۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۳۰
کد خبر: 81645700
T T
۰ نفر
استاندار گیلان: اشتغال پایدار، در بخش كشاورزی حاصل می شود

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت : مهمترین معضل این استان، اشتغال است حال اینكه بیشترین اشتغال پایدار نیز از طریق بخش كشاورزی حاصل می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمدعلی نجفی روز یكشنبه در دیدار با مسوولان و مدیران بخش كشاورزی و سازمان جهاد كشاورزی گیلان افزود : امسال را در گیلان سال عمران و اشتغال اعلام كرده ایم و با برنامه های پیش بینی شده می توان در بخش های شیلاتی ، دامداری ، باغبانی ، تولید محصولات زراعی و صنایع جانبی اشتغال پایدار ایجاد كرد.

وی اظهارداشت : دولت علاوه بر اعتبارات سفر رییس جمهوری و هیات دولت به گیلان، پرداخت بیش از سه هزار و 300میلیارد تومان در بخش سرمایه به استان تعهده كرده است.

نجفی خاطرنشان كرد : بیشترین اعتبارات استان نیز به بخش كشاورزی استان اختصاص یافته است.

وی به محصول برنج به عنوان مهمترین محصول گیلان اشاره كرد و یادآور شد : كشاورزی برنج در گیلان مظلوم واقع شده و كمتر به آن پرداخته می شود.

وی گفت : در برنامه ریزی های استان باید حداقل 40 درصد معطوف به بخش كشاورزی باشد و اشتغال 40 درصدی نیز از این بخش مورد انتظار است.

استاندار گیلان به واردات بی رویه برنج در سال های قبل از 92 اشاره كرد و اظهارداشت : در سال های فراوانی اعتبارات عمرانی، بی دردسر ترین كار واردات برنج بود كه استان گیلان و كشور هنوز تاوان این واردات را می پردازند.

به گفته نجفی؛ هم اكنون برنج از طریق بازارچه های مرزی بیش از حدی كه دولت تعیین كرده وارد می شود.

استاندار گیلان به وضعیت آبیاری كشاورزی استان از طریق سد منجیل نیز اشاره و اضافه كرد: آب كشاورزی وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته در این استان ندارد و هشت درصد حجم آب سدسفیدرود كمتر هم شده ولی تلاش می شود با برنامه ریزی دست اندركاران بخش كشاورزی، هیچ مزرعه ای بدون آب نماند.

وی به معضلات كشاورزی چای گیلان پرداخت و گفت : رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول مساعد در ارتباط با پرداخت 50 میلیارد تومان بدهی بابت برگ سبز چای را داده كه بزودی پرداخت می شود.

در این دیدار رییس سازمان جهادكشاورزی گیلان نیز به نیابت از مدیران بخش كشاورزی استان؛ گزارشی از كشاورزی ارایه داد و خواستار واگذاری برخی از اراضی دولتی به افراد توانمند و شركت ها و تعاونی ها برای سرمایه گذاری و كشت و توسعه نهال شد.

وی ادامه داد: طرح ضیافت از 25 خرداد ماه به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارك رمضان در گیلان اجرا می شود كه در این طرح، كالاهای پر مصرف خانوار ها در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شوند و در زمینه میزان ذخیره این كالا ها نگرانی وجود ندارد.

بیست و یكم تا بیست و هفتم خردادماه، هفته جهاد كشاورزی نامگذاری شده است.ك/2

6029/6070

سرخط اخبار استان‌ها