۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶
کد خبر: 81645324
T T
۰ نفر
مصرف پرو بیوتیك ها و انواع ترشی در درمان كمرویی موثر است

تهران- ایرنا- نتایج مطالعه محققان دانشگاه مریلند آمریكا نشان می دهد كه مصرف خوراكی های تخمیر شده مانند ماست، شیر سویا،برخی انواع شكلات تیره و ترشی ها به درمان كمرویی كمك می كند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس، این محققان با انجام این مطالعه متوجه شدند افرادی كه مقدار بیشتری از این خوراكی ها می خورند، علایم كمتری از اضطراب اجتماعی دارند.

محققان می گویند: باكتری های مفید در خوراكی های تخمیر شده، محیط روده را به طور مطلوبی تغییر می دهند و این تغییرات روده، بر اضطراب اجتماعی تاثیر می گذارند.

اضطراب اجتماعی كه به عنوان هراس اجتماعی نیز شناخته شده است، ترس مداوم و قریب به اتفاق از موقعیت های اجتماعی است و یكی از شایع ترین اختلالات اضطرابی به شمار می رود.

افراد مبتلا به این اختلال ممكن است از فعالیت های روزمره مانند ملاقات با غریبه ها، صحبت كردن در جمع، صحبت كردن با تلفن یا خرید كردن، بترسند.

اضطراب اجتماعی در كار، تحصیل و روابط اجتماعی اختلال ایجاد می كند و درمان آن با رفتار درمانی شناختی یا داروهای ضد افسردگی همراه است.

تصور می شود كه از هر 10 نفر یك نفر به این اختلال مبتلا باشد. همچنین اضطراب اجتماعی در زنان به طور معمول دو برابر مردان است.

محققان در این مطالعه 710 نفر را مورد ارزیابی قرار دادند؛ آنها یك پرسش نامه برای ارزیابی شخصیت و شیوه زندگی به این افراد دادند كه مقدار مصرف خواركی های تخمیر شده در 30 روز را در آن درج كنند.

این خواركی ها شامل ماست، شیر سویا، كلم ترش، برخی انواع شكلات تیره و ترشی ها می شد.

این مطالعه نشان داد، افرادی كه خوراكی های تخمیر شده بیشتری مصرف می كردند، علایم كمتری از اضطراب اجتماعی داشتند و این تاثیر در میان افرادی كه در معرض خطر ژنتیكی اضطراب اجتماعی قرار دارند، بیشتر بود.

دكتر متئو هیلینایر از محققان این مطالعه گفت: مطالعات قبلی بر روی حیوانات نشان داده اند كه پروبیوتیك ها می تواند سطح GABA را افزایش دهد؛ GABA یك ناقل عصبی است كه كار داروهای ضد اضطراب شبیه بنزودیازپین ها از قبیل دیازپام را تقلید می كند.

محققان نتیجه گرفتند كه مصرف خوراكی های تخمیر شده شامل پروبیوتیك ها، می تواند به عنوان یك مداخله كم خطر برای كاهش اضطراب اجتماعی عمل كند.

این مطالعه در نشریه Psychiatry Research منتشر شده است.

علمی(6)**2038**1834
۰ نفر