۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۴۹
کد خبر: 81648933
T T
۰ نفر
قائم مقام وزیر امور خارجه: مسلمان انقلابی در مذاكرات هسته ای جز عظمت نمی بیند

مشهد - ایرنا - قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: یك ناظر بیرونی یا یك مسلمان انقلابی وقتی به وضعیت مذاكرات هسته ای ایران نگاه می كند جز عظمت چیزی نمی بیند.

مرتضی سرمدی روز سه شنبه در همایش گرامیداشت سالروز خلق حماسه سیاسی 24 خرداد در مشهد افزود: این در حالی است كه در بقیه جهان عرب و دنیای اسلام گاه برخی از كشورها یك ماه و نیم در انتظار می مانند كه وزیر امور خارجه آمریكا 10 دقیقه با آنها صحبت كند و البته صحبت با وی افتخاری هم نیست.

وی گفت: برخی از منتقدان داخلی مذاكرات هسته ای به تجربه تاریخی عراق اشاره می كنند كه بازرسیها تا كاخ صدام نیز پیش رفت و بر عهدشكنی طرفهای مقابل تاكید دارند كه این حرفها در یك چارچوب، صحیح است اما در بطن چنین تحلیلی ایران در موقعیت عراق پس از حمله به كویت و شكست از آمریكا قرار می دهند كه كاملا نادرست است.

قائم مقام وزیر امور خارجه افزود: این در حالی است كه هم اكنون اصلی ترین بحث اندیشكده های روابط بین الملل و سیاست خارجی دنیا و نیز اجلاس اخیر كمپ دیوید این است كه جایگاه و قدرت ایران پس از توافق هسته ای با گروه 5+1 چگونه باید محدود و مهار شود.

وی ادامه داد: تیم مذاكرات هسته ای ایران با توجه كامل به تمام خط قرمزها و حساسیتهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله ممنوعیت تحقیر كشور یا افشای اسرار ملی و علمی، مذاكرات را به پیش می برد.

سرمدی گفت: جمهوری اسلامی ایران یك دولت در هم ریخته ناتوان و در حال فروپاشی مثل عراق دوران صدام و پس از حمله به كویت نیست كه كار به بازرسی دفتر مقامات كشانده شود بلكه ایران دولتی است در اوج قدرت منطقه ای و جهانی كه به اذعان همه ناظران بین المللی محال است در منطقه ترتیباتی به انجام برسد مگر این كه جمهوری اسلامی در آن حضور داشته باشد.

وی افزود: امروز نگاه به ایران در بسیاری از كشورهای اسلامی این است كه ایران تنها قدرت جهان اسلام است كه می تواند روزها با شش قدرت برتر نظامی و اقتصادی دنیا بر سر میز مذاكره بنشیند ومصالح و منافع خود را پیش ببرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: طرح برخی مسائل در خصوص مذاكرات هسته ای در كشور بدون توجه به ملاحظات صورت می گیرد، بطور مثال دوستان منتقد می گویند موضوع هسته ای بهانه و اصل قضیه چیز دیگری است كه این عبارت درستی است.

وی افزود: اما نتیجه گیری از آن باید این باشد كه بهانه را از دست دشمنان بگیریم و با یك بهانه نباید ظرفیت عظیم راهبردی ما حذف شود.

سرمدی گفت: رهبر فرزانه انقلاب در كنار مولفه های قدرت نظامی، فرهنگ و اقتصاد، یكی از مولفه ها را هنر دیپلماسی دانسته اند پس باید خود را به ملزومات دیپلماسی ملزم بدانیم و این الزام در راستای نظام ارزشی است كه به آن باور داریم، دستاوردهای عظیمی است كه انقلاب اسلامی ایران به دست آورده و نیز در راستای فداكاری رزمندگان و همچنین در گرو درك صحیح از روابط بین الملل می باشد.

وی افزود: اتفاقی كه در سالهای گذشته افتاد و هنوز هم گاه سایه آن نوع نگاه باقی است این بود كه در حوزه دیپلماسی برخی اصل را بر تقابل قرار دادند در حالی كه در این حوزه اصل بر تعامل است.

قائم مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: در دیپلماسی، اصل بر تعامل است و تقابل یك استثنا می باشد، بر این مبنا دولت بنا دارد مشكلات را با هزینه كم حل كند چون حوزه سیاست خارجی یا حوزه رقابت است یا حوزه خصومت لذا در چنین حوزه ای نمی توان غیردقیق كار كرد.

