حكم صادرشده علیه مرسی خلاف قانون است/ بی ثباتی در مصر افزایش می یابد

لندن - ایرنا - دكتر 'مها عزام' رییس 'شورای انقلابی مصر' روز سه شنبه با محكوم كردن احكام قضایی صادر شده علیه محمد مرسی و رهبران اخوان المسلمین تصریح كرد دستگاه قضایی مصر فاسد است و احكامش برخلاف قوانین بین الملل و قانون اساسی این كشور می باشد.

'مها عزام' در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در لندن، از محمد مرسی رییس جمهوری بركنار شده مصر به عنوان نماد مقاومت وتلاش یاد كرد و گفت: از نظر من تمامی احكامی كه از سوی دستگاه های قضایی مصر صادر می شود، فاقد مشروعیت هستند.

دادگاهی در مصر روز سه شنبه حكم اعدام محمد مرسی رییس جمهوری بركنار شده این كشور را به جرم توطئه برای فرار از زندان و حمله به پلیس در جریان تظاهرات سال 2011 مصر تایید كرد.

این فعال سیاسی مصری با بیان اینكه دستگاه قضایی مصر سیاسی شده است، تصریح كرد: این نظام قضایی كاملا فاسد است و تنها به عنوان بازوی یك رژیم نظامی عمل می كند.

'مها عزام' با تاكید بر اینكه حكم صادر شده علیه محمد مرسی، در جریان یك دادگاه نمایشی صورت گرفته است، افزود: این حكم برخلاف قوانین بین الملل و قانون اساسی مصر می باشد.

این فعال مصری در پاسخ به این سووال كه آیا اجرای حكم اعدام محمد مرسی با توجه به تبعات گسترده ای كه می تواند داشته باشد، امكان پذیر است یا خیر ؟ گفت: من فكر می كنم كه این رژیم قابلیت انجام هر جنایتی را دارد؛ لذا جامعه جهانی و قدرت های منطقه ای باید بدانند كه رژیم فعلی مصر هیچ قانونی را به رسمیت نمی شناسد و حكم اعدام به زودی تحقق خواهد یافت.

وی افزود: ما به عنوان شورای انقلابی مصر تلاش خواهیم كرد تا دست رژیم مصر را بیش از پیش رو كنیم و به دولت ها و قانونگذاران بگوییم كه موجودیت این رژیم نه تنها برای منافع مصر بلكه برای منافع جامعه بین الملل نیز خطرناك است.

'مها عزام' تصریح كرد: در سال 2015 میلادی، دیگر نباید یك رژیم نظامی بر روی كار باشد كه در آن دستگاه قضایی اش هیچ احترامی برای قوانین بین الملل قائل نبوده و علیه یك رییس جمهور منتخب و سیاستمداری بی گناه حكم صادر كند.

این فعال مدنی گفت: ما تلاش می كنیم تا با اقدامات خود، حمایت های جوامع بین المللی و سیاستمداران را جلب كنیم.

'مها عزام' در پاسخ به این سووال كه حكم صادر شده چه تبعاتی بر برای جنبش اخوان المسلمین به همراه دارد، گفت: من فكر می كنم كه این موضوع نه تنها برای اخوان المسلمین بلكه بر تمام احزاب سیاسی مصر و مردم مصر تاثیرات منفی را برجای خواهد گذاشت.

وی افزود: چنین تصمیمی بیانگر این واقعیت است كه آنها هیچ احترامی برای قانون قائل نیستند و حد و مرزی را نمی شناسند.

این فعال مدنی خاطر نشان ساخت: این مساله باعث افزایش بی ثباتی و ناامنی در مصر خواهد شد و مردم قطعا احساس امنیت نخواهند كرد چون فكر می كنند كه دستگاه های دولتی علیه خواسته شان رفتار می كنند.

نیروهای نظامی مصر تحت فرماندهی عبدالفتاح السیسی ( رییس جمهوری كنونی) در سوم ژوئیه 2013 میلادی ، محمد مرسی را كه مردم این كشور در تاریخ 17 ژوئن 2012 میلادی و در اولین انتخابات دمكراتیك پس از وقوع انقلاب 2011 میلادی و بركناری حسنی مبارك ، به عنوان رییس جمهور برگزیده بودند، بركنار كرد.

سركوب وفشار علیه گروه اخوان المسلمین و حامیان مرسی از سوی دولت 'سیسی'، تا كنون صدها كشته برجا گذاشته است و هزاران نفر نیز در جریان آن به زندان افتاده اند.

همچنین صدها نفر از اعضا و هواداران اخوان المسلمین نیز در جریان جلسات شتابزده محاكمه كه سازمان ملل آن را در تاریخ معاصر بی سابقه توصیف كرده است، به مرگ محكوم شده اند.

مصر پس از روی كار آمدن السیسی، گروه اخوان المسلمین را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد. این در حالی است كه گروه مزبور اعلام كرده كه به فعالیت های صلح آمیز پایبند است.

اروپام**3**ن**1552

سرخط اخبار جهان