۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۲۳:۲۱
کد خبر: 81647901
T T
۰ نفر
هواپیمای هیات یمنی از جیبوتی عازم ژنو شد/اعلام اسامی افراد اعزامی

تهران- ایرنا- رسانه ها از پرواز هواپیمای حامل هیات یمنی از فرودگاه جیبوتی به مقصد ژنو برای شركت در مذاكرات صلح یمن خبر دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه خبری المیادین، هواپیمای حامل هیات یمنی شركت كننده در مذاكرات صلح یمن كه از صنعا وارد جیبوتی شده بود، از فرودگاه این كشور به قاهره پرواز كرد تا از آنجا به ژنو برود.

علت تاخیر پرواز هواپیمای هیات یمنی از جیبوتی به مقصد ژنو، كارشكنی عربستان سعودی و مخالفت مصر با ورود این هواپیما به حریم هوایی این كشور اعلام شده بود.

این هیات بعدازظهر یكشنبه صنعا را به مقصد ژنو ترك كرد اما ناگزیر به توقفی طولانی در جیبوتی شد.

نشست ژنو قرار است با مشاركت دبیركل سازمان ملل و نماینده این سازمان در امور یمن و هیات هایی از نیروهای مردمی انصارالله كه از سوی سازمان ملل «هیات صنعا» نامیده می شود و مخالفان یمنی كه از سوی عربستان حمایت و به نام «هیات ریاض» نامیده می شوند، برگزار شود.

منابع مطلع اعلام كردند، هیات یمنی انصارالله شامل مهدی المشاط مدیر دفتر عبدالملك الحوثی، حمزه الحوثی و علی العماد از اعضای شورای سیاسی و ضیف الله الشامی هماهنگ كننده رسانه ای هیات انصارالله است.

اسامی اعضای ائتلاف با انصارالله نیز شامل ابوباقر القربی از رهبران كنگره مردمی، عارف الزوكا و فائقه السید از رهبران كنگره مردمی، عبدالملك الحجری دبیركل حزب الكرامه، قاسم سلام از حزب البعث، عبدالسلام جابر و غالب مطلق از اعضای جنبش های جدایی طلب جنوبی (الحراك الجنوبی)، محمد الزبیری دبیر حزب البعث العربی الاشتراكی و حسن زید دبیركل حزب الحق هستند.

اعضای هیات مخالفان یمنی نیز عبارتند از، ریاض یاسین وزیر خارجه دولت مستعفی منصور هادی نخست وزیر فراری، عزالدین الاصبحی وزیر حقوق بشر در دولت سابق، فهد كفاین وزیر شیلات، عبدالعزیز جباری دبیركل حزب البناء و التنمیه، عبدالوهاب الحمیقانی دبیركل حزب الرشاد السلفی و عثمان مجلی از شیوخ صعده هستند.

از سوی دیگر محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: هیچكس بدون ارتش و كمیته های مردمی نمی تواند امنیت شهرهای یمن را تامین كند و درخواست عقب نشینی امری غیر منطقی است.

سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن روز دوشنبه از سازمان خواسته بود تا درباره دلایل تاخیر پرواز هواپیمای هیات گروه های یمنی در جیبوتی توضیح دهد.

وی گفته بود سازمان ملل باید در بیانیه ای دلایل تاخیر پرواز هواپیمای حامل هیات یمنی در جیبوتی را توضیح دهد.

عبدالسلام همچنین گفته بود كه احتمال دارد هواپیمای حامل هیات گروه های یمنی از جیبوتی به صنعا بازگردد.

نشست ژنو درباره بحران یمن امروز با سخنان بان كی مون دبیركل سازمان ملل در حالی آغاز شد كه هیات جنبش مردمی انصارالله و نمایندگان علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق یمن به دلیل كارشكنی عربستان و مصر با تاخیر طولانی مدت در فرودگاه جیبوتی روبه ر و شدند.

نشست یمنی - یمنی ژنو درباره بحران یمن در ژنو با حضور دبیركل سازمان ملل و مشاركت طرف های یمنی، سه روز ادامه خواهد یافت.

عربستان با ائتلاف 9 كشور عربی منطقه به جز عمان از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز كرد تا عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری فراری و مستعفی یمن را به حاكمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابیون یمنی كه امنیت شهرهای آن كشور را تامین می كنند، جلوگیری كند.

براثر این حملات تاكنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستانها و مدارس و حتی خانه های مردم این كشور ویران و هزاران یمنی از جمله صدها زن و كودك كشته و یا مجروح شده اند.

رژیم عربستان كه با اهداف خاصی از جمله بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حكومت در صنعا این جنگ را با فریب اذهان عمومی آغاز كرد، اكنون در باتلاق یمن گرفتار شده و به هیچكدام از خواسته های خود نرسیده است.

شبد**1480**1095
۰ نفر