۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰
کد خبر: 81648188
T T
۰ نفر
نويسنده يوناني: يمن قرباني بحران آفريني نظام سلطه در منطقه است

آتن- ايرنا- 'خريستوس خليجياس' نويسنده و تحليلگر يوناني با اشاره به دخالت هاي غرب و كشورهاي فرامنطقه اي در خاورميانه، گفت: كشور و ملت يمن، قرباني ادامه بحران آفريني قدرت هاي بزرگ و نظام سلطه در منطقه هستند.

نويسنده و تحليلگر مسايل سياسي يونان امروز (سه شنبه) در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا، افزود: نقش اصلي در اين بحران را عربستان سعودي عهده دار شده است.

نويسنده كتاب 'اسلام سياسي'، با اشاره به روند ظهور طالبان و لشكركشي قدرت هاي بزرگ به منطقه اضافه كرد: نظام سرمايه داري در راستاي تامين منافع خود و بر اساس طرح هاي از قبل تهيه شده، روش هاي مختلفي را براي توسعه طلبي هاي خود مورد استفاده قرار مي دهد و براي اجراي اين طرح ها، مردم بي گناه و ساختارهاي زيربنايي كشورهاي هدف را به نابودي مي كشاند.

وي اظهارداشت: قدرت هاي سلطه طلب با بهانه قرار دادن طالبان كه خود عامل ايجاد آن بودند، كشور افغانستان را نابود كردند و تعداد زيادي از شهروندان آن كشور را كشته، زخمي و آواره نمودند كه اين فاجعه انساني پس از سال ها همچنان ادامه دارد.

خليجياس در ادامه با اشاره به اهداف بلند مدت نظام سرمايه داري در منطقه گفت: در حال حاضر نظام سلطه با جنگ نيابتي توسط گروه تروريستي داعش و ديگر گروه ها در سوريه و سپس عراق و همچنين تقويت نظامي، مالي و آموزشي اين گروه ها، هزاران نفر را قرباني خشونت هاي بي سابقه در منطقه كرده اند. همچنين تعداد زيادي از شهروندان اين كشورها مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده اند.

وي افزود: در حال حاضر سياست جنگ افروزي در يمن و توسط عربستان سعودي و ائتلافي كه تحت راهنمايي و هدايت كشورهاي سلطه گر و نظام سرمايه داري تدرك ديده شده، در حال انجام است.

تحليلگر يوناني درادامه گفت: مقاومت مردمي در كشورهاي سوريه و عراق تاكنون طرح هاي سلطه گران در منطقه را ناكام گذشته است.

وي با انتقاد از سكوت جوامع بين المللي در قبال كشتار مردم يمن، تاكيد كرد: سكوت معنادار قدرت هاي بزرگ و جامعه بين المللي محكوم است و بايد اين سكوت هرچه سريعتر شكسته و جلوي قتل عام مردم بي دفاع يمن گرفته شود.

اروپام**462**1485**1517

سرخط اخبار جهان