۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۲:۲۷
کد خبر: 81646554
T T
۰ نفر
بهشتی پور: پذیرش برخی موارد فراپروتكلی بهانه را از دشمن می گیرد/ فضائلی: با مذاكرات مخالف نیستیم

تهران- ایرنا- حسن بهشتی پور كارشناس امور بین المللی در برنامه زنده تلویزیونی درباره مذاكرات هسته ای پذیرش موارد فراپروتكلی را موجب گرفتن بهانه از دست دشمن دانست و مهدی فضائلی مدیرعامل سروش نیز تاكید كرد كه مخالف مذاكرات نیست.

به گزارش ایرنا، حسن بهشتی پور در برنامه حاشیه و متن كه یكشنبه شب از شبكه سوم سیما پخش شد، گفت: هدف اصلی مذاكرات به رسمیت شناخت حق هسته ای ایران اسلامی است و مزاحمت هایی برای اعمال این حق بوده و مذاكراتی برای رسیدن به این حق انجام شده تا بهانه ها از دست دشمن گرفته شود.

وی یاداور شد: ایران به دنبال استفاده صلح آمیز هسته ای است و از سویی این اعمال حق باید بدون تحریم باشد. در غیر این صورت مذاكرات یك سال و نیم اخیر بیهوده خواهد ماند.

این كارشناس امور بین الملل تاكید كرد: بازرسی، بازدید، دسترسی، نظارت یك محتوای دقیقی در بحث حقوقی دارد. در رسانه ها این كلمات به جای یكدیگر استفاده می شود. متن پروتكل الحاقی به عنوان سند 18 صفحه متن اصلی، دو صفحه و نیم توضیحات درباره واژگان اصلی و 40 صفحه توضیح واژگان كاربردی در این متن است.

آقای اوباما و كری از متن توافق استفاده بهینه برای خود می كنند و ما نیز می توانیم این بهره برداری را داشته باشیم.

بهشتی پور اظهار كرد: بین ایران و آژانس توافقی امضا شده كه ایران به 18 سوال پاسخ دهد. آژانس در 16 مورد متقاعد شده و در دو مورد متقاعد نشده است. دو مورد فراپروتكلی است كه ربطی به توافق لوزان و ژنو ندارد.

وی ادامه داد: در سال 2007 البرادعی تحت عنوان مطالعات، ادعایی آورد و آمانو در 2011 آن را به اتهامات ادعایی متهم كرد . اتهامات دروغ علیه ایران درست كردند تا بتوانند به ما فشار آورند.

این كارشناس امور بین الملل گفت: پروتكل الحاقی یك سند بین المللی است و نباید این موضوع آن را با پی ام دی یكسان بدانیم.

بهشتی پور یادآور شد: توافقی كه قرار است انجام شود 20 صفحه متن اصلی و 30 صفحه پیوست دارد.

وی اظهار كرد: بعضی موارد فراپروتكلی وجود دارد كه به بحث بازرسی نمی پردازد و ما برخی موارد فراپروتكلی را پذیرفتیم كه بهانه را از دشمن بگیریم و اعلام كنیم به حق هستیم.

این كارشناس توضیح داد: نباید چیزی را مطلق رد كنیم؛ پروتكل الحاقی را برای مردم وحشتناك ترسیم نكنیم ما می توانیم مانند دیگر كشورها مواردی را بپذیریم و مواردی را نیز مستثنی كنیم؛ 125 كشور پرتكل الحاقی را اجرا می كنند.

بهشتی پور گفت: در دنیا 438 رآكتور هسته ای در 30 كشور توزیع شده است كه از این كشورها، 28 كشور پروتكل را پذیرفته و اجرا كرده است.



*خواسته های فراوپرتكلی

مهدی فضائلی مدیرعامل سروش نیز در این مناظره تلویزیونی اظهار كرد: در كشور كسی با مذاكرات مخالف نیست و در طول 12 سال اخیر همواره در حال مذاكره بودیم و جمهوری اسلامی ایران از زیر مذاكرات شانه خالی نكرده است.

وی یادآور شد: در همه ادوار از سال 82 تا اكنون مذاكرات وجود داشته و كسی در كشور با مذاكره مخالف نیست. محل بحث محتوای مذاكرات است و در ارتباط با بعضی موضوعات درباره برخی محورهای مذاكرات، جای بحث و گفت وگو است.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس اظهار كرد: مذاكره كنندگان كشورمان كار سخت و پرمشقتی دارند و امیدواریم این مباحث آنان را آزرده نكند و همه مباحث برای تامین حقوق هسته ای كشورمان باشد.

فضائلی ادامه داد: تا وقتی كه توافق نشود نمی توان درباره آن اظهار نظری كرد؛ از منظر دیگر در دو سال اخیر طرح اقدام مشترك در ژنو و توافق لوزان را داشتیم و اگر بخواهیم بر اساس آنچه منتشر شده بحث كنیم به یافته های متفاوتی می رسیم.

وی توضیح داد: نكته اول روابط كشورها با آژانس بر اساس توافقنامه پادمان است و هرآنچه ما انجام دادیم بر اساس این توافقنامه است. همچنین نكته دوم پروتكل الحاقی است كه ما آن را نپذیرفتیم.

مدیرعامل سروش یادآور شد: امروز بحث پذیرش پروتكل الحاقی مطرح است و در بیانیه لوزان نیز اجرای پروتكل را پذیرفتیم كه خلاف مصوبه مجلس است. دسترسی های بیشتر و اقدامات در مسیر شفاف سازی در بیانیه لوزان فرا پروتكلی است و متن، گویای این مسئله است.

فضائلی گفت: خواسته های آژانس در گزارش هفته اخیر نشان می دهد كه آژانس خواسته های فراپروتكلی دارد. بحث فراو پرتكلی را نمی توان انكار كرد . در حال حاضر كشوری را نمی شناسم فراوپرتكل را پذیرفته باشد.

وی اظهار كرد: بین آژانس و 1+5 نمی توانیم به لحاظ حقیقت تفكیكی داشته باشیم و افزوده شدن مسائل كنونی باب را برای ادعاهای جدید باز گذاشته است.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس توضیح داد: در پروتكل اشاره ای به دسترسی به افراد نشده اما در خواسته های فراپروتكلی به این امر اشاره شده است. این ربطی به بحث غنی سازی 20 درصد و مسائلی از این دست هم ندارد و این امر به حوزه های دفاعی و نظامی ما می شود.

فضائلی یادآور شد: بخشی از كشورهایی كه پروتكل را پذیرفته اند انحراف اتمی دارند و این امر جنبه تشریفاتی دارد و آژانس در اختیار این كشورهاست. گروهی نیز دارای سلاح اتمی نیستند اما به دلیل موقعیت آنها، آژانس به خود اجازه بازرسی نمی دهد.

وی ادامه داد: گروه سوم چیزی ندارند كه بخواهد درباره آنها بازرسی شود.برزیل، آرژانتین و مصر زیر بار پروتكل نرفتند.

شبك**1983 **1917
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست