۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۱۷
کد خبر: 81648871
T T
۰ نفر
توسعه كارآفرینی در ایلام مستلزم اهتمام بانك ها و بخش خصوصی است

ایلام - ایرنا - معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استاندار ایلام گفت: بانك ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه كارآفرینی و مشاغل خانگی باید ورود جدی تری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، اسماعیل رستمی روز سه شنبه در همایش گرامیداشت هفته صنایع دستی اظهار كرد: انتظار از عموم مردم به ویژه قشر جوان ایجاد كارآفرینی و اشتغال زایی با ورود به صنعت های زود بازده است.

وی ضمن اینكه خواستار توجه بیشتر برای توسعه و تقویت مشاغل خانگی و كارگاهی در مناطق روستایی و دورافتاده بود، افزود: مشاغل خانگی اگر حالت عمومی و كارگاهی به خود بگیرد بازدهی بیشتر دارد.

رستمی با اشاره به موضع دولت یازدهم و رییس جمهوری دولت تدبیر و امید در خصوص اشتغال و كارآفرینی تاكید كرد: تلاش دولت برای توسعه فرایند اشتغال زایی و كارآفرینی در همه نقاط كشور است و نگاه ویژه ای به مناطق محروم و كمتر توسعه یافته دارد.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: برابر مستندات و ادله تاریخی از مردم این دیار در هفت هزار سال پیش و هزاره پنجم قبل از میلاد حصیرهای متنوع و گوناگونی بدست آمده كه بیانگر قدمت و اصالت این صنایع در استان ایلام است.

عبدالمالك شنبه زاده اظهار كرد: صنایع دستی دارای مزایای متعددی است كه وفور مواد نخستین صنایع دستی، ارزان قیمت و در دسترس بودن این مواد، بی ضرر بودن برای محیط زیست از جمله این مزایا است.

وی با اشاره به ظرفیت اشتغال زایی صنایع دستی تاكید كرد: مشاغل خانگی برای توسعه و رونق نیازمند حمایت و توجه مسوولان ذیربط است چرا كه بی شك یكی از مهمترین راه های افزایش تولید و درآمد رونق مشاغل خانگی است.

وی با بیان اینكه سیاست اصلی سازمان تشكیل كارگاه های صنایع دستی و ترغیب افراد برای حضور در این كارگاه ها است، یادآور شد: بخش خصوصی و بانك های عامل باید بیشترین حمایت را در زمینه توسعه و ارتقای مشاغل خانگی استان ایلام داشته باشند.

مدیرعامل شركت شهرك های استان ایلام نیز در این همایش گفت: رشد و توسعه صنایع دستی و ورود محصولات با كیفیت این حوزه به بازارهای جهانی نقش موثری در تولید ناخالص ملی و ارز آوری كشور دارد.

مرتضی دارایی افزود: ایجاد اشتغال، رونق تولید داخلی و صاردات محصولات غیر نفتی همچون صنایع دستی از سه اولویت و محور اساسی دولت در سال جاری است چرا كه صدور صنایع دستی سه درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

وی یافتن بازار های جدید و اتصال صنایع دستی استان ایلام به صنایع دستی دیگر كشورها از جمله آلمان را از برنامه هایی دانست كه علاوه بر اینكه به تولید ثروت می انجامد ،به رشد و رونق صنایع دستی استان نیزكمك می كند.

دارایی یادآور شد: روزگاری نه چندان دور صنایع دستی تنها درانحصار ایران و متعلق به این مرز و بوم بود اما اكنون آن صنایع از انحصار ایران خارج وبه یك صنعت تجاری بدل شده است كه كشور ما باید در این رقابت تجاری حضوری قدرتمند داشته باشد.

مدیر عامل شركت خوشه فرش استان ایلام نیز در این همایش به ارایه دیدگاه، موفقیت، چالش و راهكارهای فراروی صنایع دستی به ویژه فرش و گلیم فرش استان اشاره كرد.

در پایان این همایش از جمعی از فعالان صنایع دستی استان تقدیر به عمل آمد.

رونمایی از نشان ملی صنایع دستی برای گلیم نقش برجسته استان و هنرنمایی كوچكترین بافنده استان با سه سال سن از برنامه های جانبی این همایش بود.

20 تا 26 خرداد هر سال بنام هفته گرامیداشت صنایع دستی نامگذاری شده است.

7172/6034

سرخط اخبار استان‌ها