۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۱
کد خبر: 81648691
T T
۰ نفر
آمار اهداي خون بانوان در كشور كاهش يافته است

قم - ايرنا - مشاور امور زنان و خانواده سازمان انتقال خون ايران از كاهش آمار اهداي خون بانوان در كشور خبر داد.

به گزارش ايرنا، طاهره مجيدي روز سه شنبه در نشست هم انديشي ترويج اهداي خون بانوان قم كه با حضور مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه هاي استان قم در تالار امام رضا(ع) استانداري برگزار شد ، ابراز داشت: آمار اهداي خون بانوان كشور در سال 83 حدود 11 درصد بوده است كه اين آمار در سال 93 به كمتر از 5 درصد رسيده و اين مساله جاي تامل دارد.

وي آمار اهداي خون بانوان در اروپا را 50 درصد عنوان كرد و افزود: ترس از سوزن، كم خوني و بيمار شدن، نداشتن توان كافي در انجام وظايف روزانه، نبود وقت كافي و نداشتن اجازه همسر از جمله دلايل كاهش آمار اهداي خون ميان بانوان در ايران است.

وي افزود: بيشتر خانم ها در كشور به دليل ترس از ابتلا به كم خوني از اهداي خون نگران هستند و از انجام آن خودداري مي كنند در حالي كه هموگلوبين هر فرد در زمان بدو مراجعه به پايگاه هاي انتقال خون و قبل از خونگيري به طور دقيق بررسي مي شود تا مشكلي به وجود نيايد.

مجيدي اضافه كرد: پزشكان آموزش ديده كه در پايگاههاي انتقال خون مستقر هستند به هيچ وجه اجازه اهداي خون را به افراد مبتلا به كم خوني نمي دهند و همچنين به خانم هايي كه خون اهدا مي كنند جهت پيشگيري از كم خوني قرص آهن ارائه مي كنند.

وي ادامه داد: برگزاري همايش، هم انديشي و كارگاه هاي آموزشي و تبليغات مناسب براي بانوان جهت ترغيب آنها به اهداي خون مي تواند به حل اين معضل كمك كند.

مجيدي عنوان كرد: برگزاري يك كلاس يا دوره آموزشي و هم انديشي در طول سال جوابگو نيست و اين كار بايد به صورت مستمر درسال انجام شود.

مديركل امور بانوان استانداري قم نيز در اين نشست، يكي از مباحث مهم در سلامت انسان را اهداي خون عنوان كرد و ادامه داد: نيمي از جمعيت فعال كشور را بانوان تشكيل مي دهند و جاي تاسف دارد كه از اين ميزان جمعيت تنها 5 درصد آنها در سال اقدام به اهداي خون مي كنند.

معصومه ظهيري بيان كرد: براي ترغيب و تشويق زنان به اهداي خون علاوه بر برطرف كردن عواملي كه موجب كاهش اهداي خون در اين قشر شده، نياز به برگزاري همايش ها و دوره هاي آموزشي است.

وي عنوان كرد: متاسفانه باورهاي غلطي هم چون كم خوني و فقر آهن در ميان بانوان وجود دارد كه مانع از اقدام آنها براي اهداي خون مي شود. ك/3

7408 / 1175/1352
۰ نفر