۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۵
کد خبر: 81647644
T T
۰ نفر
نيازسنجي و رفع نيازهاي فرهنگي از جمله راه هاي جذب جوانان به مساجد است

تهران-ايرنا- عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: نيازسنجي جوانان، بررسي نيازهاي فرهنگي آنان و برنامه‌ريزي لازم براي رفع اين نيازها از جمله راه هاي ترغيب جوانان به مساجد است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از ستاد بزرگداشت دهه تكريم و غبارروبي مساجد، حبيب كاشاني نيازسنجي جوانان، بررسي نيازهاي فرهنگي آنان و برنامه‌ريزي لازم براي رفع اين نيازها را از جمله راه هاي ترغيب جوانان به مساجد ذكر كرد و گفت: تغيير نگرش و گرايش‌هاي جوانان به حلقه‌هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه باعث دوري جوانان از مساجد شده است.

اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران افزود: در بحث مديريت مساجد نيز كاستي‌هايي وجود دارد كه براي جذب جوانان بايد مرتفع شود.

كاشاني مهمترين ويژگي امام جماعت مسجد را اخلاص دانست و افزود: امام جماعت به جز فريضه الهي نماز بايد به امور و مشكلات شخصي و روزمره مردم نيز رسيدگي كند و در نقش مشاور و فردي گره‌گشا ظاهر شود.

وي بيان كرد: حضور مستمر امام جماعت در مسجد و محله نيز به ارتباط نزديك و موثر با مردم و رفع مشكلات اهالي محل كمك مي كند.

نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران درباره نگاه شوراي شهر به رونق مساجد گفت: شوراها و اعضاي آن جزيي از جامعه هستند و با توجه به اينكه مساجد پايگاه‌هاي اصلي مردمي هستند، اعضاي شورا بايد مساجد را مانند خانه خود ببينند و در رفع مشكلات مساجد قدم بردارند.

كاشاني افزود: شوراي شهر و مديريت شهري تهران همواره با تخصيص اعتبار لازم نسبت به توسعه و بهسازي مساجد اقداماتي را انجام داده اند و مديريت فرهنگي نيز بايد توجهي در اين زمينه داشته باشد.



*توجه به سلايق جوانان كليد جذب آنان به مساجد

رضا تقي پور سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران و عضو كميسيون برنامه و بودجه اين شورا نيز درباره عوامل مؤثر در جذب جوانان به مسجد گفت: يكي از مباحث اساسي در ارتباطات، مخاطب‌شناسي است.

وي كليد جذب جوانان به مساجد را توجه به سلايق و تنوع روحيات آنان دانست و افزود: بايد بتوانيم روش‌هاي متنوع و پيشرفته را در اين ارتباطات وارد كنيم و همان طور كه مقام معظم رهبري به زبان هنر اشاره دارند، ما نيز بايد به اين زبان و زبان‌هايي كه متناسب با عصر انفجار اطلاعات است، توجه كنيم.

تقي‌پور با بيان اينكه نوجوانان و جوانان ما در هر لحظه با انبوه و اقيانوسي از اطلاعات مواجهند، خاطرنشان كرد: مباني و معارف اسلامي منطبق بر فطرت بشر بوده و در ذات خود داراي جذابيتند و چگونگي انتقال اين پيام، هنر متوليان مساجد است.

وي مسجد را يك مكتب عملي براي اشاعه فرهنگ اسلامي برشمرد و تاكيد كرد: اميدوارم ايمان قلبي در جوانان به هيچ وجه در اثر اتفاقات پيراموني، سست و خدشه‌دار نشود.

اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران افزود: اين ارزش‌هاي معنوي والا نياز به حراست و مراقبت بالايي دارد و مسجد محلي براي بروز آنهاست و ائمه جماعات بايد از اين ارزش‌ها پاسداري كنند.

