۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۳۷
کد خبر: 81647169
T T
۰ نفر
دولت 85 درصد از هزينه هاي آبياري قطره اي را بلاعوض پرداخت مي كند

سنندج - ايرنا - معاون مديريت آب و خاك و مهندسي جهاد كشاورزي كردستان گفت: در زمين‌هاي كشاورزي كه به صورت مجتمعي از يك چاه مشترك كشاورزي استفاده مي كنند در اين مجتمع‌ها 85 درصد هزينه به ازاي هر هكتار براي آبياري قطره اي به صورت بلاعوض پرداخت مي‌شود.

سيد حسين سجادي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سيستم‌هاي آبياري قطره‌اي و موضعي با عنوان 'تيپ' در سطح استان آغاز شده است كه راندمان آبياري فعلي را از 70 تا 95 درصد افزايش مي‌دهد.

به گفته وي در اين شيوه آبياري به ازاي هر هكتار 65 ميليون ريال از سوي دولت به صورت بلاعوض پرداخت مي‌شود كه 70 درصد مجموع هزينه‌هاي هر هكتار را شامل مي‌شود.

سجادي اظهار كرد: در اعتبارات نامحدود سال 95 دولت به شدت از آبياري موضعي به ويژه از نوع تيپ استقبال مي كند كه در شهرستان كامياران و سنندج از اين نوع سيستم آبياري قطره ايي تاكنون500 هكتار آبياري شده است.

وي در ادامه افزود: تا پايان سال 95، پنج هزار هكتار از اراضي استان مجهز به اين سيستم مي شود كه باعث توسعه چشمگير در بخش كشاورزي مي شود.

معاون مديريت آب و خاك و امور فني و مهندسي جهاد كشاورزي كردستان افزود: از مجموع اراضي آبي استان 110 هزار هكتار است تاكنون 44 هزار هكتار به سيستم آبياري تحت فشار مجهز است.

به گفته وي اجراي سيستم آبياري تحت فشار از سال 76 در استان كردستان به مدت 18 سال آغاز شده است كه در كردستان از همان روزهاي اول مورد استقبال كشاورزان قرار گرفت.

سجادي تاكيد كرد: كردستان اولين استاني است كه از سيستم هاي آبياري باراني كلاسيك ثابت - آبپاش و متحرك استفاده كرده است به اين دليل از بهترين سيستم‌هايي كه داراي بيشترين كارايي هستند براي اين منظور در استان انتخاب و استفاده مي شود.

وي افزود: بحران آب به دليل خشكسالي، كاهش عمق سطح آب هاي زيرزميني و هدر رفت آب بايد بهترين نوع سيستم آبياري استفاده شود تا باعث توسعه در بخش كشاورزي و جلوگيري از تلفات آب شود.

گفتني است كردستان در سال‌هاي اخير بين پنج تا 10 استان اول كشور در زمينه اجراي آبياري تحت فشار به نسبت اراضي آبي موجود را دارا بوده است. قروه در 90 كيلومتري شرق سنندج واقع شده است.

7345/6108

سرخط اخبار استان‌ها