۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۴۳
کد خبر: 81649017
T T
۰ نفر
جای بانك توسعه صنعت نفت در كشور خالی است

تهران - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واقعیت پیش روی كشور این است كه بانك های توسعه ای به منظور توسعه پایدار به عنوان یك ركن محسوب می شوند، هرچند در شرایط فعلی جای بانك توسعه صنعت نفت در كشور خالی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا نعمت زاده عصر سه شنبه در نخستین همایش نقش بانكهای توسعه ای در توسعه و رونق اقتصاد كشور، اظهار داشت: تحریم ها ظلمی بود كه دشمن به كشورمان تحمیل كرد و اگر این مساله بروز پیدا نمی كرد، ارزش صادرات كشور به پنج برابر میزان فعلی می رسید.

وی اضافه كرد: بانك ها لازم است به دنبال گرفتن خط اعتباری از خارج باشند زیرا فردای توافق با گروه 1+ 5 لازم است با تضمین دولت، خط اعتباری دریافت تا برای تولید سرمایه گذاری شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دوستانی كه در ارتباط با مذاكرات مزبور ابراز ناراحتی می كنند باید روشن سازند كه اگر تفاهم صورت نگیرد، كشور را در همین سطح حفظ كنند.

وی این پرسش را مطرح ساخت: چنانچه كشور را در شرایط فعلی بخواهیم نگه داریم و پیشرفت نكنیم، آیا این امر موجب عزت می شود، درحالی كه كشورهای جهان رشد می كنند.

نعمت زاده تصریح كرد: كشور برای رشد و توسعه خود نیاز به منابع و سرمایه گذاری دارد و اگر برای این مساله چاره اندیشی و برنامه ریزی نشود، امكان تحقق اهداف پیش بینی شده وجود ندارد.

وی راهبرد راه اندازی پروژه ها را مشاركت 20 تا 30 درصدی بانك های توسعه ای در آنها دانست و گفت: شراكت بانك ها موجب فعال شدن پروژه ها می شود، هرچند بعد از فعالیت واحد تولیدی، می توان آنها را به بخش خصوصی واگذار كرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن انتقاد نسبت به تخصیص منابع برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، اظهار داشت: براساس قانون بودجه امسال چهار هزار میلیارد تومان برای اشتغال فارغ التحصیلان اختصاص یافته كه این مساله باید اصلاح و پول به دست اهلش سپرده شود زیرا كسی كه از دانشگاه خارج می شود نه تجربه مدیریت و نه تخصص كاری دارد.

وی پیشنهاد داد: پول و اعتبارات این مساله باید در اختیار بانك توسعه ای قرار گیرد زیرا آنها تجربه و تخصص لازم برای بكارگیری منابع در امور تولید و اجرای طرحها را دارند.

نعمت زاده گفت: دولت هم از منابع خود و هم بودجه عمرانی باید در اختیار بانك ها قرار دهد زیرا آنچه امروز اهمیت دارد، درك جایگاه بانكهای توسعه ای است.

وی مهمترین ابزار توسعه هر كشور را نظام بانكی آن دانست و گفت: چنانچه به دنبال توسعه همه جانبه هستیم باید چنین ابزارهایی را پیش بینی كرده و به مورد اجرا گذاریم.

نعمت زاده یادآور شد: در گذشته و هنگام ورود به بخش پتروشیمی دستیابی به سهم پنج درصدی از تولید جهانی را هدف گذاری كردیم اما سیاستهای دولتهای قبلی مانع از رشد در این بخش شد و امروز سهم سه درصدی از تولید جهانی در زمینه پتروشیمی را دراختیار داریم، درحالی كه چنانچه سیاست های

گذشته تداوم می یافت به جایگاه مورد نظر دست یافته بودیم.

وی یكی از محورهای عمده فعالیت بانك های توسعه ای را اعطای تسهیلات بلندمدت ذكر كرد و گفت: نسبت به بانكهای توسعه ای در كشور كم توجهی شده، زمانی آنها را با واگذاری سهام تبدیل به كارخانه دار و بنگاهدار كرده ایم و حالا به یكباره همه اش را از آنها مطالبه می كنیم.

نعمت زاده گفت: امروز ایران 80 میلیون نفر جمعیت دارد و باید برای رشد آن از كشورهای توسعه یافته و پیشرفته الگوبرداری شود، نمی توان خود را با كشورهای عقب نگهداشته شده مقایسه كرد، بنابراین با فضاسازی برای مشاركت حداكثری بخش خصوصی، دولت نقش سیاستگذار و ناظر را باید ایفا كند.

همایش یكروزه نقش بانكهای توسعه ای در توسعه و رونق اقتصاد كشور از سوی بانك صنعت و معدن و با مشاركت دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران در مركز همایش دانشكده تربیت بدنی دانشگاه تهران با برگزاری پنل تخصصی به كار خود پایان خواهد داد.

اقتصام(3)1559**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد