۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۲۳:۳۹
کد خبر: 81649462
T T
۰ نفر
پزشكیان: نوبت دولت یازدهم كه شد برنامه پایش گذاشتند

شیراز- ایرنا- نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: بر خلاف دولت های نهم و دهم كه فضای ابراز نقد نسبت به رویه نادرست دستگاه اجرایی فراهم نبود، نوبت دولت یازدهم كه رسید برنامه 'پایش' و دیگر برنامه های نقد را گذاشتند.

به گزارش ایرنا، مسعود پزشكیان شامگاه سه شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز و در نشستی با عنوان 'دوم خرداد ادامه دارد' افزود: نمی گویم كه 'پایش' نگذارید، بلكه می گویم كه برای همه دولت ها این گونه عمل كنید و منصفانه نقد كنید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در دولت اصلاحات اظهار كرد: نباید در برنامه های اینچنینی به صورت كلیشه ای و بدون استناد به اطلاعات نقد كرد؛ عوامانه حرف زدن كار آسانی است.

وی ادامه داد: این كه تصویری را ارایه می دهند كه مردم با گرسنگی، بیكاری، تورم و گرانی روبرو هستند؛ پرسش اینجاست كه مگر این وضعیت محصول عملكرد دولت فعلی است؟

پزشكیان اظهار كرد: دولت یازدهم میراث دار چهارصد هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام است كه تا 20 سال دیگر هم اجرای آنها به پایان نمی رسد؛ حال اگر بخواهد این طرح ها را به سرانجام برساند كه عده ای ناسزا می گویند و اگر این گونه عمل نكند كه به گونه ای دیگر واكنش نشان می دهند.

وی بیان كرد: به مدت هشت سال در صدا و سیما اجازه ندادند كه عملكرد دولت های نهم و دهم تحلیل شود و مانع از طرح نظر و بحث 70 اقتصاددان شدند و برخی گفتند كه ما همه چیز بلد هستیم؛ این در حالی است كه من با وجود 36 سال درس خواندن تنها می توانم در حوزه تخصصی خودم یعنی جراحی قلب صحبت كنم.

نماینده تبریز مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این مدت آمار نادرست به مردم اعلام شد و وعده دادند كه در هشت سال بیكاری نخواهد ماند، سود بانكی و نرخ تورم تك رقمی می شود و دزدان و رانت خواران را نخواهید دید اما در پایان این دوره شاهد بودیم كه بیكاری همه جا را فراگرفت، دزدی ها و رانت خواری ها آشكار شد.

** حمله به مطهری در شیراز

پزشكیان دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واقعه حمله عده ای به علی مطهری در 18 اسفندماه 93 زمانی كه وی از فرودگاه شیراز عازم دانشگاه شیراز برای سخنرانی بود، اظهار كرد: مسخره است كه عده ای در دانشگاه تحمل حرف مخالف و نقد را نداشته باشند، دانشگاهی كه جسارت شنیدن حرف مقابل را ندارد یا نقد دانشجو را بشنود را نمی توان دانشگاه نامید.

وی ادامه داد: به دنبال حمله به آقای مطهری، با نمایندگان كلنجار رفتیم كه عده ای كه 24 ساعت حرف می زنند، بگذارند دیگری هم حرف بزند حتی اگر قرار است بی ربط حرف بزند؛ مردم می فهمند و تشخیص می دهند.

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: این واقعه زشتی در مجلس بود كه زمانی كه نماینده مجلس (علی مطهری) حرف بزند او را هو كردند و اجازه ندادند حرف بزند؛ دانشگاه كه اولی تر از مجلس است و باید اعتقادات و نظرات در آن گفته و نقد شود.

** اهمیت انتخابات مجلس

پزشكیان در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در اسفندماه 94 تاكید كرد و گفت: باید انسان های كارشناس، توانمند و غیرمعامله گر به مجلس راه یابند و به كسانی رای داد كه نان به نرخ روز خور نیستند.