سرمدی افزود: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید متوجه شدیم فضایی برای دیپلماسی نیست و صدای سیاست خارجی شنیده نمی شود لذا با چند حركت سنجیده از جمله مذاكرات هسته ایف تصویری كه دكتر ظریف از این مذاكرات نشان داد، حضور دكتر روحانی در سازمان ملل متحد و طرح بحث مقابله با خشونت و افراطی گری، دولت یازدهم فضایی را ایجاد كرد كه صدای جمهوری اسلامی ایران در دنیا شنیده شود.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی 35 سال در زمینه اشاعه گفتمان عدالت، رعایت حقوق بشر در سیاست خارجی و دفاع از مظلوم سرمایه گذاری كرده و حال كه دوران تبلور قدرت ایران است با عدم رعایت دقایق و ظرافتهای دیپلماتیك و نیز ناجوانمردی دشمنان دچار تحریم و انسداد شده بودیم كه به تدریج بخشی از شائبه ها زدوده شد.

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: امروز سوخت 20 درصد در برنامه هسته ای ایران جایگاهی ندارد لذا چه اشكالی دارد كه در یك بده بستان امر غیراولویت دار را بدهیم و تحریم را لغو كنیم.

وی افزود: هم اكنون قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می گوید كه ایران باید غنی سازی را كنار بگذارد اما اگر به توافق برسیم قطعنامه شورای امنیت حق غنی سازی جمهوری اسلامی را می پذیرد و این دستاورد بسیار بزرگی است.

سرمدی ادامه داد: دستاورد بزرگ هسته ای دیگر ایران این است كه سایتهای ایجاد شده هسته ای همه حفظ می شوند و تنها تعداد سانتریفیوژها قدری كاهش می یابد.

وی گفت: بزرگترین دستاورد نیز این است كه برنامه تحقیق و توسعه هسته ای حفظ می شود و این همه علاوه بر این است كه در مذاكرات فرصتی فراهم می شود كه قدرت راهبردی منطقه ای ایران كه ناجوانمردانه و با محاسبات نادرست مهار شده بود آزاد گردد.

قائم مقام وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم اكنون سردمدار مبارزه با تروریسم است و به جای جنگ، روش مذاكره سیاسی، گفت و گو و تشكیل دولت فراگیر را در حوزه های دیگر جنگ توصیه می كند و دنیا نیز به این سیاست به عنوان پیام صحیح جهان اسلام می نگرد.

وی ادامه داد: بطور مثال در یمن هم اكنون بحث ما اصلا این نیست كه تنها یك گروه حاكم باشد بلكه نظر ایران این است كه جریان انصارالله در كنار سایر جریانها و نیروها در قدرت در یمن مشاركت كنند و اتفاقا این دولت عربستان است كه مجموعه تحركاتش در یمن به نفع القاعده و داعش می باشد.

او تاكید كرد: جمهوری اسلامی به سمت جنگ نمی رود و همه تلاشش صلح، آرامش و توسعه اقتصادی منطقه است و تعامل، روابط خوب با همسایگان و پایبندی به حقوق برای ایران نگاهی تاكتیكی و ابزاری نیست بلكه راهبردی است كه برخاسته از فهم صحیح از عرصه روابط بین الملل می باشد.

سرمدی گفت: در دولت تدبیر و امید همچنین رویكرد اقتصادی در وزارت امور خارجه بسیار پررنگ شده و سفارتخانه ها باید در خدمت توسعه اقتصادی كشور باشند.

وی افزود: از سفرایمان در كشورهای دیگر خواسته ایم كه زمینه ساز ورود سه موضوع 'سرمایه، فناوری و جهانگرد' به كشور شوند و زمینه صدور سه مورد یعنی 'كالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی كار ماهر و نیمه ماهر' كه شاغل نیستند را فراهم كنند لذا مبنای ارزیابی سفرای ایران در كشورهای دیگر د رحوزه اقتصاد عملكرد آنها در همین شش زمینه است.

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: عمده ترین ویژگی دولت تدبیر و امید آن است كه بنا را بر حل واقعی مشكلات مردم گذاشت و از كارهای نمایشی، تصنعی و كوتاه مدت كناره گیری كرد و به عقلانیت و تدبیر روی آورد.

1922/1858

سرخط اخبار سیاست خارجی