۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۰۱
کد خبر: 81647708
T T
۰ نفر
هراس رژیم صهیونیستی از بررسی وضع حقوق بشر در سرزمین های اشغالی

تهران–ایرنا – یك مقام وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام كرد كه این رژیم از سفر نماینده حقوق بشری سازمان ملل متحد به سرزمین های اشغال شده فلسطینی جلوگیری كرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس اشغالی، این اقدام در آستانه انتشار گزارش سازمان ملل متحد در باره تهاجم نظامی تابستان گذشته رژیم صهیونیستی به نوار غزه صورت گرفت.

این دومین باری است كه رژیم صهیونیستی از سفر «ماكاریم ویبیسونو» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در باره حقوق بشر به سرزمین های اشغال شده فلسطینیان جلوگیری می كند.

امانوئل ناشون سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به فرانس پرس گفت: ما مجوز این دیدار را كه قرار بود در هفته گذشته صورت گیرد، صادر نكرده ایم.

وی مدعی شد كه این رژیم با همه هیات ها و ماموریت های بین المللی و همه گزارشگران سازمان ملل متحد همكاری می كند به استثنای هنگامی كه ماوریت محول شده به آنان ضد اسراییلی باشد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد كه ویبیسونو در برابر آن مسوول است، درباره جنایت های رژیم صهیونیستی در تهاجم نظامی تابستان گذشته به نوار غزه تحقیق می كند كه قرار است گزارش آن در روزهای آتی انتشار یابد و در روز 29 ژوئن (8 تیر) در این نهاد در باره آن بحث و بررسی شود.

رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد كه روز دوشنبه به مناسبت آغاز بیست و نهمین نشست این نهاد در ژنو (سوییس) سخن می گفت، انتشار قریب الوقوع این گزارش را تایید كرد.

زید رعدالحسین ابراز امیدواری كرد كه این گزارش با حسابرسی از همه افراد متهم به ارتكاب موارد نقض شدید و جدی قوانین انساندوستانه بین المللی در تهاجم سال گذشته به غزه، راه را برای اجرای عدالت برای همه شهروندان غیرنظامی قربانی آن هموار كند.

در تهاجم 50 روزه تابستان گذشته رژیم صهیونیستی به غزه، بیش از 2200 فلسطینی شهید شدند.

دیدار ویبیسونو برای ارزیابی و بررسی سالانه وضع رعایت حقوق بشر در سرزمین های اشغال شده فلسطین از جمله كرانه باختری و شرق بیت المقدس بود.

رژیم صهونیستی در سال گذشته میلادی نیز به بهانه مشابهی از دیدار وی از سرزمین های اشغال شده، جلوگیری كرد.

رژیم صهیونیستی روز یكشنبه در اقدامی پیشدستانه با انتشار گزارشی از عملكرد خود در تهاجم 50 روزه ژوییه و اوت سال گذشته به سرزمین غزه دفاع و آن را قانونی و مشروع دانست.

این در حالیست كه سازمان ملل متحد رژیم صهیونیستی را برای حملات هوایی و بمباران های چند موسسه و نهاد وابسته به سازمان ملل متحد از جمله مدارس مسوول دانسته است كه فلسطینیان آواره شده در حملات این رژیم در آن پناه و اسكان داده شده بودند.

رژیم صهیونیستی در آن هنگام مدعی استفاده نیروهای مقاومت فلسطینی از این مدارس برای ذخیره سازی سلاح و شلیك راكت از اطراف این اماكن به فلسطین اشغالی شده بود.

روابط رژیم صهیونیستی با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از مدت ها پیش، تیره بوده است زیرا كه این نهاد را ضد اسراییلی می داند و از آغار با تحقیق در باره جنایت های خود در غزه به شدت مخالفت می ورزید.

در همین حال حكومت خودگردان فلسطینی روز یكشنبه ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قرار ندادن غیرنظامیان در تهاجم سال گذشته به غزه را مضحك دانست و رد كرد.

ایهاب بسیسو سخنگوی دولت فلسطین در این باره گفت كه تصمیم رژِیم صهیونیستی برای انكار كردن هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه، تداوم منطقی اقدامات آن در نوار غزه، به شمار می رود.

در این گزارش رژیم صهیونیستی آمده است: غیرنظامیان نیز در نتیجه تاثیر اتفاقی اما قانونی اقدام نظامی مشروع در مجاورت مناطق اسكان غیرنظامیان و پیرامون آن ضربه دیده اند.

خاورم**1486**1010
۰ نفر