۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۱۳
کد خبر: 81648970
T T
۰ نفر
چین در اندیشه تصاحب بازار صادرات فن‌آوری هسته‌ای دنیا

پكن - ایرنا - چین در تلاش است تا به منظور عقب نماندن از سایر رقبا در عرصه فن آوری هسته ای، طیف وسیعی از فعالیت های خود را در زمینه صادرات این تكنولوژی متمركز كند.

به گزارش ایرنا، تحركات چین طی ماههای اخیر البته نشان دهنده این موضوع است كه دولت پكن به منظور فاصله نگرفتن از سایر كشورهای دارای این تكنولوژی، فعالیت های گسترده ای را از مدتها قبل در این حوزه آغاز كرده است.

این كشور در سال های اخیر بارها شاهد امضای قراردادهای هسته ای میان كشورهای مختلف از جمله كره جنوبی با دیگر كشورها بود و همین موضوع باعث شده دولتمردان چینی نیز بر تلاش خود در عرصه صادرات فن آوری هسته ای بیافزایند.

قراردادهای هسته ای مختلف میان آمریكا، ژاپن و كره و یا میان این كشورها با دیگران در مقابل چشمان چین امضا می شود و این موضوع نوعی حس عقب ماندگی در این عرصه را به پكن القا كرده است.

در همین راستا، گزارش های مختلفی به گوش می رسد كه دولتمردان چینی عزم خود را در این خصوص جزم كرده و آنان تمام توان و تلاش خود را برای صادرات فن اوری هسته ای بكار گرفته اند.

«لی كچیانگ» نخست وزیر چین در همین راستا اخیرا در سخنانی از سازندگان تجهیزات هسته ای كشورش خواسته است تا به دنبال بازاری مناسب برای خود باشند.

«لی» یادآور شد: چین در شرایطی در حال بهبود ساختارهای هسته ای خود و افزایش تولید برق هسته ای در كشور است كه به قراردادهای خارجی چشم دوخته و می‌كوشد توان رقابت در این زمینه را ارتقا دهد.

این موضوع پیشتر نیز از سوی كمیسیون انرژی این كشور مطرح شد و این كمیسیون اعلام كرد كه چین برای توسعه فعالیت های هسته ای خود به سرمایه گذاری در كشورهای دیگر چشم دوخته است.

«لی كچیانگ» همچنین از راكتور شماره یك «هوالونگ» دفاع كرد و گفت كه این راكتور از نسل سوم هسته ای است و برای بازارهای جهانی دارای قدرت رقابتی است.

چین بر این باور است كه در كنار دستیابی به قدرت ساخت قطارهای تندرو در جهان لازم است كه در بخش هسته ای و بسیاری از فن آوری های دیگر هم در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

نخست وزیر چین در همین راستا به تازگی از شركت برق فن آوری ملی هسته ای این كشور در پكن بازدید كرد تا این بازدید مهر تاییدی بر تلاش های گسترده این كشور در اجرای اندیشه های مورد اشاره باشد.

شركت های «سی ان ان سی»، «سی جی ان»، «اس ان پی تی سی» و «اس ان یی سی» از بزرگترین قدرت های هسته ای چین هستند كه در بازارهای جهانی هم حضور دارند.

فروش های صادراتی چین و چشم انداز صادرات هسته ای این كشور نشان دهنده قراردادی به ارزش 11 میلیارد و 800 میلیون دلار برای ساخت نیروگاه برق هسته ای در پاكستان است.

از دیگر تلاش های این كشور می توان به برنامه ریزی برای ساخت نیروگاهی در رومانی به ارزش هفت میلیارد و 300 میلیون دلار با فاینانس چین اشاره كرد.

این كشور همچنین قراردادهای چند میلیارد دلاری برای ساخت نیروگاه در تركیه و آفریقای جنوبی و با انگلیس به صورت مشترك در دست اجرا دارد كه همه این تلاش ها بیانگر آن است كه این كشور قصد تحقق رویای «تصاحب بازار صادرات فن آوری هسته ای» را در سر می پروراند.

آساق*1597

سرخط اخبار جهان