۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۶
کد خبر: 81648137
T T
۰ نفر

ابتكار در يك نگاه- سه شنبه بيست و ششم خرداد

۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۶
کد خبر: 81648137
ابتكار در يك نگاه- سه شنبه بيست و ششم خرداد

تهران- ايرنا- روزنامه ابتكار عنوان هاي «بقاي فاني»، «هشدار؛ مردم نبايد نا اميد شوند» و «انصارالله به ژنو نرسيد» را در صفحه نخست شماره روز سه شنبه مورد بررسي قرار داد.

اين روزنامه تيتر يك را به عنوان بقاي فاني، اختصاص داد و نوشت: پس از آن كه استيضاح اعلام وصول شده وزير آموزش و پرورش، به دليل عدم رعايت آيين‌نامه داخلي جديد مجلس درباره روند استيضاح به كميسيون آموزش برگشت، قرار شد علي‌اصغر فاني در جلسه‌اي با اعضاي اين كميسيون نمايندگان را قانع كند. با وجود اين به نظر مي‌رسد كه فاني در جلسه موردنظر نتوانست اهالي بهارستان را قانع كند و حال استيضاح وي بار ديگر به هيات رئيسه اعلام شده است. همين موضوع باعث شد كه هم خود فاني و هم معاون اول رئيس‌جمهوري به جريان استيضاح واكنش نشان دهند.وزير آموزش و پرورش در حاشيه كنگره پرسش مهر به ايسنا گفت:‌ من نمي‌توانم درباره اين موضوع حرف بزنم، ديگران مدافع يا مخالف استيضاح بايد در مورد درستي يا نادرستي آن اظهارنظر كنند ولي در مجموع بايد بگويم كه استيضاح حق نمايندگان مجلس است و ما به اين حق احترام مي‌گذاريم. علي‌اصغر فاني، با اشاره به اينكه ادعا نمي‌كنيم آموزش و پرورش بي‌نقص است، گفت: منابعي كه در اختيار ما قرار گرفته روشن است و در طول دولت يازدهم در سال اول و دوم رقم‌هاي افزايش اعتبار ما چشمگير بوده است. اميدواريم گشايشي در وضعيت اقتصادي دولت ايجاد شود و منابع بيشتري در اختيار آموزش و پرورش قرار گيرد. بالطبع با منابع بيشتر، خدمات بيشتري را مي‌توانيم ارائه دهيم. وي ادامه داد: آموزش و پرورش نهاد بسيار گسترده‌اي است و 40 ميليون مخاطب دارد. ميزان منابعي كه دولت در اختيار اين وزارتخانه قرار داده و مجلس هم تصويب كرده و اقداماتي كه ما انجام داده‌ايم، روشن است. فاني به اينكه آموزش و پرورش در 22 ماهه عمر دولت براي افزايش بهره‌وري تلاش كرده است، اشاره كرد و افزود: امسال جايزه دستگاه بهره‌وري را دريافت كرديم كه نشانگر آن است كه مديريت آموزش و پرورش در راستاي اقتصاد مقاومتي اقدام كرده و بهره‌وري را بالا برده است. اميدواريم با تعلق منابع بيشتر به آموزش و پرورش خدمات بهتري ارائه كنيم. وزير آموزش و پرورش در خاتمه بارديگر درباره استيضاح اظهار كرد: همانطور كه لفظ استيضاح روشن است و به معناي طلب توضيح است اگر فرصتي در اختيار ما قرار گيرد، در موقع مقرر توضيحات لازم را خواهيم داد.

روزنامه ابتكار با درج عنوان هشدار؛ مردم نبايد نا اميد شوند، آورد: حسين راغفر اقتصاددان واستاد دانشگاه هشدار مي دهد كه اگر با فساد برخورد نشود به نوعي تشويق است براي كساني كه در آينده از همين راه بخواهند فساد را تحكيم بخشند. وي معتقد است كه فساد علت اين وضعيت نيست بلكه خودش معلول برخي از ساختارهاي ناكارآمد است. او از قوه قضاييه مي خواهد كه در آينده با كساني كه فساد كرده اند به نحو قاطعي برخورد كند تا زمينه هاي بروز فساد خشكانده شود. از طرف ديگر از نظر وي بايد ساختار ها وقوانين و مقررات به نحوي تغيير كند كه ديگر فرصت واجازه بروز و ظهور هيچ نوع فسادي داده نشود. البته در اين ميان اين استاد دانشگاه هشدار مي دهد اگر با فساد برخورد نشود بايد منتظر تبعات جبران ناپذير آن دراشكال گوناگون فروپاشي اجتماعي هم باشيم.