تقي پور با اشاره به ويژگي‌هاي امام جماعت مسجد گفت: ائمه جماعت در مرحله اول بايد به مخاطب خود توجه كنند و عامل به علم‌شان باشند و به آنچه كه مي‌گويند عمل كنند چراكه مردم با زبان عمل آشنا هستند.

سخنگوي شوراي شهر تهران افزود: امام جماعت مسجد بايد در سخنان خود مسائل مبتلا به روز را مطرح كنند و پاسخ‌هاي ذهني مخاطبان را جواب دهد.

وي بيان كرد: مسجد بايد محفلي باشد كه تك تك افراد حاضر در آن محفل از نظر روحي تغذيه شوند و اين تغذيه جز با كلام خدا و ائمه اطهار (ع) رفع نمي‌شود.

تقي پور با اشاره به خاطرات دوران كودكي خود از حضور در مسجد گفت: از زماني كه در ابتدايي درس مي‌خواندم در مسجد حاضر مي‌شدم و احكام و نماز را در آنجا ياد گرفتم در حال حاضر نيز زماني كه فرصت داشته باشم تلاش كردم از حضور در هيأت امناي مساجد دريغ نكنم و هر كمكي كه براي رفع مشكلات مساجد از دستم برآيد، انجام مي‌دهم.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران ابراز اميدواري كرد: مسجد به جايگاه اصلي‌اش در صدر اسلام كه مرجع رجوع بسياري از مسائل بود، بازگردد.

وي گفت: تا جايي كه فرصت داشته باشم تلاش كردم از حضور در هيأت امناي مساجد دريغ نكنم و هر كمكي كه براي رفع مشكلات مساجد از دستم برآيد، انجام مي‌دهم.

تقي پور افزود: اميدوارم در كنار غبارروبي فيزيكي، غبارروبي از روح مسجد داشته باشيم و بتوانيم با روش‌هاي نو و خلاقيت در مساجد تجديدنظر كنيم تا مخاطبان را راضي نگاه داريم.



*فرهنگسازي نقش مهمي در جذب جوانان به مساجد دارد

اسماعيل دوستي عضو كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران درباره راه‌هاي جذب بيشتر جوانان به مساجد گفت: براي اينكه اهداف فرهنگسازي براي نسل جوان موثر بيفتد بايد نگاه خود را تغيير دهيم و با نگاه جواني به او و جهان پيرامونش بنگريم و من فكر مي‌كنم كه اين مساله مهم به نگاه ائمه جماعات مسجد بر مي‌گردد.

وي با بيان اينكه حضور نداشتن جوانان در مساجد دغدغه همگاني است، افزود: براي جذب جوانان به مساجد و كانون‌هاي فرهنگي مساجد بايد فرهنگسازي شود.

دوستي اضافه كرد: معتقدم كه رفتار هيأت امنا و امام جماعت بسيار در حضور جوانان موثر است.

اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران درباره ويژگي‌هاي امام جماعت مسجد گفت: يك امام جماعت خوب بايد با حال و احوال مردم محل و به ويژه جوانان و مسايل روز آشنا باشد و ارتباط خوبي با آنان برقرار كند.

دوستي با اشاره به ويژگي هاي نما و معماري براي حضور مردم و جوانان در مساجد، اظهار كرد: به نظر من حضور مردم در مسجد به شكل و شمايل مسجد ارتباطي ندارد و معتقدم اين حضور به فكر و برنامه‌اي است كه در آن مسجد وجود دارد.

وي درباره توجه شهرداري به مساجد نيز بيان كرد: در دوره مديريت قاليباف در شهرداري تهران، نهضتي براي آبادي مساجد شهر تهران ايجاد شده و هم شهرداري مساجدي را بنا كرده و هم به خيران و مردم براي احداث، تكميل و بازسازي مساجد كمك كرده است.

دهه تكريم و غبارروبي مساجد از 18 خرداد ماه (بيستم شعبان) آغاز مي شود.

تهرام/7245//1348
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