۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۳۸
کد خبر: 81647620
T T
۰ نفر
روزنامه اسپانیایی:عربستان به اهداف خود در یمن دست نیافت

مادرید- ایرنا- روزنامه ال پاییس در مقاله ای به قلم 'دانیل مارتین واریسكو' رییس موسسه آمریكایی مطالعات یمن نوشت : در حالی‌ كه عربستان سعودی با حمله به یمن به هیچ یك از اهداف سیاسی خود دست نیافته ، تخریب ها همچنان ادامه دارند .

به گزارش ایرنا، استاد دانشگاه قطر در مقاله خود افزود: بمباران های پی در پی یمن در چارچوب عملیات طوفان قاطعیت، موجب ویرانی فقیرترین كشور شبه جزیره‌ عربستان شده ا‌ند.

رییس موسسسه آمریكایی مطالعات یمن افزود: می‌ دانیم كه بیش از دو هزار غیر نظامی كشته و چندین هزار نفر دیگر مجروح شدند و میلیون ها نفر نیز آواره هستند .

وی تصریح كرد: آب آشامیدنی كمیاب است ، برق و بنزین تقریبا وجود ندارند و زیرساخت های كشور در این بحران انسانی‌ ، متحمل آسیب های شدیدی شده ا‌ند .

این استاد دانشگاه قطر گفت: در حالی‌ كه ویرانی ها، بدون هیچ وقفه ای همچنان ادامه دارد، هیچ كدام از اهداف سیاسی این عملیات به رهبری عربستان سعودی تحقق نیافتند و اكنون، حتی میراث فرهنگی‌ غنی یمن نیز قربانی حملات شده است.

واریسكو نوشت: بمب افكن های سعودی روز جمعه چندین خانه قدیمی‌ را در صنعا كه از سوی یونسكو، میراث بشریت اعلام شده بودند، بمباران كردند .حال كه بازار حلب در سوریه تخریب شده ، مناطق تاریخی شهر صنعا ، شامل برخی‌ از بهترین نمونه های معماری سنتی حفظ شده در خاورمیانه هستند .

در این مطلب آمده است: صنعا، شهری قدیمی‌ است كه به دلیل كاخ های قبل از اسلام و به خاطر اینكه مركز گسترش اسلام در جنوب عربستان بوده، شناخته شده است .

بر اساس این گزارش، بر اثر این حملات، سه خانه چسبیده به باغ آل قاسمی تخریب شد و چندین نفر از ساكنان آن را به زیر آوار برد. تصور اینكه ، گنجینه های گرانبهای مذكور یا ساكنان غیر نظامی آنها ، یك ارزش نظامی دارند كه این حملات را توجیه كند، بسیار سخت است.

نویسنده در پایان نوشت: بی‌ ارزش شمردن میراث اسلامی یمن از سوی عربستان سعودی نباید ما را متعجب كند زیرا نفرت وهابی نسبت به زیارتگاه ها ، موجب شده ا‌ند كه آنها در یك قرن اخیر، شمار بسیاری از ساختمان های تاریخی در مكه را تخریب كنند و ما باید به این طوفان تفرقه پایان دهیم .

اروپام *5*491**1572

سرخط اخبار جهان