از نظر شما ريشه و علت اصلي فساد گسترده اي كه اين روزها شاهد آن هستيم و بسياري از مسئولان امر نيز نسبت به تبعات آن هشدار مي دهند در كجا است؟ علت به وجود آمدن اين همه فساد در ساختار هاي مختلف موجود در نهاد هاي اقتصادي، اجتماعي و اداري كشور ما چيست؟ اين فساد چگونه چنين دامن گسترده است كه شهروندان جامعه ما را با خود درگير كرده است؟

در واقع بايد گفت كه ريشه ي اين فساد ها و كج كاري ها را بايد در ساختار هاي اجتماعي و اقتصادي كشور جستجو كرد. به عبارتي ما با يك فساد جدي روبرو هستيم. براي همين از نظر من نمي توان موردي با فساد برخورد كرد. در واقع در اين جا فساد خودش علت اين كج كاري ها و نابه ساماني ها نيست. بلكه خود اين فساد ها معلول وضعيت و ساختاري است كه فضاي اقتصادي كشورما را با خودش درگير كرده است.

اين روزنامه با بازتاب عنوان انصارالله به ژنو نرسيد، نوشت: نشست ژنو ديروز آغاز به كار كرد اما انصارالله به اين نشست نرسيد. در همين حال دبيركل سازمان ملل كه ژنو را بدون ديدار با هيات انصارالله ترك كرده در سخناني با تاكيد بر حمايت اين سازمان از تلاش طرف‌هاي يمني براي برقراري صلح خواهان اجراي آتش‌بس انساني در طول ماه مبارك رمضان شد.منابع اعلام كرده اند كه هواپيماي حامل نمايندگان انصارالله را در جيبوتي به زمين نشانده اند. با اين حال يك مقام ارشد جنبش مردمي انصارالله اعلام كرده كه هيئت انصارالله مصمم است كه در مذاكرات شركت كند.همزمان با نشست ژنو، معاون عربي آفريقاي وزير امور خارجه به منظور شركت در اجلاس فوق‌العاده وزيران خارجه سازمان همكاري‌هاي اسلامي در مورد يمن راهي جده شده است. اين اجلاس به مدت يك روز در جده برگزار مي شود. مذاكرات صلح يمن در ژنو در حالي آغاز شد كه هيات انصارالله يمن هنوز به ژنو نرسيده است. ديروز يك منبع در صنعاء به شبكه الميادين اعلام كرد كه هواپيماي حامل هيات انصارالله هنوز در فرودگاه جيبوتي است و به مقصد ژنو حركت نكرده است. يك مقام ارشد جنبش مردمي انصارالله كه خواست نامش ذكر نشود، گفته: با وجود كارشكني هاي مصر و عربستان، نمايندگان انصارالله مصمم به شركت در مذاكرات هستند.وي افزود: در حالي كه هواپيماي حامل نمايندگان جنبش مردمي انصارالله يمن در جيبوتي به زمين نشسته، هدف اين است كه از مسير ديگري عازم ژنو شود و احتمالا اين امر از طريق نايروبي كنيا صورت مي گيرد.به گزارش منابع خبري هيات جنبش مردمي انصارالله يمن ساعت 8 صبح روز دوشنبه در حالي عازم ژنو شدند كه هواپيماي آنها در فرودگاه جيبوتي به زمين نشانده شد.همچنين منابع اعلام كردند مذاكرات ژنو با هيات دولت مستعفي آغاز شده و سازمان ملل نيز اعلام كرده عصر امروز منتظر هيات انصارلله است. منابع نزديك به هيات جنبش مردمي انصارالله يمن اعلام كردند كه دليل تاخير سفر اين هيات به ژنو براي حضور در مذاكرات يمن فشار عربستان و به تبع آن مخالفت مصر با ورود هواپيماي حامل آنان به حريم هوايي اين كشور بوده است.

روزنامه ابتكار با برجسته كردن عنوان الزام هاي سرمايه گذاري در صنعت نرم،نوشت: امروز گردشگري يكي از منابع مهم درآمدي دولت ها به حساب مي آيد. به‌طوري كه براساس اعلام سازمان جهاني گردشگري در سال 2013 از جابجايي يك ميليارد و 187 ميليون نفر گردشگر خارجي بين كشورهاي مختلف هزار و 250 ميليارد دلار درآمد نصيب كشورهاي جهان شده است. حجم پولي كه از راه گردشگري در طول يك سال در جهان جابه‌جا مي‌شود، حدود دو ونيم برابر درآمد ساليانه كشورهاي عضو اوپك از محل فروش نفت است. محمد مصباح يكي از فعالان گردشگري در گفت و گو با روزنامه ابتكار درباره اين نياز اساسي و مهم و تاثيرات مهم آن سخن گفت.وي در اين گفت‌و گو به لزوم ارائه وام و تسهيلات بانكي به سرمايه گذاران در حوزه گردشگري اشاره كرد و عنوان داشت:« متاسفانه آن‌ها به‌راحتي نمي‌توانند از تسهيلات بانك‌ها براي احداث زيرساخت‌هاي حوزه گردشگري استفاده كنند. در اين زمينه بايد دولت و مقام‌هاي محلي وارد عمل شود تا پروژه هاي ساخته شده به اتمام برسند در غير اين صورت اين سرمايه ها همچنان به همان شكل نيمه‌كاره و بلا استفاده باقي ‌مانده و از بين مي‌روند.»

اين روزنامه در ادامه با بررسي كردن موضوع كشف ارثيه تازه دولت احمدي نژاد، نوشت: مشاور ارشد رئيس جمهوري به كشفيات جديد دولت در خصوص بدهكاري‌هاي به جا مانده از دولت قبلي اشاره كرد و گفت: اخيرا متوجه شده‌ايم 35 ميليارد دلار از سپرده‌هاي بانك مركزي نزد شركت نيكو قرار دارد. اكبر تركان در مراسمي كه به مناسبت 24 خرداد سالروز انتخابات رياست جمهوري با عنوان «طلوع اميد» در لرستان برگزار شد، با اشاره به اينكه در حال حاضر بيش از شش هزار نفر در نهاد رياست جمهوري مشغول به كار هستند بيان داشت: در هر دوره انتخابات رياست جمهوري در كشور دولت‌هاي جديد افرادي را استخدام كرده‌اند و اين امر باعث افزايش تعداد نفرات در نهاد رياست جمهوري شده است. مشاور ارشد رئيس‌جمهوري به اندوه‌هاي بي‌شمار دولت تدبير و اميد كه از دولت‌هاي قبل به جاي مانده است اشاره كرد و گفت: برخي از اين اندوه‌ها به صورت كوهي از يخ مخفي است به طوري كه بدهي‌هاي دولت از سال گذشته به سيستم بانكي كشور اضافه مي‌شوند و دولت قبلي هزار هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت فروخته است حال اين اوراق سررسيد شده‌اند. تركان با اشاره به اينكه حجم نقدينگي ناشي از سررسيد شدن اوراق مشاركتي در كشور بالا رفته است اظهار كرد: بدهي‌هاي ناشي از فروش اوراق مشاركت و سررسيد شدن آن‌ها از دولت قبلي به بانك‌ها حدود 90 هزار ميليارد تومان است. وي به كشفيات جديد دولت در خصوص بدهكاري‌هاي به جا مانده از عدم برنامه‌ريزي دولت قبلي اشاره كرد و گفت: اخيرا متوجه شده‌ايم 35 ميليارد دلار از سپرده‌هاي بانك مركزي نزد شركت نيكو كه از زير مجموعه‌هاي شركت نفت بوده قرار دارد و حجم گرفتاري‌هاي پيچيده‌اي از اين محل ايجاد شده است. دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد افزود: بدهي دولت قبلي به ساير بانك‌ها نيز حدود 12 ميليارد دلار بوده كه در مجموع دولت قبلي 47 ميليارد دلار بدهي براي وزارت نفت تراشيده است. تركان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه انتخاب دولت تدبير و اميد از جانب مردم يك تصادف و اتفاق نيست اظهار كرد: مناظراتي كه بين كانديداهاي رياست جمهوري و به صورت مودبانه و مدبرانه برگزار شد بر سطح آگاهي مردم افزود و مردم كشور به برنامه ها و شعارهاي آقاي روحاني و عقلانيتي كه پشت اين شعارها بود راي دادند. تركان با بيان اينكه به رغم ظرفيت بالاي آقاي روحاني در شنيدن و پذيرش نقدهاي مطرح شده بنا نيست ايشان مسير سياسي و مشي اعتدالي خود را تغيير دهد اضافه كرد: تكريم رقبا و شنيدن حرف ها و انتقادات آن ها از سوي رئيس جمهور دولت تدبير و اميد نشان از ارزش هاي اخلاقي ايشان داشته و به معني تغيير مسير و ملحق شدن او به گروه رقيب نيست و مشي ايشان همان است كه قبلا بيان كرده است. وي ادامه داد: بنا نيست اگر عده‌اي شلوغ كردند راي آن‌ها چند برابر شود زيرا ويژگي صندوق انتخابات اين است كه همه يك راي دارند چه براي كساني كه هياهو مي‌كنند و چه براي افرادي كه آرام و بي صدا است. دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد تصريح كرد: اگر حسن روحاني در بيان برنامه‌هايش بر موضوع رونق اقتصادي، احياي اخلاق، تعامل با جهان و ... تاكيد كرده است اين مشي او تا آخر عمر دولت ادامه خواهد داشت و مشي اعتدال او به معناي احياي نيمي از اخلاق، تعامل با نصف دنيا و رونق نصف اقتصاد نيست ولو اينكه گروهي اين مسير را نپسندند.