وی ادامه داد: انتظار است كه دانشگاهیان به جای ورود به دعوا، شاخص ارایه دهند و بر اساس شواهد بحث كنند تا فضا برای تصمیم گیری مردم روشن شود.

این فعال سیاسی با بیان این كه اصولگرا هستم اما این اصول باید با اصلاحات شكل گیرد، اظهار كرد: نقش مجلس در تصویب قانون جامع و نظارت و پیشبرد صحیح امور در جامعه بسیار مهم است.

** ضرورت پرداخت های عادلانه در جامعه

این پزشك جراح قلب در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه با توجه به تخصصم در حوزه پزشكی قادر به كسب درآمد ماهانه پنج میلیارد ریال هستم و دیگر پزشكان تا 10 میلیارد ریال می توانند كسب درآمد كنند اما در سوی دیگر، پزشكان و افرادی دیگر تا 20 میلیون ریال حقوق دریافت می كنند، روندی مبتنی بر عدالت نیست و باید اصلاح شود.

وی با پایین خواندن سطح حقوق معلمان جامعه در مقایسه با دیگر اقشار جامعه گفت: فاصله درآمدی بین قشرها اگر دو یا 20 یا 100 درصد باشد قابل تحمل است اما درآمد 300 برابری برخی اقشار در جامعه روندی مغایر با عدالت است كه باید برای اصلاح این وضعیت كوشید.

** استانی شدن انتخابات، تمرینی برای توانمندی اجتماعی

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس و احتمال نادیده شدن قومیت ها در این فرایند گفت: موافق این طرح هستم چون تمرینی برای توانمندی اجتماعی است.

پزشكیان گفت: اگر انتخابات استانی شود، مجبورم ائتلاف كنم پس دنبال آدم هایی در استان می گردم كه فكرشان به من نزدیك تر است. یك مقدار من كوتاه بیایم و یك مقدار آنها. جمعی درست می شویم و ذهن ها به هم نزدیك می شود. شبیه آنچه كه احزاب دنبال می كنند.

این نماینده مجلس اظهار كرد: در صورت استانی شدن انتخابات، ذهنیت نمایندگان دست كم در رابطه با استان یكی می شود و از این رو، قدمی به جلو است. هر چند این طرح دارای معایبی نیز هست.

وی ادامه داد: این اتفاق (استانی شدن انتخابات) باید بیفتد چرا كه نمایندگان را همگراتر می كند. الان در استان آذربایجان شرقی 19 نماینده فعال هستند كه هر فردی ساز خود را می زند. وقتی نمایندگان همگرا شوند هسته های كشوری هم می تواند شكل گیرد و در مقیاس كشوری، می تواند به گرد آمدن هسته های دیگر و تشكیل احزاب كمك كند.

** حق سوال از ظریف را دارم اما حق نقد را خیر

پزشكیان در پاسخ به پرسش دانشجویی در این نشست برخورداری از تخصص را از ملزومات نقد منصفانه گفت: من به عنوان نماینده مجلس حق دارم به عنوان نمونه از آقای ظریف وزیر امور خارجه سووال كنم اما به خود اجازه نمی دهم كه آقای ظریف را نقد كنم.

وی با انتقاد از هجمه برخی نمایندگان مجلس به وزیر امور خارجه گفت: كسی می تواند آقای ظریف را نقد كند كه هم علم سیاست بداند و هم در میدان سیاست حاضر باشد و حال آن كه برخی در میدان سیاست نبوده اند و پشت تریبون قرار می گیرند و بی جهت به جامعه علامت و گرای غلط می دهند و عوام فریبی می كنند.

پزشكیان با بیان این كه باید بدانیم كه چه كسی می تواند از چه كسی نقد كند و سوال كند، اظهار كرد: آقای ظریف را یك متخصص كشاورزی و پزشكی نمی تواند نقد كند.

این نشست را انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز در تالار فجر پردیس ارم این دانشگاه برگزار كرد. ك /2

2027/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها