۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۲۷
کد خبر: 81646065
T T
۰ نفر

بخشي از كارنامه دوسالگي دولت يازدهم در لرستان

۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۲۷
کد خبر: 81646065
بخشي از كارنامه دوسالگي دولت يازدهم در لرستان

خرم آباد - ايرنا - 24 خرداد تولد دوسالگي دولت يازدهم است، روزي كه مردم لرستان همانند ساير كشور به نداي رهبرمعظم انقلاب لبيك گفتند و حماسه سياسي را رقم زدند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، دولت يازدهم نيز پس از روي كار آمدن با شعار اعتدال و اميد ، نسبت به انجام اصلاحات سياسي، اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي اهتمام ورزيد.

دولتي كه به گفته بسياري از كارشناسان ميراث دار هزاران طرح نيمه تمام و مطالبه عمومي بود سكان پيشرفت كشور را در شرايطي به دست گرفت كه همه مردم دل به اعتدالش بسته بودند و به در انتظار اميد بخشي اش بودند.

در لرستان همزمان با نخستين سال تولد دولت يازدهم، دكتر روحاني و هيات دولت به لرستان محروم آمدند، سفري كه با استقبال كم نظير مردم اين خطه مواجه شد و همين امر نشان داد كه مردم لرستان تا چد اندازه در انتظار اصلاحات دولت تدبير و اميد بوده اند.

مردمي كه با حضور 70 درصدي در انتخابات ، بيشتر از ميانگين كشوري در اين حماسه نقش آفريني كردند و بيش از 50 درصد آرا خود را به تفكر اعتدال و اميد دادند.

پنجمين سفر نشاط بخش كاروان تدبير و اميد به لرستان در خردادماه 93، نقطه عطفي در دل و جان مردم اين استان شد كه لرستان توانمند اما ناشناخته و محروم با سفر دكتر روحاني جان تازه بگيرد.

درمجموع 79 پروژه عمراني از محل بودجه عمومي كشور با اعتباري بيش ازشش هزارو 300ميليارد ريال از دستاوردهاي سفر رييس جمهور محترم به لرستان است كه مقرر شد تعداد 67 پروژه آن با اعتبار سه هزار ميليارد ريال تا پايان سال93 و 29 پروژه ديگر با اعتبارسه هزارو 300ميليارد ريال تا پايان سال 94 به بهره برداري رسد.

استاندار لرستان در اين خصوص گفت: 10 هزار ميليارد ريال اعتبار در سال گذشته به سرمايه گذاري لرستان اختصاص داده شده است.

هوشنگ بازوند افزود: با توجه به قول رييس جمهوري در سفر هيات دولت به لرستان دو سد در سال گذشته در اين استان به بهره برداري رسيد كه در سالجاري نيز دو سد آبگيري خواهد شد.

وي اظهار كرد : در سفر هيات دولت به لرستان شش هزار و 300 ميليارد ريال اعتباربراي اين استان مصوب شد كه در اين راستا مقرر شد سه هزار ميليارد ريال در سال 93 وبقيه در سال 94 محقق شود .

وي با بيان اينكه از اين ميزان اعتبار سال 93 حدود 99 درصد تخصيص يافته گفت : در مجموع سال گذشته ميزان اعتبارات ملي استاني شده ،استاني اعتبارت سفر حدود شش هزار و 40 ميليارد ريال بوده است .

وي اظهار كرد : همچنين ميزان اعتبارات ملي در لرستان حدود چهار هزار و 40 ميليارد ريال بوده است .

وي تصريح كرد : در سال گذشته 10 هزار ميليارد ريال اعتبار به سرمايه گذاري استان اختصاص يافته است كه از اين ميزان 86 درصد محقق شده است .

بازوند گفت : در سال گذشته ميزان اعتبارات تخصص يافته به استان حدود سه سال قبل بوده چراكه تخصيص اعتبارات استان در سه سال گذشته به طور متوسط از 18 تا 24 درصد بوده است.

وي با اشاره به برخي از مهمترين مصوبات سفر هيات دولن به لرستان اضافه كرد: تكميل ايستگاههاي پمپاژ آب در شهرستانهاي پلدختر، دلفان، دورود وكوهدشت از جمله اين مصوبات بوده است.

وي ادامه داد: براي اين طرح ها در مجموع 177 ميليارد ريال مصوب شد كه تمامي اين اعتبار تخصيص يافته و در اين راستا 9 ايستگاه شامل يك ايستگاه در كوهدشت، دو ايستگاه در نورآباد، چهار ايستگاه در پلدختر، يك ايستگاه در دورود و يك ايستگاه در دوره چگني در دستور كار قرار گرفته و تاكنون ايستگاه خاتون بان نورآباد به بهره برداري رسيده است.

بازوند تصريح كرد: در مجموع با بهره برداري از اين 9 ايستگاه پمپاژ آب، چهار هزار و 750 هكتار اراضي كشاورزي آبي مي شود كه در حال حاضر با بهره برداري از ايستگاه خاتون بان، عمليات اجرايي شبكه اين ايستگاه به منظور آبي كردن 600 هكتار زمين در دست اقدام است.

وي تسريع در چهارخطه كردن محورهاي خرم آباد-نورآباد،خرم اباد-كوهدشت،خرم آباد-بروجرد ،خرم آباد-پلدختر را از ديگر مصوبات سفر عنوان كرد و گفت: در اين راستا 247 ميليارد و 964 ميليون ريال مصوب شده كه تمامي اين اعتبار تخصيص يافته و در مجموع طرح ها با پيشرفت 78 درصد در دست اقدام است.

استاندار لرستان با اشاره به برخي طرح هاي درماني مصوب دولت در استان اظهار داشت: در اين سفر مصوب شد كه اعتبار اختصاص يافته سال 93 به منظور تكميل بيمارستان اليگودرز سال 93 كه 43 ميليارد و 650 ميليون ريال است تخصيص يابد كه اين ميزان به طور 100 درصد تخصيص داده شده است.

به گفته بازوند طرح هم اكنون پيشرفت 96 درصدي دارد و براي تكميل آن 10 ميليارد و 80 ميليون ريال نياز است.

وي تكميل بيمارستان آموزشي خرم آباد را از ديگر مصوبات سفر هيات دولت به لرستان برشمرد و ادامه داد: تخصيص 100 درصدي اعتبار اين طرح به ميزان 21 ميليارد و 240 ميليون ريال در سال 93 مصوبه سفر هيات دولت به استان بوده كه اين ميزان در حال حاضر 100 درصد تخصيص يافته و براي تكميل آن چهار ميليارد و 928 ميليون ريال نياز است.

به گفته بازوند بهره برداري از دو سد در سال گذشته از مصوبات محقق شده سفر دولت به لرستان بوده و امسال نيز تاكنون يك سد آبگيري شده و قرار است تا پايان امسال به بهره برداري رسد.

استاندار لرستان همچنين با بيان اينكه تاقبل از دولت يازدهم در مجموع 319 روستاي استان گازكشي شده بود گفت: 255 روستا معادل حدود 67 درصد كل گازرساني هاي انجام شده، طي دو سال اخير انجام شده است.

بازوند ادامه داد:بنا بر آمار ارائه شده از سوي شركت گاز لرستان با اقدامات انجام شده در سال گذشته، جمعيت روستايي بهره مند از نعمت گاز در استان از 33 به 53 درصد افزايش يافته است.

وي اظهار داشت: شركت گاز استان لرستان طي سالهاي 92 و 93 عملكرد بسيار مطلوبي داشته به نحوي كه در مجموع 410 هزار خانوار شهري و روستاي از نعمت گاز در اين استان بهره مند شده اند.

استاندار لرستان اضافه كرد: باتوجه به سفر با بركت رييس جمهوري به استان مقرر شد تسهيلات صندوق توسعه ملي با نرخ سود كمتر از چهاردرصد نسبت به ساير نقاط كشور به لرستان پرداخت شود.

بازوند با بيان اينكه لرستان در سال 92 تنها 30 ميليارد ريال از صندوق توسعه ملي تسهيلات دريافت كرده گفت: امسال اين ميزان 17 برابر افزايش يافته است.

وي همچنين در خصوص پرداخت يكهزار و 500 ميليارد تومان تسهيلات نيز افزود: عليرغم اينكه مصارف بانكي در استان حدود برابر منابع موجود است، اين تسهيلات بدون قيد منابع و مصارف به استان پرداخت مي شود.

وي ادامه داد: براي اين پرداخت تسهيلا ت مقرر شده چنانچه برخي شركتها و سرمايه گذاران كه اهليت دارند و دچار بدهي هاي معوقه هستند، با تاييد استان و بانك عامل ،از اين شرايط استفاده كنند و بانك مركزي نيز چك اين واحدها را بلااثر كند.

به گفته بازوند همچنين يكهزار و 500 ميليارد تومان تسهيلات جهت سرمايه در گردش و تكميل شرح هاي نيمه تمام اقتصادي استان در نظر گرفته شد كه از اين ميزان يكهزار و 300 ميليارد تومان براي واحدهاي صنعتي لرستان لحاظ شد.

وي گفت: تا اواخر سلال گذشته 535 واحد صنعتي با ميزان تسهيلات شش هزار و 233 ميليارد ريال و 115 واحد با شش هزار و 766 ميليارد ريال به ترتيب براي دريافت تسهيلات سرمايه در گردش و ثابت به بانكهاي عامل معرفي شده اند.

وي افزود: همچنين حذف سقف تسهيلات صندوق توسعه ملي براي لرستان تصويب شد به نحوي كه صندوق توسعه ملي اعلام كرد هيچ سقفي براي لرستان در نظر نمي گيرد و براي پروژه هاي داراي توجيه كارشناسي و اقتصادي تسهيلات ارزي و ريالي مورد نياز را در اختيار خواهد گذاشت.

وي تصريح كرد: با توجه به تسهيل شرايط اعطاي تسهيلات در اين خصوص، نرخ سود تسهيلات اعطايي در بخش صنعت و معدن 15 درصد، در بخش آب و كشاورزي 11درصد و در بخش گردشگري 12 درصد اعلام شد.

به هر حال بخشي از اقدامت بسيار ارزشمند دولت به ويژه مصوبات سفر به لرستان تشريح شد و اين درحالي است كه طي دوسال گذشته اقدامات مختلفي از جمله راه اندازي مجتمع كشت و صنعت و افزايش پروازهاي فرودگاه خرم آباد به بيش از 30 پرواز براي رشد و توسعه لرستان صورت گرفته است.

بيش از 90 مسوول ملي پارسال به لرستان سفر كردند كه اين مهم بيانگر توجه ويژه دولت يازدهم به رشد و توسعه اين استان است.

مردم نيز لرستان همچنان منتظرند تا با لمس نتايج كامل اين اقدامات ، براي هميشه با معضل بيكاري خداحافظي كنند و اين وداع سرآغازي باشد براي رسيدن به رشد و توسعه همه جانبه لرستان محروم اما پر ظرفيت.

الهام بابايي

7269/6001

سرخط اخبار استان‌ها