روزنامه ابتكار با انعكاس گزارش استارت 2018 از »ورودي جهنم»، نوشت: هفته دوم مسابقات مقدماتي جام جهاني 2018 روسيه در منطقه آسيا و مقدماتي جام ملت‌هاي آسيا 2019 از امروز با برگزاري 15 ديدار آغاز مي‌شود و طبق برنامه اعلامي، سرگروه‌هاي 8 گروه حاضر در اين رقابت‌ها از جمله تيم ملي ايران كه هفته اول را به استراحت پرداختند وارد اين رقابت‌ها مي‌شوند تا به اين ترتيب بر جذابيت رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني افزوده شود. تلاش كارلوس كي‌روش و مردانش براي رسيدن به جام جهاني 2018 روسيه از داش‌آغوز تركمنستان شروع مي‌شود. شهري ناشناخته كه حدود 600 كيلومتر با عشق‌آباد، پايتخت اين كشور تاريخي فاصله دارد. كشوري كه تاريخ آن به دوره هخامنشيان بازمي‌گردد. تركمنستان، كشوري كه جزو فتوحات دوران ايران باستان بود؛ بعدها جزيي از شوروي سابق شد و حالا استقلال يافته و رئيس جمهور اين كشور را اداره مي‌كند. شايد تاريخ اين كشور چندان غني نباشد و در كتاب‌ها نيز از آن دوران تركمنستان كمتر گفته شده باشد؛ همانطور كه فوتبال اين كشور ناشناخته است. فوتبالي كه اولين حريف شاگردان كي‌روش در راه سفر به شوروي سابق (روسيه) است. تيم ملي ايران براي اينكه بتواند سهميه حضور در جام جهاني را كسب كند، بايد در مسابقات مقدماتي قدم به قدم پيش برود. اولين قدم رويارويي با تركمنستاني است كه به همراه عمان، هند وگوام در گروه D مقدماتي جام جهاني 2018 و جام ملت‌هاي 2019 حريفان ايران شده‌اند؛ ايراني كه پس از چهار دوره حضور در جام‌هاي جهاني به دنبال رساندن اين عدد به پنج است، اين بار با شرايط و تيمي متفاوت. در چهار دوره قبلي كه تيم ملي به جام جهاني رفته، حشمت‌الله مهاجراني (جام جهاني 78 آرژانتين)، جلال طالبي (98 فرانسه)، برانكو ايوانكويچ (2006 آلمان) و كارلوس كي‌روش (2014 برزيل) هدايت تيم ملي را به عهده داشته‌اند. در سه دوره ابتدايي هيچگاه بعد از جام‌هاي جهاني‌ سرمربي همان تيم دوباره هدايت تيم ملي را به عهده نداشته است اما اين بار كي‌روش مي‌خواهد يك بار ديگر با تيم ملي ايران به جام جهاني برود. سرمربي پرتغالي تيم ملي كه هدف تيمش را نه فقط حضور در جام جهاني بلكه رفتن به دور دوم اين مسابقات قرار داده، برنامه‌ريزي دقيقي روي اين كار دارد.

*گروه اطلاع رساني

پژوهشم**9160**9131
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش