبال بهبود فضای اقتصادی هستند، فضای امیدوار كننده ای را پیش روی خود احساس كنند.

وی افزود: پس از توافق سوئیس، بازارهای مالی كه عمدتا بر ریسك استوار بودند، نرخ مخاطره آنها با كاهش همراه شد و تا حدودی به سمت بهبود شاخص ها پیش رفتند كه ما عملا این روند روبه بهبود را بعد از تعطیلات عید، در بورس تهران شاهد بودیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بازار جهانی نفت شاید سریع ترین واكنش را در میان بازارهای دیگر نشان داد به نحوی كه به محض اعلام بیانیه سوئیس، قیمت جهانی نفت با كاهش دو درصدی مواجه شد.

وی پیش‌بینی كرد كه با اجرایی شدن بیانیه سوئیس روند نزولی قیمت نفت تشدید شود اما این یك روی سكه است چرا كه با تعلیق یا توقف تحریم ها، ایران می‌تواند نقش بیشتری در بازار جهانی نفت ایفا كند.

عضو كمیسون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نوسانات قیمت دلار پس از توافق سوئیس نیز گفت: در روزهای نخست این توافق، بازار به شكل هیجانی كاهش قیمت كمی را تجربه كرد اما به نظر می رسد آنچه باعث تقویت ریال در مقابل دلار می‌شود، حذف كامل تحریم ها باشد.

وی با اشاره به تاثیر قیمت دلار بر طلا نیز گفت: به نظر می رسد با ارزان شدن نرخ دلار و كاهش قیمت جهانی طلا، قیمت طلا در بازار داخلی كاهش ‌یابد و با افزایش این دو، قیمت طلا با رشد همراه شود.

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی افزود: این توافق در مجموع سبب شد كه متغیرهای كلیدی اقتصاد مانند بحث تورم، ریسك اقتصادی و امثال اینها وضعیت متعال تری به خود بگیرد و اقتصاد ایران جریان ثبات پذیری خود را كه تقریبا از نیمه دوم سال 93 حفظ كرده بود، تا حصول توافق نهایی در تیرماه، ادامه دهد.

وی با اشاره به اینكه مشكلات حوزه اقتصاد تنها ناشی از تحریم ها نیست و برای بهبود این حوزه باید مشكلات ساختاری نظیر بزرگ بودن دولت، افزایش تصدی گری های دولت، رشد نقدینگی، اقتصاد مبتنی بر نفت و پایین بودن بهره وری كه قبل از تحریم ها نیز در اقتصاد كشور وجود داشت نیز حل شود.

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس افزود: البته تحریم ها یكسری مشكلات مانند ایجاد محدودیت های مالی، تكنولوزی، نقل و انتقال ارز و كاهش درآمدهای ارزی را به مشكلات قبلی اقتصاد اضافه و شرایط موجود را تشدید كرد.

وی افزود: اما حصول توافق جامع، قطعا به بهبود فضای كلی و فضای انتظاراتی اقتصاد كشور كمك می كند، جذب سرمایه گذاری های خارجی را افزایش می یابد، واردات تكنولوزی به كشور آغاز می شود و در مجموع وضعیت تولید بهبود خواهد یافت.

این نماینده مجلس افزود: اگر توافق به هر دلیلی به نتیجه نهایی نرسد، باز هم ما برنامه ها و ساز و كارهایی برای روبرو شدن با این موضوع خواهیم داشت.

بیانیه مشترك مذاكرات هسته ای ایران و 1 +5 سیزدهم فروردین ماه به وسیله محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریكا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دانشگاه پلی تكنیك لوزان سوییس قرائت شد كه طبق آن همه تحریم ها علیه ایران پس از انجام اقدامات عملی از سوی تهران لغو خواهد شد.

اقتصام (4)1070**1558
۰ نفر