۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۲۸
کد خبر: 81648991
T T
۰ نفر
آغاز به كار ساخت اسكله بندركاسپین در منطقه آزاد انزلی

انزلی - ایرنا - عملیات اجرایی ساخت نخستین پست اسكله مجتمع بندری كاسپین منطقه آزاد انزلی، عصر سه شنبه با حضور دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، خانواده شهید نامجوی، استاندار و نمایندگان گیلان و مسوولان كشوری و لشكری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مراسم آغاز ساخت این اسكله گفت : اجرای مرحله نخست مجتمع بندری كاسپین شامل یك پست اسكله به طول 175 متر با شش هكتار پس كرانه با ظرفیت پهلوگیری كشتی های با ظرفیت 12 هزار تن كانتینری و 20 هزار تن نفتی از امروز شروع می شود.

رضا مسرور مدت زمان اجرای این طرح را 18 ماه با هزینه برآورد شده 385 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان كرد.

وی خاطرنشان كرد : تكمیل و ایجاد زیرساخت های منطقه و استفاده از مزیت های نسبی منطقه را بعنوان دو موضوع راهبردی دنبال می كنیم .

وی متذكر شد : بنادر موفق همچون جبل علی و شانگهای قبل از تشكیل مناطق آزاد ابتدا زیرساخت های لازم را تكمیل كرده و بنادر بزرگی داشتند.

مسرور با اشاره به تكمیل زیرساختها بعنوان یكی از عوامل مهم موفقیت مناطق آزاد تصریح كرد : در دولت تدبیر و امید به این مساله بسیار توجه شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی یاداور شد: در سه ماهه نخست امسال، هزینه های عمرانی انجام شده در منطقه نسبت به مدت مشابه پارسال، 445 درصد رشد داشته كه این امر، حاكی از توجه و نگاه منطقه آزاد به زیرساختها است.

وی با اشاره به بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح شهید نامجوی منطقه آزادانزلی خاطرنشان كرد : مردم گیلان و انزلی نگاه ویژه ای به شهید نامجوی دارند و این نامگذاری قطعا منشاء اثرات خیر برای این منطقه خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار كرد: مردم گیلان از سال 96 به بعد اثرات وجود منطقه آزاد را بیشتر لمس می كنند.

وی استفاده از ظرفیت های نسبی منطقه را یكی دیگر از موضوعات راهبردی در حال پی گیری عنوان و تصریح كرد : با استفاده از ظرفیت های انزلی و فعال كردن كریدورهای حمل و نقل تجارت با كشورهای همسایه، می كوشیم انزلی را به كانون داد و ستد كالاهای راهبردی تبدیل كنیم .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت : خوشبختانه با همدلی و همكاری موجود در استان منطقه در مسیر توسعه قرار گرفته است .

مجتمع بندری كاسپین در نهایت دارای 22 پست اسكله ، 120 هكتار پس كرانه، 200 هكتار حوضچه آرامش خواهد بود .

تاكنون 80 میلیارد تومان برای اجرای دو موج شكن هزینه شده و در پایان به 130 میلیارد تومان می رسد.

مساحت ساختمان های فاز نخست توسعه 13 هزار متر مربع، پس كرانه فاز نخست 30 هكتار است و هزینه احداث اسكله به طول 700 متر و نیز برای فاز نخست توسعه كه شامل چهار پست اسكله است؛ 120 میلیارد تومان و هزینه پس كرانه و ساختمان های فاز اول توسعه 30 میلیارد تومان براورد شده است .

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ كشورهای حاشیه دریای خزر ، تركیه و كشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

قرار گرفتن در مسیر كریدور بین المللی شمال - جنوب ، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با كشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، كراسنودسك در تركمنستان ، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربایجان ، دسترسی از طریق راه های مناسب ، به بازارهای مصرف كشورهای CIS ، نزدیكی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

مزایای قانونی همچون امكان ثبت، مالكیت و مشاركت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امكان فعالیت بانكها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه كلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس كالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه كالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی كشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای كسب و كار در محدوده منطقه شده است.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در پانزدهمین سفر استانی هیأت دولت به گیلان كه اواخر فروردین ماه امسال انجام شد، از منطقه آزاد انزلی، تقاطع غیرهمسطح و بندر كاسپین واقع در محدوده این منطقه بازدید كرد و با ظرفیت های این منطقه و توانمندی های این مجموعه بزرگ اقتصادی در شمال كشور از نزدیك آشنا شده بود.

آیین بهره برداری رسمی از پروژه تقاطع غیرهمسطح منطقه آزاد انزلی نیز صبح امروز (سه شنبه) با حضور اكبر تركان مشاور عالی رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد برگزار شد.ك/2

6030/2007

سرخط اخبار اقتصاد