۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹
کد خبر: 81646855
T T
۰ نفر

كشف ژن مقاوم عليه يك بيماري مهلك عصبي جديد

۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹
کد خبر: 81646855
كشف ژن مقاوم عليه يك بيماري مهلك عصبي جديد

تهران-ايرنا- محققان موفق به كشف ژني شدند كه افراد را در برابر يك بيماري عصبي و كشنده تحليل برنده مغزي مقاوم مي سازد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي ساينس، اين مطالعه بخشي از يك تلاش براي كشف راه هايي براي مبارزه با يك همه گيري احتمالي است كه از مصرف گوشت گاو آلوده به BSE در دهه 1980 بروز كرد.

ادعا مي شود كه نتايج اين مطالعه مي تواند بينش مهمي در مورد ساير بيماري هاي مغزي انسان كه به زوال عقل منتهي مي شود، ارائه دهد.

بيماري كروتزفلد-ياكوب (CJD) يك بيماري عصبي و كشنده تحليل برنده مغز در انسان است كه در اثر پريون ‌ها ايجاد مي‌شود.

اين بيماري مردان و زنان را به نسبت مساوي در حدود 60 سالگي گرفتار مي‌كند. بيماران دچار علائم رواني و رفتاري مبهمي مي ‌شوند كه پس از هفته ‌ها و ماه‌ ها به زوال عقل پيش رونده منتهي مي ‌شود و اغلب با حركات غيرطبيعي بدن و اختلال ديد همراه است.

اين بيماري به شكل بروز مي كند، پراكنده كه به طور طبيعي در جمعيت انساني رخ مي دهد،

گونه CJD كه بر اثر خوردن گوشت گاو آلوده به BSE رخ مي دهد و بيماري كورو .

بيماري كورو دليل اصلي مرگ در ميان يك قبيله محلي ساكن پاپوآ گينه نو به نام فور بود. علت بروز اين بيماري در اين قبيله اين بود كه افراد اين قبيله در هنگام برگزاري مراسم مذهبي اجساد خويشاوندان خود را مي‌ خوردند كه احتمال مي ‌رود تعدادي از آنها در ابتدا به صورت خود بخودي به بيماري كروتزفلد ياكوب مبتلا شده باشند و اين بيماري در ميان نسل‌هاي بعد، بدليل استفاده از مغز افراد درگذشته، شيوع يافته ‌است.

در حال حاضر اين بيماري درمان پذير نيست و در كمتر از يك سال از شروع علائم به مرگ منتهي مي‌شود. كالبد شكافي اين بيماران، ايجاد حفرات در مغز و اسفنجي شدن آن را نشان مي‌دهد.

پروفسور جان كولنگ از دانشگاه كالج لندن بيش از 20 سال بر روي بيماري كورو مطالعه كرده است تا بتواند يك روش درماني براي ساير اشكال CJD بيابد.

وي به ويژه به مطالعه بر روي مردم قبيله فور علاقه مند است كه به نظر مي رسد نسبت به بيماري كورو مقاوم هستند.

وي و همكارانش متوجه شدند كه مردم اين قبيله داراي تغييري در يكي از ژن هاي خود به نام ژن پروتيين پريون هستند كه گمان مي كردند مي تواند از مردم در برابر اين بيماري محافظت كند.

براي آزمايش وي اين ژن را به موش تزريق كرد و با كمال تعجب مشاهد كرد كه موش ها نه تنها نسبت به بيماري كورو بلكه نسبت به تمام اشكال بيماري CJD مقام شدند.

به گفته پروفسور كولينگ اگر دانشمندان اكنون بتوانند چگونگي فعاليت اين ژن را دريابند آنها مي تواند روشي براي پيشگيري از ابتلا به بيماري CJD و ساير انواع زوال عقل پيدا كنند.

نتايج اين مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

علمي(6)**2038**1599
۰ نفر